آمار تولید گروه صنعتی ایران خودرو در ۱۰ ماهه ۱۴۰۱

آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از آن است که مجموع تولید انواع خودرو در گروه صنعتی ایران خودرو در ۱۰ماه نخست ۱۴۰۱ به ۴۵۲.۲۳۲ دستگاه رسیده.

جمعه - ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷
ریز آمار تولید انواع خودرو سبک و سنگین در گروه صنعتی ایران خودرو در ۱۰ ماه نخست ۱۴۰۱ به تفکیک نوع خودرو و سایت تولیدی

طبق آمار انتشار یافته توسط دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت، طی ۱۰ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ (تا پایان دی‌ماه) تعداد ۹۹۴هزار و ۱۵۶ خودرو در کشور به تولید رسیده که نشان از رُشد ۲۰درصدی به نسبت ۸۳۱هزار و ۵۷۶ دستگاه خودرو به تولید رسیده در کشور در ۱۰ ماهه نخست ۱۴۰۰ دارد. از این تعداد، سهم خودروهای سواری ۸۶۲هزار و ۴۷۰ دستگاه بوده که ۱۵درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته می‌باشد. همچنین در مدت ذکر شده، تعداد ۱۰۵هزار و ۷۹۶ دستگاه از خودروهای ناقص تولیدی در سال ۱۴۰۰ نیز تکمیل و تحویل خریداران شده تا در مجموع، رُشد ۳۲درصدی در تحویل خودرو را در مقایسه با سال ۱۴۰۰ شاهد باشیم. با این مقدمه، نگاهی داریم به سهم گروه صنعتی ایران خودرو از مجموع تولیدات خودرویی ۱۰ماهه نخست سال۱۴۰۱ که شامل انواع خودروهای سواری، ون، مینی‌بوس و میدل‌باس به همراه انواع کامیونت، کامیون و کشنده می‌شود.

آمار تولید خودروهای سواری ایران خودرو در ۱۰ ماه نخست ۱۴۰۱ به تفکیک سایت تولیدی

در 10ماهه نخست امسال، گروه صنعتی ایران خودرو روی هم رفته ۴۳۳هزار و ۸۱۲ خودرو سواری در هفت سایت تولیدی خود به تولید رسانده که ۹درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته می‌باشد. بیشترین آمار تولید و همینطور میزان رُشد مربوط به ایران خودرو مرکزی واقع در جاده مخصوص تهران-کرج بوده و در طرف مقابل، ایران خودرو تبریز با افت ۱۹درصدی خودروهای سواری تولیدی که متاثر از کنار گذاشتن سمند از خط تولید این کارخانه می‌باشد، کمترین آمار تولیدی در بین کارخانه های گروه صنعتی ایران خودرو در داخل کشور را به ثبت رسانده. در این مدت، تولید سایت‌های خارجی این گروه شامل آذربایجان و عراث نیز تنها ۵۸۸ دستگاه (دنا و پژو پارس معمولی) اعلام شده که ۷۷درصد کاهش نسبت به ۱۰ماهه ۱۴۰۰ را نشان می‌دهد. ریز تولید خودروهای سواری گروه صنعتی ایران خودرو در ۱۰ماهه نخست سال جاری را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

ریز آمار تولید خودروهای سواری گروه صنعتی ایران خودرو در ۱۰ ماه نخست ۱۴۰۱ به تفکیک نوع خودرو و سایت تولیدی

در تولید انواع خودروهای وانت نیز در ۱۰ماهه نخست ۱۴۰۱ عملکرد گروه صنعتی ایران خودرو به شکل چشمگیری بهبود یافته بطوری که با وجود پایان دادن به تولید آریسان دوگانه‌سوز و جایگزینی آن با آریسان۲، مجموع تولید گروه در این رده خودرویی رُشد بیش از ۹برابری به نسبت مدت مشابه ۱۴۰۰ داشته. در این مدت ۵هزار و ۴۲۱ خودروی وانت در سایت های تولیدی ایران خودرو دیزل و ایران‌خودرو خراسان به تولید رسیده که از این تعداد، ۴هزار و ۸۷ دستگاه آریسان دوگانه‌سوز، هزار و ۱۵۴دستگاه فوتون دیزلی و ۱۸۰دستگاه فوتون بنزینی بوده‌اند. دستیابی به این آمار تولید در حالی محقق شده که مجموع تولید انواع وانت در کشور در ۱۰ماهه نخست ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۰۱هزار دستگاه اعلام شده که از این تعداد، تقریبا سه‌چهارم تولیدان بن‌رو و زامیاد گروه خودروسازی سایپا می‌باشند.

با رُشد چشمگیر تولید خودرو آریسان که در دی‌ماه به ۷۸۷دستگاه در ماه رسیده، و همچنین بازنگری‌های فنی گسترده در آن، به نظر می‌آید ایران خودرو خاطره بد سری اول آریسان را پشت سر گذاشته و می‌تواند به سمت سهم‌خواهی به مراتب بیشتر از بازار پرتقاضای وانت های سبک کشور خیز بردارد. مجموع تولیدات انواع وانت در گروه صنعتی ایران خودرو در ۱۰ماه نخست ۱۴۰۱ را در جدول زیر به تفکیک نوع و سایت تولیدی می‌توانید ببینید.

آمار تولید خودروهای وانت ایران خودرو در ۱۰ ماه نخست ۱۴۰۱ به تفکیک سایت تولیدی

در بخش ون، بخش اعظمی از مجموع تولیدات سال ۱۴۰۱ در خودروسازی کشور متعلق به گروه صنعتی ایران خودرو بوده. دقیق‌تر اگر بخواهیم بگوییم، از مجموع ۲هزار و ۷۸۴ ون تولید شده در کشور که از چهار مدل ون هیوندای H350 سروش دیزل مبنا، ون وانا ایران خودرو دیزل، ون جک سانری آرین دیزل و ون اینرودز بهمن موتور می‌باشند، ۱۶۷۹ دستگاه سهم گروه صنعتی ایران خودرو بوده. دستیابی به این میزان تولید در حالی محقق شده که از نظر درصد تغییر نیز شاهد رُشد ۳۹۸درصدی تولید ون وانا ایران خودرو دیزل در ۱۰ماهه نخست ۱۴۰۱ به نسبت مدت مشابه سال قبل بودیم. این در حالی است که هم ون هیوندای H350 و هم ون جک سانری کاهش تولید چشمگیری در سال جاری داشته‌اند.

ریز آمار تولید خودروهای ون گروه صنعتی ایران خودرو در ۱۰ ماه نخست ۱۴۰۱ به تفکیک نوع خودرو و سایت تولیدی

در بین تولیدات مینی‌بوس، میدل‌باس و اتوبوس کشور در ۱۰ماهه نخست ۱۴۰۱، ایران خودرو دیزل در بخش اتوبوس سهم بیش از ۵۵۷ دستگاهی را به خود اختصاص داده. در این مدت، در حالی ایران خودرو دیزل توانسته ۵۵۷ دستگاه اتوبوس دیزلی آتروس C1230 به تولید برساند که مجموع آمار تولیدی این رده خودرویی در مدت مذکور، ۱۱۲۷ دستگاه بوده. در تولیدی مینی‌بوس اما شاهد کاهش تولید آرین یورو ۵ به تنها ۱دستگاه بودیم که ۶۸دستگاه کمتر از تولید ۱۴۰۰ است. در این بخش، پیشتاز بازار شرکت سروش دیزل مبنا است که توانسته در مجموع ۲۷۳ مینی‌بوس H350 به تولید برساند.

ریز آمار تولید انواع مینی‌بوس و اتوبوس گروه صنعتی ایران خودرو در ۱۰ ماه نخست ۱۴۰۱ به تفکیک نوع خودرو و سایت تولیدی

در نهایت، در بخش خودروهای سنگین که شامل انواع کامیونت، کامیون و کشنده می‌شود، گروه صنعتی ایران خودرو با ایران خودرو دیزل و تولیدات متنوعش، حکمران بلامنازع بازار می‌باشد. از مجموع ۲۶هزار و ۹۰ خودرویی که در ۱۰ماهه نخست سال جاری در این بخش از خودروسازی کشورمان به تولید رسیده، ایران خودرو دیزل با ۱۰هزار و ۷۶۱ دستگاه، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده. بخش اعظمی از این تعداد که نشان‌دهند ۱۵۵درصدی در مقایسه با مجموع تولید این شرکت در مدت مشابه سال ۱۴۰۰ می‌باشد، متعلق به کامیون‌های باری و کمپرسی بنز واگن‌هود (۱۹۲۴ و ۲۶۲۴) و کامیون کشنده فوتون شامل مدل های H4 و H5 می‌باشد. البته با سرعت گرفتن تولید کامیونت جدید آرنا پلاس و کشنده آتامان، تغییراتی در جایگاه محصولات تجاری نیمه سنگین و سنگین این شرکت از نظر تیراژ تولید به وجود خواهد آمد. در جدول زیر می‌توانید ریز تولید انواع محصولات نیمه سنگین و سنگین ایران خودرو دیزل در ۱۰ماهه نخست ۱۴۰۱ را مشاهده کنید.

ریز آمار تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده گروه صنعتی ایران خودرو در ۱۰ ماه نخست ۱۴۰۱ به تفکیک نوع خودرو و سایت تولیدی

طبق این آمار، ۱۰ماهه نخست ۱۴۰۱ در مجموع ۴۵۲هزار و ۲۳۲ خودرو سبک، نیمه سنگین و سنگین در سایت های تولیدی مختلف گروه صنعتی ایران خودرو به تولید رسیده که در تمامی رده‌های خودرویی، افزایش چشمگیری را به نسبت مدت مشابه سال گذشته از نظر تیراژ تولید به نمایش می‌گذارد. در کنار اینها، همانطور که در ابتدای نوشتار نیز به آن اشاره شد، در راستای حذف پدیده تولید خودروهای ناقص نیز اقدامات موثری توسط ایران خودرو انجام شده که نتیجه آن، صفر شدن خودروهای ناقص کف پارکینگ و تکمیل خودروهای ناقص پرتعدادی است که سال گذشته به تولید رسیده بودند.

اقدامات موثری نیز در راستای تحویل تعهدات شرکت صورت گرفته که آخرین نمونه آن، صدور فاکتور برای بیش از ۲۰ هزار دستگاه خودرو سواری و تجاری شده در هفته اول بهمن ماه بوده و در همین حال، آمار صدور فاکتور و همچنین عرضه از ابتدای سال تا هفتم بهمن ماه نیز نشان دهنده رشد ۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته با صدور فاکتور و عرضه بیش از ۵۲۶ هزار دستگاه خودرو سواری و تجاری است.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟