اولین خودروهای وارداتی هفته آینده وارد گمرک ایران می‌شوند

وزیر صمت با اشاره به انجام ثبت سفارش واردات خودرو توسط چهار مجموعه حایز شرایط، از ورود اولین محموله خودروهای وارداتی طی هفته آینده خبر داد.

دوشنبه - ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت

نیمه آذر ماه بود که سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سرعت گرفتن فرآیند واردات خودرو به کشور، از رسیدن برخی مدل‌ها به پشت مرز و آغاز تبلیغات برای آن‌ها خبر داد. حال این خبر، توسط وزیر صمت نیز تایید می‌شود. روز دوشنبه 21 آذر ماه، سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه امضای تفاهم‌نامه تهیه نقشه راه تطبیق سیاست‌های تجاری و ارزی با بانک مرکزی، در رابطه با زمان ‌واردات اولین خودروها به کشور، هفته آینده‌ را زمان ورود نخستین محموله خودروهای وارداتی به کشور اعلام کرد.

وزیر صمت با بیان این که از میان ۴۰۰ مجموعه‌ای که درخواست واردات داشتند، ۲۷ مورد دارای حداقل شرایط بودند اما تنها چهار مجموعه ثبت سفارش خود را کامل کرده‌اند که تایید نهایی برای واردات شده‌اند، گفت: خودروهای یک مجموعه، هفته آینده وارد گمرک می‌شود تا امور مربوط به ترخیص را طی کند.

وی تاکید کرد: در تامین یک میلیارد یورو ارز مورد نیاز برای واردات خودرو، مشکلی وجود ندارد و توافق‌های لازم با بانک مرکزی صورت گرفته است.

در مرحله اول، تاکیدی بر واردات خودروی اقتصادی نداریم

وزیر صمت ضمن تاکید بر اولویت اصل وزارت صمت در واردات خودروهای اقتصادی، گفت: در مرحله اول تاکیدی روی این موضوع نداریم چرا که برای ما در این مرحله زمان واردات مهم است تا آن ذهنیتی که گفته می‌شود، واردات صورت نمی‌گیرد، از بین برود.

فاطمی‌امین با تاکید بر این که در این مرحله، هر وارد کننده ای که توان عقد قرارداد خودرو زیر ۲۰ هزار یورو داشته، کار ثبت سفارش را آغاز کرده است، در مورد اضاع فعلی تولید خودرو در کشور نیز اشاره به این نیز داشت که دیگر هیچ خودروی ناقصی در کشور تولید نمی‌شود. وی با این توضیح، گفت: تمامی خودروهای تولیدی عبور مستقیم و آماده فروش هستند.

وی در رابطه با مشکل صادرکنندگانی که با ارز آزاد مواداولیه تهیه می‌کنند، گفت: هیچ موردی در صنعت وجود ندارد که مواد اولیه خود را از ارز آزاد تهیه کند، تمامی تولیدکنندگان مواداولیه را با ارز نیما تهیه می‌کنند و اگر موردی وجود دارد، به وزارت صمت معرفی شود.

وزیر صمت در پایان افزود: در بخش کشاورزی مشکلی درباره تفاوت قیمت نیما و آزاد وجود دارد که در مورد آن، صادرکنندگان معتقدند صادرات با ارز نیما سبب کاهش توان رقابتی می‌شود و سودی ندارد.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟