بازار خودروی روسیه با چینی‌ها از رکود عبور می‌کند

نوامبر ۲۰۲۳ نیز برای بازار خودروی روسیه، ماه پر رونقی بوده و انتظار می‌رود پس از یک دوره رکود سنگین، فروش سالانه ۱ میلیون خودرو را تجربه کند.

جمعه - ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
بازار خودروی روسیه با چینی‌ها از رکود عبور می‌کند

روند صعودی فروش خودرو در بازار روسیه، در ماه نوامبر ۲۰۲۳ نیز ادامه یافت. این بازار که پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، روی خوش از شرکت های غربی و شرقی فعال در صنعت خودرو روسیه ندید و یکی پس از دیگری، شاهد خروج خودروسازان بزرگ بود، چند ماهی می‌شود که با گسترش حضور برندهای چینی، جان دوباره گرفته به شکلی که برای سومین ماه پیاپی، آمار فروش ماهانه خودرو در آن، در مقایسه با مدت مشابه ۲۰۲۲ صعودی اعلام می‌شود.

بررسی آمار فروش انواع خودرو، اعم از سواری و تجاری در روسیه حاکی از آن است که از ماه آوریل، بالاخره فروش ماهانه خودرو در این بازار روی ریل صعود به نسبت مدت مشابه سال ۲۰۲۲ قرار گرفت. و از ماه سپتامبر، فروش تجمیعی سالانه در این بازار، مثبت شد. حال آمار فروش یازدهمین ماه سال جاری میلادی با ثبت عدد ۱۱۰هزار و ۹۳۵ برای انواع خودروهای سواری و تجاری، اعلام شده که در مقایسه با ۴۶.۴۰۳ خودرو به فروش رفته در مدت مشابه سال ۲۰۲۲، رُشد ۱۳۹.۱ درصدی را نشان می‌دهد.

کامیون کاماز روسیه

با احتساب فروش ماه نوامبر، مجموع فروش یازده ماهه انواع خودرو در سال ۲۰۲۳ در حالی به مرز ۸۶۰هزار خودرو نزدیک می‌شود که در یازده ماه سال ۲۰۲۲، مجموع فروش خودرو در روسیه به ۵۴۰ هزار دستگاه نیز نرسیده بود. انجمن تجارت اروپایی (AEB) روسیه با استناد به این آمار، رُشد فروش خودرو در روسیه برای یازده ماه سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه ۲۰۲۲ را ۴۴ درصد اعلام کرده است.

همانطور که اشاره شد، بازیگر اصلی در این بازگشت رونق به تولید و فروش خودرو در روسیه، اژدهای زرد بوده. خودروسازان چینی از زمانی که خودروسازان بزرگ جهانی، یکی پس از دیگری روسیه را ترک کردند و یا فعالیت های خود در این کشور را به حالت تعلیق درآوردند، حضور چشمگیری در بازار خودرو روسیه داشته اند و حتی خط تولید خودروهای چینی در خودروسازان قدیمی و بزرگ روس راه‌اندازی شده.

چری تیگو۸ پرو در روسیه

برای ماه های اکتبر و نوامبر، ریز آمار فروش برندها در بازار روسیه در دست نیست اما بررسی آمار ژانویه تا پایان سپتامبر به خوبی تاثیر حضور برندهای چینی در بازار روسیه را نشان می‌دهد. برای مثال، در ۹ ماهه نخست ۲۰۲۳، برند چری فروشی بالغ بر ۸۷ هزار دستگاه در روسیه داشته که ۳۱۲درصد بیشتر از ۹ ماه نخست ۲۰۲۲ است. البته این، تنها آمار فروش برند چری در روسیه بوده و شامل خودروهای برند های اومودا و اکسید چری که به ترتیب مجموع فروش ۹ ماهه ۳۱.۰۱۹ و ۲۹.۰۳۰ دستگاهی در روسیه داشته‌اند، نمی‌شود.

در واقع، خودروسازی چری درحالی در ۹ ماهه نخست ۲۰۲۳ در مجموع بالغ بر ۱۴۷ هزار خودرو در روسیه به فروش رسانده که مجموع فروش لادا به عنوان بزرگترین خودروساز روسیه و حکمران بلامنازع این بازار، در همین مدت، بالغ بر ۲۴۳هزار خودرو اعلام شده است.

خودروسازی هاوال چین در روسیه

پس از لادا و چری، بیشترین فروش ۹ ماهه در بازار روسیه را هاوال با ۷۳.۵۷۷ دستگاه (بدون احتساب دیگر برندهای گریت‌وال موتورز) و جیلی با ۵۷.۵۴۷ دستگاه داشته‌اند که هر دو، از برند های بزرگ خودروسازی چین به حساب می‌آیند. جایگاه پنجم به GAZ روسیه با مجموع فروش ۹ ماهه ۳۷.۵۶۵ دستگاه می‌رسد و UAZ هم که دیگر خودروساز شناخته شده روس می‌باشد، با مجموع فروش ۲۴.۸۴۸ دستگاه در جایگاه ششم پرفروش‌ترین خودروسازان بازار روسیه در ۹ ماه نسخت ۲۰۲۳ قرار می‌گیرد.

از دیگر خودروسازان بزرگ چینی که سهم خوبی از بازار روسیه دارند، باید به گریت‌وال موتورز، FAW و چانگان اشاره کرد.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟