روز دوشنبه هفته جاری یک هزار دستگاه پژو ۲۰۷ با میانگین قیمتی ۳۴۲میلیون و ۸۴۲هزار و ۴۰۰ تومان پس از ۶۰ دقیقه رقابت مورد معامله قرار گرفت که به احتساب هزینههای جانبی قیمت تمام شده ۲۰۷ در بورس کالا به ۳۹۱میلیون تومان میرسد؛ قیمت پژو ۲۰۷ در سایتهای خرید و فروش اینترنتی حدود ۴۴۰ میلیون تومان است و به این ترتیب خرید این خودرو در بورس حدود ۵۰ میلیون تومان زیر قیمت بازار انجام شد.
به گزارش فارسیکار از خبرگزاری کار ایران – ایلنا، روز سهشنبه ۲۱ تیرماه امسال، شورایعالی بورس و اوراق بهادار، عرضه خودرو در بورس کالا را با هماهنگی وزارت صمت مصوب کرد. کارشناسان معتقدند با عرضه خودرو در بورس، قیمتهای کاذب موجود در بازار تعدیل شده و همچنین قیمت کارخانهای خودروها اصلاح میشود. همچنین این شیوه در میانمدت نیز با شکلدهی رقابت در بورس، موجب ارتقاء کیفی خودروهای تولیدی، متنوعتر شدن تولیدات و افزایش تیراژ خواهد شد.
عرضه خودرو در بورس ادامه دار باشد؛ مشکل اصلی بازار، کمبود عرضه است
در این زمینه، اسد کرمی نایب رییس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تهران میگوید با توجه به این که تنها دو روز از عرضه خودروی پژو ۲۰۷ در بورس با ۵۰ میلیون تومان کمتر از قیمت بازاری میگذرد، نمیتوان به این سرعت انتظار داشت که بر قیمتهای بازاری تاثیرگذار شود، اما آنچه مسلم است، در صورت تداوم فروشها در بورس آن هم بصورت روزانه، میتواند موثر باشد.
سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تهران نیز معتقد است عرضه یک هزار دستگاه خودرو در بورس، در بازار بزرگ ایران نمیتواند تاثیر خاصی بر قیمتها داشته باشد اما عرضه روزانه یا حتی هفتگی میتواند تاثیرگذار باشد. وی با اشاره به این موضوع، تاکید میکند مشکل اصلی بازار خودرو، کمبود عرضه است که نیاز بازار را تامین نمیکند.
حذف قیمت گذاری دستوری با عرضه در بورس کالا
فربد زاوه کارشناس صنعت و بازار خودرو در این زمینه میگوید: حُسن بورس کالا این است که توهم اینکه به قیمتها دستور داده و پایین میآیند (قیمتگذاری دستوری) از بین میرود، در غیر این صورت باید گفت فروش در بورس نیز تصمیم عاقلانهای نیست.
وی معتقد است: اگر عرضهها در بورس تداوم داشته باشد و بصورت روزانه نیز انجام شده و قیمتها شناور شود، میتوان انتظار تاثیرگذاری مثبت بر بازار داشت.
این کارشناس بازار خودرو میدهد: شناورسازی قیمتها و تداوم آن در میانمدت و بلندمدت میتواند ما را امیدوار به کاهش زیانانباشته شرکتهای خودروساز و همچنین کاهش بدهیهای بانکیشان کند تا از این طریق حداقل تورم تشدید نشود.
زاوه با تاکید بر این که در سالهای گذشته شاهد بودیم دخالتها و بهویژه تعیین قیمتها از سوی شورای رقابت، فقط به افزایش فاصله قیمتی کارخانه و بازار و افزایش نارضایتیها انجامیده است، میگوید: هرچند بهترین تصمیم برای رفع مشکلات قیمتی، آزاد کردن عرضه است، اما به نظر میرسد در شرایط کنونی چارهای بهتر از عرضه خودرو در بورس و شناور شدن قیمتها نداریم و از این طریق حداقل مشخص میشود این پولها به چه کسی داده میشود و فساد کاهش مییابد.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه فقط ایرانخودرو بهتنهایی میتواند روزانه یک هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو در بورس عرضه کند، تصریح میکند: محصولات پرتیراژی همچون پژو ۲۰۶، پژو پارس و پژو ۲۰۷ که رانت زیادی در آنها وجود دارد و برای آنها صفها و تقاضاهای طولانی تشکیل میشود، باید به صورت روزانه در بورس عرضه شوند.
محاسبات انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور حاکی است در دو سال گذشته بیش از ۱۸۰ هزار میلیارد تومان رانت ناشی از تفاوت قیمت کارخانهای و بازاری خودروها نصیب دلالان و واسطهها شده است.
انتهای پیام
نظر شما چیست؟