یکی از هیوندای هایی که با آزادسازی واردات خودرو به کشور، در صف ورود قرار گرفته، کراساوور کوچک کونا میباشد؛ خودرویی که بهتازگی با بازنگری گسترده در طراحی ظاهری و داخلی، نسل عوض کرده. البته کونایی که قرار است به ایران بیاید، از نسل جدید آن نیست.
نسل جدید هیوندای کونا که قرار است هم در مدل بنزینی عرضه شود و هم در مدل هایبرید و الکتریکی، از نظر ابعادی کمی بزرگتر شده و حال طول بدنه ۴.۳۵۰میلیمتری دارد و فاصله دو محور ۲.۶۶۰میلیمتری.
البته بیشتر از این ابعاد بزرگتر، تغییراتی که با الگوی تازهترین تولیدات این خودروساز کرهای در طراحی ظاهری آن اعمال شده، جلب نظر میکند؛ از دیلایتهای خطی و باریکی که در راستای خط زیر کاپوت کشیده شده و مشابه آن را در طراحی چراغهای عقب هم میبینیم، تا خطوط برشی و حجمهای شکستهای که طراحی کلی بدنه را قدرتیتر و مدرنتر جلوه میدهند.
همین سعی در مدرن جلوه دادن را در طراحی داخلی هم میتوان دید، البته با کاستن از خطوط و حجمهای برشی و تاکید بیشتر بر سادگی و کاربردی بودن فرمها. طبیعی است که ترکیب نمایشگر های دوتایی، اصلیترین مشخصه در طراحی داخلی بوده و به نوعی، باقی عملگرها پیرامون همین دو نمایشگر طراحی شدهاند.
و جالب این است که شاهد کم کردن از دکمههای فیزیکی با وجود بهرهمندی از دو نمایشگر (یکی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی و دیگری برای نشانگرهای پشت فرمان) نیستیم و این، امری است که برخلاف ترند روز طراحی داخلی خودروها صورت میپذیرد.
در ضمن، بر روی غربیلک فرمان، به جای نشان هیوندای از نشانی که متشکل است از سه خط تیره در کنار هم، استفاده شده. اهرم تعویض دنده نیز حال منتقل شده به روی ستون فرمان، جایی پایینتر از اهرم برف پاک کن.
در بخش امکانات، در کنار نمایشگرهای دوتایی ۱۲.۳ اینچ میتوان به بهرهمندی Hyundai Kona جدید از شارژر وایرلس گوشیهای هوشمند، مودلایتینگ قابل تنظیم، بهروزرسانی آنی سیستم های خودرو با اتصال به اینترنت، درب هوشمند قسمت بار، کنترل عملگرهای خودرو از راه دور و سامانه های همیار متعدد از جمله کروزکنترل هوشمند مبتنی بر نویگیشن و همیار رانندگی در بزرگراه اشاره کرد.
ذکر این نکته نیز ضروری است که در نسل جدید، فضای داخلی هم برای سرنشینان و هم برای بار، بیشتر شده. برای مثال، برای سرنشینان عقب فضای پا به مقدار ۷۷ میلیمتر و فضای سر به مقدار ۱۱ میلیمتر افزایش یافته و فضای شانه برای سرنشینان عقب، بیشترین مقدار در این کلاس به حساب میآید.
در ضمن، با خواباندن صندلیهای عقب فضای بار به ۷۲۳ لیتر میرسد که برای خودرویی در این کلاس، عدد مناسبی است.
موتور پایه برای هیوندای کونا جدید، یک واحد ۲.۰ لیتری تنفس طبیعی ۱۴۷ اسبی است با ۱۸۰ نیوتنمتر گشتاور و گیربکس CVT. یک موتور ۱.۶ توربو ۱۹۵ اسبی نیز برای آن در نظر گرفته شده که توان تولید ۲۶۵ نیوتنمتر گشتاور را دارد.
اما برای آنهایی که دنبال خودرویی کممصرفتر هستند، پیشرانه هایبرید متشکل از موتور ۱.۶ تنفس طبیعی و یک موتور برقی پیشنهاد میشود که ۱۳۹ اسببخار قدرت دارد و ۲۶۵ نیوتنمتر گشتاور. یک پیشرانه تمام-الکتریکی نیز در ادامه برای هیوندای کونا جدید ارائه خواهد شد که البته فعلا اطلاعاتی از آن در دست نیست.
نظر شما چیست؟