توافق جدید غول ژاپنی صنعت خودروسازی دنیا با یک چینی پیشرو؛

تویوتا روی پلتفرم BYD خودرو می‌سازد؟!

تویوتا تصمیم دارد طی دو تا سه سال آینده، دو یا سه محصول جدید با پیشرانه های پلاگین-هایبرید بی‌وای‌دی تولید و در بازار چین، عرضه کند.

شنبه - ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳
توافق جدید غول ژاپنی صنعت خودروسازی دنیا با یک چینی پیشرو؛ تویوتا روی پلتفرم BYD خودرو می‌سازد؟!

تویوتا قرار است طی دو تا سه سال آینده، دو یا سه محصول پلاگین-هایبرید جدید برپایه پلتفرم PHEV DM-i بی‌وای‌دی در چین عرضه کند. تویوتا همچنین تصمیم گرفته از این پس، از پلتفرم THS (سیستم هایبرید تویوتا) که محرک مدل های هایبرید این غول ژاپنی صنعت خودروسازی دنیاست، در مدل های جدیدی که برای بازار چین معرفی می‌کند، استفاده نکند.

دلیل این تصمیم این است که خودرو های بنزینی با فناوری هایبرید، یعنی همان محصولات تویوتا که دارای پیشرانه های THS این شرکت هستند، مجاز به دریافت پلاک سبز در بازار چین نیستند و این یعنی مشمول مشوق های مالیاتی و دولتی خودروهای الکتریکی مبتنی بر باتری (BEV) یا پلاگین-هایبرید (بنزینی-برقی دارای باتری های قابل شارژ با منبع برق خارجی) نمی‌شوند.

تویوتا پیش‌تر مدل پلاگین-هایبرید کرولا، لِوین و RAV-4 را با پسوند E+ در چین عرضه کرده که البته با موفقیت چندانی همراه نبود. دو یا سه محصول جدید تویوتا که در ابتدا، به آنها اشاره شد اما با پلتفرم پلاگین-هایبرید متفاوت DM-i که از BYD تامین می‌شود، عرضه خواهند شد.

2024 Toyota bZ3X Electric SUV

عبارت DM به پیشرانه پلاگین-هایبرید BYD که اولین بار سال ۲۰۰۸ روی محصولات این خودروساز چینی قرار گرفت، اشاره دارد. بی‌وای‌دی امسال پنجمین نسل از این پیشرانه های پیشرو را روی محصولات خود قرار می‌دهد؛ نسلی که توان پیمایش مسافتی بالغ بر ۲۰۰۰ کیلومتر با هر بار شارژ باتری ها و باک پُر را به تولیدات بی‌وای‌دی می‌دهد، با متوسط مصرف سوختی که تنها ۲.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است!

پیشرانه های DM بی‌وای‌دی، دو نوع هستند؛ یکی DM-i که مخفف DualMode intelligent است و تاکید بر مصرف سوخت بسیار پایین و راندمان بسیار بالای این نوع پیشرانه‌ها دارد و دیگری، DM-p که برای خودرو های چهار چرخ محرک یا آفرودی استفاده می‌شود.

بی‌وای‌دی به تازگی سری پیشرانه های DMO را نیز بر روی تولیدات خود قرار داده که البته مختص شاسی بلند های اختصاصی آفرود است و خودروهای برند فنگ‌شنگ بائو، اولین سری از خودروهایی هستند که با این پیشرانه های BYD روانه بازار می‌شوند.

BYD Feng Cheng Bao 5 Electric SUV

و اما در مورد همکاری تویوتا با BYD، بد نیست بدانید این خودروساز بزرگ ژاپنی، همکاری تنگاتنگی با بی‌وای‌دی دارد به شکلی که سال ۲۰۲۱ این دو کمپانی شرکت سرمایه‌گذاری مشترکی بنام BYD Toyota Electric Vehicle Technology با سهم ۵۰/۵۰ تاسیس کردند و سال ۲۰۲۳، تویوتا دومین خودرو تمام-الکتریکی خود، bZ3 را با موتور الکتریکی، پکیج باتری های موسوم به LFP Blade و برخی فناوری های دیگری که از BYD گرفته، معرفی و به بازار، عرضه کرد.

در کنار همکاری گسترده‌ای که با بی‌وای‌دی دارد، تویوتا با دو خودروساز دولتی بزرگ چین، یعنی FAW و GAC نیز در بازار چین، شراکت دارد و در قالب دو شرکت سرمایه‌گذاری مشترک، با آنها به تولید و عرضه خودرو در بازار چین می‌پردازد. البته در مورد همکاری با بی‌وای‌دی، کارشناسان معتقدند دلیل اصلی، فشاری است که جنگ قیمت در بازار خودرو های الکتریکی چین به تویوتا آورده و استفاده از تکنولوژی ارزان‌قیمت و البته، ارزشمند BYD می‌تواند به تویوتا برای حضور بهتر در این جنگ قیمت، کمک کند.

Toyota’s Chief Technology Officer (CTO) Hiroki Nakajima - هیروکی ناکاجیما، معاونت ارشد تکنولوژی تویوتا

در نمایشگاه بین‌المللی خودرو پکن که به تازگی برگزار شد، هیروکی ناکاجیما، معاونت ارشد تکنولوژی تویوتا از برنامه‌ریزی این خودروساز ژاپنی برای عرضه خودروهای پلاگین-هایبرید بیشتر خبر داده بود.

وی با اشاره به این که از زمان معرفی اولین نسل پریوس در سال ۱۹۹۷، خودروهای هایبرید راهکاری کاربردی از نظر تویوتا بوده و با پیشرفت هایی که در تکنولوژی باتری ها و تغییراتی که در زمینه انرژی صورت گرفته، خودروهای الکتریکی مبتنی بر باتری نمود یافتند، گفت: به شخصه معتقدم حرف P در PHEV ها نه به plug-in (قابلیت شارژ با منبع برق خارجی)، بلکه به practical (یا کاربردی) بودن پلاگین-هایبرید ها اشاره دارد.

ناکاجیما ادامه داد: در واقع PHEV ها، BEV های کاربردی‌تر هستند. با این رویکرد، تویوتا تصمیم دارد با اتکا به PHEV ها، یک حضور قدرتمند در بازار رو به رُشد و پرتقاضای خودروهای مبتنی بر انرژی ها نو (NEV) چین داشته باشد.

5 از 2 رای

نظر شما چیست؟