تویوتا عذرخواهی کرد و تولید سه مدل از خودرو هایش را متوقف کرد

آکیو تویودا، ریاست گروه تویوتا، بابت مشکلاتی که به خاطر تقلب در آزمون ها و تاییده های ایمنی خودروهای شرکت به وجود آمده، رسما عذرخواهی کرد.

سه شنبه - ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۱
تویوتا عذرخواهی کرد و تولید سه مدل از خودرو هایش را متوقف کرد

نتیجه بازرسی در نحوه تست و نحوه دریافت گواهی ایمنی تویوتا در تست تصادف حاکی از آن است که این خودروساز ژاپنی در تست تصادف هفت مدل از خودروهای خود، تقلب کرده. این نتیجه، دو سال پس از این که مشکلاتی در صدور گواهی ایمنی محصولات برخی از زیرمجموعه های گروه تویوتا از جمله هینو موتورز و دایهاتسو ایجاد شد و تویوتا را وادار به بازرسی خود کرد، مشخص شده است. روز دوشنبه ریاست تویوتا، آقای آکیو تویودا بابت این تقلب گسترده در صدور گواهی ایمنی محصول، بصورت رسمی عذرخواهی کرد.

تویوتا عذرخواهی کرد و تولید سه مدل از خودرو هایش را متوقف کرد

در نتیجه بازرسی های به عمل آمده، تویوتا تحویل و تولید سه مدل از هفت مدل مذکور که مختص بازار ژاپن نیز هستند را متوقف کرده است. این خودروها عبارتند از کرولا فیلدِر، آکسیو و یاریس کراس. چهار مدل دیگر که کماکان تولید می‌شوند و عرضه آنها به بازار، ادامه دارد، شامل کراون، آسیس، سی‌یِنتا و RX می‌شوند.

تویوتا ضمن اعلام این خبر، تاکید دارد که استفاده از خودروهای مذکور، خطری ندارد و این یعنی خودروها مشکل و ایراد عملکردی که مخالف قوانین و آیین‌نامه ها باشد، ندارند. پیرو همین موضوع نیز اطلاعیه ای در سایت جهانی تویوتا منتشر شده که به شرح زیر است:

“ما صمیمانه بابت هر گونه نگرانی و ناراحتی که ممکن است این قضیه برای مشتریان و سهام‌دارانی که به تویوتا اعتماد کرده‌اند، ایجاد کرده باشد، غذرخواهی می‌کنیم. این که پس از پی بردن به ایراداتی در صدور گواهی ایمنی هینو موتورز، دایهاتسو موتور و شرکت صنایع تویوتا، این ایراد در خود تویوتا نیز یافت شد را جدی می‌گیریم.”

تویوتا عذرخواهی کرد و تولید سه مدل از خودرو هایش را متوقف کرد

دلیل تست های پر از ایرادی که طی سال های گذشته در خودروسازان بزرگ ژاپنی، شایع شده، استفاده از اطلاعات ناکافی و یا منسوخ شده در تست تصادف و همچنین تست ناصحیح باز شدن ایربگ‌ها و آسیب به سرنشینان عقب است. تست قدرت موتور نیز در مواردی، دارای ایراد تشخیص داده شده است.

در کنفرانس خبری که روز گذشته برای اطلاع‌رسانی پیرامون همین موضوع برگزار شد، آکیو تویودا، ریاست گروه تویوتا با تعظیم در برابر حضار و ذکر “ما صمیمانه عذرخواهی می‌کنیم“، بابت مشکلات پیش آمده، معذرت‌خواهی کرد.

روز گذشته مزدا نیز با گزارش ایراد مشابه در تست و صدور گواهی، و اشاره به این که از نرم‌افزار کنترل موتور نادرست در تست ها استفاده شده، تولید دو محصول میاتا (MX-5) و مزدا۲ را متوقف کرد. این خودروساز واقع در هیروشیما همچنین اعلام کرد در سه مدل که البته تولیدشان، پایان یافته، تخلفاتی در تست تصادف داشته؛ تخلفاتی که ایمنی محصول را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهند.

رودستر مزدا میاتا - Mazda MX-5 Miata Roadster

در کنار تویوتا و مزدا، خودروسازی هوندا نیز روز گذشته برای اجرای تست های ناقص در بخش صدای تولیدی خودرو، گشتاور و بُرد پیمایش خودروهایی که البته نمونه های ایراد دار آنها، دیگر تولید نمی‌شوند (نظیر آکورد، اودیسه و فیت)، با تاکید بر این که ایمنی خودروها تحت‌الشعاع قرار نگرفته، عذخواهی کرد.

تویوتا می‌گوید این امکان وجود دارد که در زمان بیشتر شدن تنوع مدل ها، نسبت به انجام هرچه سریع‌تر آزمون ها مُصر بوده و به همین دلیل، آنها را خلاصه کرده. آکیو تویودا که نوه بنیانگذار تویوتا و رئیس گروه تویوتاست، اشاره داشت که برخی تاییده‌ها و قوانین آنها، بیش از حد سخت‌گیرانه هستند و در بخش های مختلف دنیا، متفاوت هستند. البته وی مکررا تاکید داشت که قصد سرپوش گذاشتن روی تقلبی که صورت گرفته را ندارد.

Toyota - تویوتا

آکیو تویودا همچنین در این کنفرانس خبری گفت: ما شرکت بی‌نقصی نیستیم، اما اگر تششخیص بدهیم که ایرادی وجود دارد، یک گام به عقب می‌رویم و تلاش مُدام به خرج می‌دهیم تا آن را اصلاح کنیم.

تویوتا امروز بیش از ۱۰ میلیون خودرو در سال در بازارهای جهانی به فروش می‌رساند.

5 از 1 رای

نظر شما چیست؟