بازگشت موتورهای وانکل مزدا برای کمک به یک خودرو برقی

مزدا با رونمایی از یک خودرو الکتریکی متکی بر موتور بنزینی به عنوان افزایش دهنده بُرد پیمایش، موتورهای موسوم به وانکل را دوباره زنده خواهد کرد.

سه شنبه - ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴
خودرو الکتریکی و جدید مزدا MX-30

شنیده ها حاکی از آن است که موتورهای دَوَرانی مزدا، موسوم به وانکل، دوباره زنده خواهند شد. مزدا قرار است نسخه‌ای از MX-30 را سیزدهم ژانویه در موتورشو بروکسل رونمایی کند که مجهز به موتور وانکل است. عرضه این نسخه نیز از بهار سال آینده در بازارهای اروپایی آغاز خواهد شد.

هنوز اطلاعات فنی از این پیشرانه وانکل مدرن مزدا در دست نیست اما پیش‌تر گفته شده بود موتور دورانی قرار است به عنوان یک موتور مکمل Range Extender در MX-30 استفاده شود. در واقع، نقش این موتور نه تولید نیروی محرکه، بلکه شارژ مجدد مجموعه باتری‌هایی است که منبع تغذیه موتور الکتریکی خودرو هستند. این پیکربندی پیشرانه، با هدف ترکیب مزیت های یک خودرو الکتریکی با بُرد پیمایش بیشتر خودروهای مجهز به پیشرانه های احتراق داخلی توسط مزدا انتخاب شده. با توجه به این که در حال حاضر، بُرد پیمایش یکی از نقاط ضعف خودرو الکتریکی مزدا MX-30 بشمار می‌آید، استفاده از یک موتور احتراق داخلی به عنوان افزایش دهنده بُرد پیمایش یا همان Range Extender می‌تواند تا حدودی این مشکل را برطرف کند.

خودرو الکتریکی و جدید مزدا MX-30

در حال حاضر، Mazda MX-30 به عنوان یک BEV (خودرو الکتریکی متکی بر باتری) و با یک موتور برقی ۱۴۴ اسبی ارائه می‌شود که با توان تولید ۲۷۱ نیوتن‌متر گشتاور بیشینه، محرک محور جلو بوده، از پکیج باتری های ۳۵.۵ کیلووات-ساعت تغذیه می‌کند. با این پیکربندی، MX-30 با هر بار شارژ باتری ها می‌تواند تنها ۱۶۱ کیلومتر را بی‌وقفه بپیماید که عدد خوبی برای بُرد پیمایش نیست. اضافه شدن موتور وانکل به این مجموعه به عنوان افزایش دهنده بُرد پیمایش، خودرو را به یک EREV یا همان خودرو الکتریکی متکی بر موتور احتراق داخلی افزایش دهنده بُرد پیمایش تبدیل می‌کند و این، می‌تواند محدوده قابل پیمایش با هر بار سوخت‌گیری و شارژ کامل باتری ها را تا خد چشمگیری افزایش دهد.

خودرو الکتریکی و جدید مزدا MX-30

پیشینه استفاده مزدا از موتورهایی با طراحی موسوم به دَوَرانی یا همان وانکل، به دهه ۱۹۶۰ میلادی باز می‌گردد، زمانی که این خودروساز ژاپنی تکنولوژی مذکور را از NSU خریداری کرد. این پیشرانه بر روی Mazda Cosmo در موتورشو توکیو ۱۹۶۴ معرفی شد. اما سال ۲۰۱۲، با پایان یافتن تولید RX-8 که آخرین مزدای مجهز به موتور وانکل بود، استفاده از این نوع موتورها در تولیدات Mazda متوقف شد. البته در این سال‌ها، مهندسین مزدا توسعه بیشتر موتور وانکل را متوقف نکرده اند و خروجی این تلاش ها را می‌توانیم هفته آینده در Mazda MX-30 EREV ببینیم.

شاید با استفاده از موتور وانکل به عنوان افزایش دهنده بُرد پیمایش و پشتیبان مجموعه باتری ها، توان حرکتی Mazda MX-30 نیز بهبود یابد. در حال حاضر، این خودرو الکتریکی با پیشرانه الکتریکی صفر تا صد ۹.۶ ثانیه دارد و بیشتر از ۱۴۰ کیلومتر در ساعت نمی‌تواند سرعت بگیرد.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟