برای رقابت در بازار خودرو های برقی چین؛

مرسدس-بنز ۲ میلیارد دلار دیگر در چین سرمایه‌گذاری می‌کند!

مرسدس-بنز از ۲۰۱۴ حدود ۱۴ میلیارد دلار در چین سرمایه‌گذاری کرده؛ حال قرار است ۲ میلیون دلار دیگر برای توسعه خودرو برقی سرمایه‌گذاری کند.

جمعه - ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۶
مرسدس-بنز ۲ میلیارد دلار دیگر در چین سرمایه‌گذاری می‌کند!

مرسدس-بنز این هفته اعلام کرد تصمیم به سرمایه‌گذاری بیش از ۱۴ میلیارد یوان (حدود ۲ میلیارد دلار) در بازار چین برای گسترش تولیدات الکتریکی خود دارد. مرسدس-بنز در راستای این استراتژی جدید، از ابتدای ۲۰۲۵ شروع به تولید خودرو هایی مختص بازار چین خواهد کرد که تمام-الکتریکی هستند. این خودروها عبارتند از اتاق لانگ مرسدس-بنز CLA با بُرد پیمایش بالا، اتاق لانگ GLE کلاس و یک MPV لوکس برپایه پلتفرم VAN.EA مرسدس-بنز.

این تصمیم مرسدس-بنز درست در روزهایی اعلام عمومی می‌شود که از آلمان، خبر تعطیلی احتمالی سایت تولید فولکس‌واگن به گوش می‌رسد و در اروپا، هر روز از اعمال فشار های تعرفه‌ای بر خودروهای الکتریکی چینی می‌شنویم. و بد نیست بدانید چند ماه پیش، مشابه همین تصمیم بر سرمایه‌گذاری گسترده مرسدس-بنز را دو غول دیگر خودروسازی آلمان، یعنی گروه فولکس واگن و ب‌ام‌و آگ نیز برای بازار چین، علنی کردند.

در مورد سرمایه‌گذاری مرسدس-بنز در چین، اینطور که اعلام شده، ۱۰ میلیارد یوان (بالغ بر ۱.۴ میلیارد دلار) صرف کارهای عملیاتی جهت توسعه و ساخت خودروهای سواری خواهد شد و ۴ میلیارد دلار باقیمانده (نزدیک به ۵۵۰ میلیون دلار) نیز به توسعه خودروهای تجاری سبک یا همان LCV اختصاص خواهد یافت. این خودروهای جدید مختص بازار چین قرار است در شرکت های سرمایه‌گذاری مشترک Beijing-Benz (جوینت‌ونچر دایملر با بایک) و Fujian Benz به تولید برسند.

شرکت سرمایه‌گذاری مشترک Beijing-Benz قرار است تولید خودروهای توسعه یافته برپایه پلتفرم MMA یا همان معماری مدولار مرسدس-بنز را از سال آینده میلادی آغاز کند. اولین محصول تولیدی از این استراتژی جدیدی نیز احتمالا اتاق لانگ نسل آتی CLA کلاس خواهد بود. این مدل با پلتفرم ۸۰۰ ولت که نرخ تبدیل انرژی باتری به چرخ ها در آن، ۹۳ درصد اعلام شده، عرضه خواهد شد و بد نیست بدانید با تنها ۱۵ دقیقه شارژ سریع، می‌توان انرژی کافی برای پیمایش ۴۰۰ کیلومتر را به باتری‌های آن داد. متوسط مصرف انرژی در این مدل، تنها ۱۲ کیلووات ساعت در ازای هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

دیگر محصول کلیدی استراتژی جدید مرسدس-بنز برای بازار خودروهای برقی چین، مدل مخصوص بازار چین GLE کلاس خواهد بود. این کلاس از SUV های مرسدس-بنز که پیش‌تر پرفروش‌ترین مدل مرسدس-بنز در بازار چین بوده، در مدل جدید و مختص بازار چین، اولین محصول مرسدس-بنز خواهد بود که توسط تیم تحقیق و توسعه چینی این خودروساز آلمانی طراحی و مهندسی می‌شود. تمرکز اصلی نیز در این مدل، راحتی سرنشینان عقب و تکنولوژی های توسعه یافته بر اساس نیز مصرف کنندگان چینی خواهد بود.

مرسدس-بنز اولین بار سال ۲۰۱۰ بود که با اتاق لانگ E-کلاس، اولین محصول اختصاصی خود برای بازار چین را ارائه کرد. یک سال بعد از آن نیز با GLK-کلاس، برای اولین بار یکی از محصولات خود را در خاک چین روی خط تولید بُرد. به واسطه اهمیتی که بازار چین برای مرسدس-بنز دارد، طی سال های گذشته تمرکز بیشتری روی مونتاژ محصولات مختص بازار چین در این کشور داشته، تا آنجا که تعداد مرسدس-بنز های مونتاژ چین، امروز به ۱۱ مدل (شامل شش SUV) رسیده است. با آغاز تولید و عرضه CLA و GLE کلاس مختص بازار چین، انتظار می‌رود جای پای مرسدس-بنز در چین، محکم تر نیز بشود.

بخش تجاری سرمایه‌گذاری جدید مرسدس-بنز در بازار خودرو های برقی چین، همانطور که اشاره شد، در فوجیان بنز و با تولید یک MPV لوکس جدید برپایه پلتفرم VAN.EA صورت خواهد گرفت. بد نیست بدانید در آینده نزدیک، تمامی خودروهای تجاری سبک یا همان LCV میدسایز و بزرگ مرسدس-بنز برپایه این پلتفرم الکتریکی مدولار طراحی و مهندسی خواهد شد. در حال حاضر V-کلاس اصلی‌ترین محصول مرسدس-بنز در بازار خودروهای تجاری سبک (LCV) چین به حساب می‌آید.

فوجیان بنز سال ۲۰۰۷ به عنوان سایت تولید خودرو های V-کلاس مرسدس-بنز در چین تاسیس شد. این شرکت سرمایه‌گذاری مشترک یا همان جوینت‌ونچر (JV) یکی از بزرگترین شرکت های صنعتی در فوژو (مرکز استان فوجیان) به حساب می‌آید. در حال حاضر مرسدس-بنز و BAIC بزرگترین سهام‌داران فوجیان بنز هستند. از اوایل امسال فوجیان بنز شروع به فراهم آوردن زیرساخت لازم برای تولید خودرو برپایه پلتفرم VAN.EA در فوژو کرده است.

در ادامه بد نیست به این هم اشاره کنیم که مرسدس-بنز یک سیستم عامل جدید نیز برای مدل های مختص بازار چین توسعه داده که قرار است روی خودروهای جدید مختص بازار چین ارائه شود. این سیستم دارای یک دستیار مجازی جدید و یک سیستم رانندگی هوشمند موسوم به end-to-end است. سیستم رانندگی هوشمند end-to-end از اصطلاحات رایجی است که خودروسازان چینی برای توصیف راهکارهای خود برای رانندگی خودران به کار می‌برند و حال، مرسدس-بنز نیز رویه خودروسازان چینی را در این بخش، پیش گرفته.

اشاره به این موضوع هم خالی از لطف نخواهد بود که مرسدس-بنز از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳ بالغ بر ۱۰۰ میلیار یوان (نزدیک به ۱۴ میلیارد دلار) در چین سرمایه‌گذاری کرده. تنها در پنج سال گذشته، مرسدس-بنز ۱۰ میلیارد یوان (بالغ بر ۱.۴ میلیارد دلار) صرف تحقیق و توسعه محصول در چین کرده است.

5 از 1 رای

نظر شما چیست؟