رُشد ۹۰درصدی فروش BYD در سه ماهه نخست ۲۰۲۳

بی‌وای‌دی در حالی موفق به فروش بیش از ۵۵۰هزار خودرو در ۳ ماهه اول ۲۰۲۳ شده که Q1 معمولا کم‌تقاضاترین فصل فروش خودرو در چین به حساب می‌آید.

دوشنبه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۰
خودرو پلاگین-هایبرید چینی بی‌وای‌دی تانگ

بی‌وای‌دی با انتشار گزارش عملکرد سه ماهه نخست خود در سال ۲۰۲۳، از رُشد ۹۰ درصدی فروش خودروهای این شرکت در مدت مذکور در مقایسه به سه ماهه نخست ۲۰۲۲ خبر داد. از ابتدای ژانویه تا انتهای مارچ ۲۰۲۳، مجموع فروش خودرو های تمام-الکتریکی و پلاگین-هایبرید BYD در ماه مارچ (سومین ماه میلادی) ۲۰۲۳ به ۲۰۷هزار و ۸۰ دستگاه رسید که ۷درصد بیشتر از فوریه (دومین ماه میلادی) ۲۰۲۳ می‌باشد. با دستیابی به این میزان فروش ماهانه، مجموع فروش BYD در Q1 (سه‌ماهه نخست) سال جاری میلادی به ۵۵۲هزار و ۷۶ دستگاه رسید.

مینی‌ون چینی بی‌وای‌دی سانگ مکس

در یک مقایسه آماری می‌توان دریافت فروش سه‌ماهه نخست بی‌وای‌دی در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۱۹درصد کمتر از فروش سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ می‌باشد اما باید این را در نظر داشته باشید که سه‌ماهه نخست هر سال میلادی، معمولا فصل خواب زمستانی بازار خودرو در چین می‌باشد و سه ماهه چهارم، بهترین و پرتقاضاترین فصل فروش خودرو در این بازار به حساب می‌آید.

با این حساب، بهتر است اگر مقایسه‌ای صورت می‌پذیرد، با مدت مشابه سال قبل از آن، یعنی Q1 سال ۲۰۲۲ باشد. همانطور که در ابتدای نوشتار نیز به آن اشاره شد، فروش Q1 خودروهای بی‌وای‌دی به نسبت مدت مشابه ۲۰۲۲ تا ۹۰ درصد رُشد داشته که رکورد قابل‌توجهی برای این سازنده چینی خودروهای الکتریکی و بنزینی-برقی (PHEV) به حساب می‌آید.

کراس‌اوور الکتریکی کوچک بی‌وای‌دی یوان

از مجموع ۵۵۲.۰۷۶ خودرویی که BYD در Q1 سال جدید میلادی به فروش رسانده، ۲۶۴هزار و ۶۴۷ دستگاه یعنی نزدیک به ۴۸درصد، خودروهای تمام-الکتریکی بوده‌اند. این تعداد، ۸۷درصد بیشتر از BYD های تمام-الکتریکی به فروش رسیده در Q1 سال ۲۰۲۲ می‌باشد.

خودروهای برقی-بنزینی یا همان PHEV هم که ۵۲درصد از مجموع فروش سه‌ماهه نخست BYD سهم می‌برند، نزدیک به ۹۰درصد رُشد فروش را در مقایسه با مدت مشابه ۲۰۲۲ تجربه کرده‌اند. لازم به ذکر است بی‌وای‌دی در همین مدت، ۳۸هزار و ۷۲۳ خودرو تمام-الکتریکی نیز در بازارهای صادراتی خود به فروش رسانده که بیش از ۱۴برابر میزان فروش این خودروها در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ است!

بی‌وای‌دی دلفین

در کنار این اعداد و ارقام، بد نیست اشاره‌ای هم داشته باشیم به دنزا؛ برندی که بی‌وای‌دی با همکاری مرسدس-بنز راه انداخته و در حال حاضر، تنها محصولی که ارائه می‌دهد، مینی‌ون لوکس Denza D9 است.این برند در سه ماهه نخست ۲۰۲۳ فروش ۲۴هزار و ۱۶۲ دستگاهی داشته که ۱۴۶درصد بیشتر مجموع فروش سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۲ این برند می‌باشد.

برای برندی چینی که متوسط قیمت تک‌محصول قابل عرضه اش، برابر با ۶۰هزار دلار آمریکاست، تجربه این رُشد فروش، قابل‌توجه است. لازم به ذکر است Denza D9 MPV هم در مدل تمام-الکتریکی در چین عرضه می‌شود و هم در مدل پلاگین-هایبرید (PHEV).

مینی‌ون لوکس دنزا D9؛ محصول مشترک بی‌وای‌دی و مرسدس-بنز

بد نیست بدانید بی‌وای‌دی برای سال ۲۰۲۳ دستیابی به مجموع فروش ۳ تا ۳.۶ میلیون خودرو را برنامه‌ریزی کرده که البته چالش های متعددی در مسیر دستیابی به این هدف، وجود دارد اما با توجه به این که ظرفیت تولید ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار خودرو در ماه را دارد، با تداوم روند صعودی تقاضا، می‌تواند به این عدد فروش چشمگیر، دست یابد.

BYD Frigate 07

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟