بازدید از کارخانه فردا موتورز؛ فردایی که از بروجرد، آغاز، و در سمنان، ساخته می‌شود

خودروهای فردا موتورز که به‌ویژه با عرضه T5 و معرفی خودروی خانوادگی لوکس سوبا M4، بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند، در سمنان به تولید می‌رسند.

جمعه - ۳۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
خودرو FMC SX5 در کارخانه فردا موتورز واقع در سمنان

طی سال های گذشته که واردات خودرو به کشور، ممنوع بوده، در کنار تولیدات تکراری اما در تیراژ بالای خودروسازان بزرگ دولتی، بخشی از بار تنوع‌بخشی به بازار خودروی کشورمان، بر عهده خودروسازان خصوصی بوده و در این مدت، به نوعی کمک کرده‌اند تا پیشنهادات متنوع‌تری پیش روی خریداران خودرو قرار داشته باشد. یکی از این بازیگران بخش خصوصی در بازار خودروی کشورمان که طی سال‌های گذشته، حرکت رو به رُشدی را در تولید و عرضه خودرو داشته، فردا موتورز است؛ نامی که شروع فعالیت‌هایش در حوزه خودرو، با مونتاژ محصولات ایران خودرو در کارخانه این شرکت، واقع در شهرک صنعتی سمنان بود بود اما حال، به عنوان خودروسازی مستقل در این حوزه حضور دارد. هفته‌ای که گذشت، فرصتی به دست داد تا در کنار جمعی از خبرنگاران حوزه خودرو، از کارخانه فردا موتورز در سمنان، بازدیدی کوتاه داشته باشیم. این نوشتار، گزارش کوتاهی است از این بازدید کوتاه.

خودرو FMC SX5 در کارخانه فردا موتورز واقع در سمنان

از دیروزِ خودروسازی فردا، تا امروز

گفتیم که خودروسازی فردا، به عنوان زیرمجموعه‌ای از گروه GBG، فعالیت در حوزه خودرو را با مونتاژ محصولات ایران خودرو در سمنان آغاز کرد. دقیق اگر بخواهیم بگوییم، این کارخانه سال ۱۳۹۲ تاسیس شد و خودروهای پژو پارس و سمند از گروه صنعتی ایران خودرو را بصورت برون‌سپاری شده، مونتاژ می‌کرد. با تصمیم به ورود مستقل به عرصه خودروسازی، فرداموتورز ابتدا با SAIC چین وارد همکاری شد تا MG RX5 را در کشور، تولید و عرضه کند.

حتی اواسط ۱۳۹۷ خط تولید آن توسط وزیر صمت وقت، افتتاح شد اما این همکاری، با آغاز تحریم‌ها، خیلی زود متوقف شد تا MG RX5، فردایی در ایران نداشته باشد و فرداموتورز، سراغ خودرویی از برند فورتینگ بنام SX6 برود. از اواخر ۱۳۹۸، مونتاژ این خودرو را در کارخانه سمنان آغاز شد تا نویدبخش شروعی دوباره برای فردا باشد.

خودرو FMC SX5 در کارخانه فردا موتورز واقع در سمنان

امروز کمتر کسی نام و نشانی از SX6 سراغ دارد، اما انتخاب آن، شروعی شد برای همکاری با دانگ‌فنگ فورتینگ و حال، سه محصول FMC SX5 و FMC T5، به همراه Suba M4 از این برند چینی توسط خودروسازی فردا در سمنان مونتاژ و به بازار کشورمان عرضه می‌شوند.

بروجرد هم به بازی فردا، اضافه شده

همانطور که اشاره شد، شروع خودروسازی فردا با کارخانه سمنان بوده اما این خودروساز بخش خصوصی، سایت تولیدی دیگری را نیز در بروجرد برای اهداف تولیدی خود مهیا کرده که فعلا به واسطه بهره‌مندی از یک خط رنگ کارآمد و مجهز، فرآیند رنگ بدنه خودروهای فردا در آن صورت می‌پذیرد و پس از آن، اتاق‌های رنگ‌آمیزی شده به کارخانه سمنان منتقل می‌شوند تا مراحل نهایی مونتاژ در آن انجام شود.

خودروهای FMC T5 در کارخانه فردا موتورز واقع در سمنان

اینجا فردا ساخته می‌شود

بعد از انتقال بدنه های رنگ شده به سمنان، خودروها طی فرآیندی زمان‌بندی شده، مرحله به مرحله در ایستگاه های متعدد خطی مکانیزه به شکل S، با اضافه شدن اجزای مختلف در بخش های تریم و فنی، تکمیل می‌شوند. این خط توانایی مونتاژ همزمان هر سه محصول فعلی فرداموتورز را دارد اما در زمان بازدید، عمده تولید، باتوجه به سفارش‌گذاری های صورت گرفته، به SX5 اختصاص داشت. ظرفیت تولید آن نیز روزانه ۵۰ دستگاه برای یک شیفت کاری عنوان شده که انتظار می‌رود با تند تر شدن نبض تولید، این عدد نیز افزایش یابد چراکه آمار انتشار یافته از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولید انواع خودروی سواری در سه ماهه نخست سال جاری حاکی از آن است که روند رو به رشد تولید فرداموتورز، در این بازه زمانی نیز ادامه داشته است.

در مدت مذکور، یعنی از ابتدای فروردین تا انتهای خرداد ۱۴۰۲، تعداد ۱۸۰۷ دستگاه از سه خودروی SX5 و T5 برند FMC و M4 برند سوبا در شرکت فردا موتورز به تولید رسیده که نسبت به ۱.۵۲۴ خودروی تولید شده توسط این خودروساز بخش خصوصی در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۱، نشان از یک رُشد ۱۹درصدی در تولید دارد.

آیا این تازه شروع فرداست؟

هم از نظر زیرساخت‌های موجود در کارخانه سمنان و نیروی انسانی آن، و هم از نظر فرصت جدیدی که با احیاء کارخانه بروجرد به وجود آمده، ظرفیت لازم برای تحقق عددهای بیشتر برای تولید در فرداموتورز، مهیاست. و برنامه‌ریزی های شرکت نیز در همین مسیر صورت گرفته. اگرچه فعلا تا رسیدن به معیارهای مطلوب، فاصله، بسیار است و مسیر، طولانی اما با روندی که فرداموتورز طی دو سال گذشته پیش گرفته، می‌توان انتظار این را داشت که طی سال‌های آتی، این نام را هم‌رده با بزرگترین خودروسازان بخش خصوصی و آماده برای بالاتر بردن سطح استراتژی و هدف‌گذاری‌های تولید، دید.

در ابتدای نوشتار از نقشی که خودروسازانی نظیر فرداموتورز در تنوع‌بخشی به بازار خودروی کشورمان داشته‌اند، گفتیم، اما این را نیز نباید فراموش کرد که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، این فرصت نیز به‌وجود آمده تا در بخش‌های کمتر برخوردار کشورمان نیز افراد بیشتری بتوانند به چرخه اشتغال در صنعت خودروسازی کشورمان وارد شوند. کارخانه سمنان طی سال‌های گذشته نمونه بارز این همت بخش خصوصی در اشتغال‌زایی در این مناطق بود و حال، با احیاء دوباره کارخانه بروجرد تحت مالکیت فردا موتورز، همین مهم در بروجرد و برای کارجویان این منطقه محقق شده است.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

دیگر نظرات

  • Alireza Balvardi | 14 فروردین 1403 - 11:50

    درود
    متاسفانه این خودروساز نسبت به جوابگویی به مشتریان تعهدی نداشته و با وجود عدم تحویل خودرو پس از دعوتنامه اقساط کسر می شوند و هر چه پیگیری می کنیم جواب قاطعی نمی دهند.
    بنده در آذر 1401 ثبت نام کردم ولی هنوز خبری از خودروی بنده نیست.