خروج خودروسازان جهانی از روسیه فرصت مناسبی را برای ورود خودروسازان ایران به صنعت و بازار خودرو روسیه فراهم آورده است. برای مثال، تنها برای گروه خودروسازی سایپا موجبات عرضه ۴۵ هزار خودرو به ارزش ۴۵۰ میلیون دلار طی سه سال فراهم آمده؛ اتفاقی که از ماه ژوئن عملیاتی خواهد شد.
از اواخر بهار سال گذشته بحث حضور خودروسازان ایرانی در روسیه، با تفاهمنامه هایی که بین معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت و همتایان روس در مجمع بین المللی اقتصادی سنت پترزبورگ به امضاء رسید، بسیار تقویت شد.
پس از آن نیز حضور خودروسازان و صنعتگران ایرانی در اتومبیلیتی مسکو، شروع جدی همکاریهای بزرگ ایران و روسیه در تولید خودرو و مهمتر از آن، تامین و صادرات قطعات خودرو را رقم زد. این شروع همکاری به قدری جدی بود که تنها در همین رویداد خودرویی صنعت روسیه، ۱۲ تفاهمنامه خودرویی با این کشور به ارزش ۷۰۰میلیون یورو به امضاء رسید و از آن زمان بود که تبادل مالی روبل-ریال میان خودروسازان و قطعهسازان آغاز شد.
حالا زمان آن رسیده تا همکاریها با طرف روس، به نتیجه بنشیند. یکی از پروژه های بزرگ گروه خودروسازی سایپا که از سال گذشته تاکید میشود برای حضورش در بازار روسیه، برنامهریزی شده، پروژه P90 پارس خودرو است که نمونه تولیدیاش، هفتهای که گذشت، در حضور وزیر صمت و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی رونمایی شد. این خودرو در روسیه با نام کادیلا عرضه خواهد شد.
به گفته محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، عرضه این خودرو در روسیه قرار است بصورت CKD (قطعات منفصل) باشد و مونتاژ و عرضه آن در بازار نیز توسط آوتوواز انجام خواهد شدو. این خودروسازان بزرگ روسیه به واسطه همکاری طولانی مدتی که با رنو فرانسه داشته، دانش و سختافزار مونتاژ پروژه P90 یا همان کادیلا در روسیه را داراست.
فرصت ایدهآلی که برای حضور خودروسازان در کشور روسیه فراهم آمده، مختص خودروسازان ایرانی نیست بلکه خودروسازان چینی هم توسعه بزرگی را در بازار روسیه آغاز کرده اند و انتظار می رود در سال جاری به سهم ۶۰ درصدی از کل فروش در این کشور برسند. چین در سال گذشته بیش از ۱۶۰ هزار خودرو به روسیه صادر کرد و سهم خود را در این بازار دو برابر کرد.
نظر شما چیست؟