ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزل جدید از ۲۰۳۵

گام های زیست‌محیطی اتحادیه اروپا در مسیر کاستن از آلایندگی حاصل از تردد خودروها در جاده‌های این قاره، با یک توافق جدید، جدی تر می‌شود.

جمعه - ۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۹
خودروی هیدروژنی تویوتا میرای

اتحادیه اروپا به توافقی رسیده که فروش خودروهای جدید با پیشرانه متکی بر سوخت‌های فسیلی در این قاره را از سال ۲۰۳۵ ممنوع می‌کند. با محقق شدن این توافق، طی ۱۲ سال آینده گام‌هایی برای توقف عرضه خودروهای بنزینی و دیزل در کشورهای اروپایی برداشته خواهد شد. البته آن دسته از خودروسازانی که تیراژ تولیدشان بین هزار تا ۱۰هزار دستگاه در سال است، مثل ابرخودروسازانی نظیر لامبورگینی، فراری و …، یک سال از این ممنوعیت، مستثنی خواهند بود. در مورد خودروسازانی که تیراژی کمتر از هزار دستگاه در سال دارند اما فعلا از این قانون، مستثنی خواهند بود.

در حال حاضر اتحادیه اروپا متشکل از ۲۷ کشور است اما تا زمان اجرایی شدن قانون منع عرضه خودروهای متکی بر سوخت‌های فسیلی، این تعداد احتمالا افزایش خواهد یافت چراکه در حال حاضر نیز کشورهایی نظیر آلبانی، مولداوی، جمهوری مقدونیه شمالی، مونته‌نگرو، صربستان، ترکیه و اکراین نیز در انتظار تایید عضویت خود در اتحادیه اروپا هستند. به نظر می‌آید تنها حالتی که در آن، خودروهای مجهز به پیشرانه های احتراق داخلی (ICE) رنگ تولید طی نیمه دوم دهه آتی میلادی را خواهند دید، این است که به جای بنزین و گازوئیل، از سوخت های مصنوعی حاصل از منابع تجدیدپذیر بهره ببرند. شاید هم بتوان روی تجربیاتی که شرکت‌هایی نظیر تویوتا از موتورهای احتراق داخلی مبتنی بر هیدروژن به دست آورده‌اند در جهت زنده نگه داشتن ICE ها بهره گرفت. تصاویری که در این نوشتار مشاهده می‌کنید نیز متعلق به خودرو برقی مبتنی بر هیدروژن تویوتا میرای می‌باشند.

این را هم نباید از قلم بیاندازیم که خودروسازان علاقمند به حضور در بازارهای اروپایی، پیش از این که کاملا به تولید و عرضه خودروهای تمام-الکتریکی روی بیاورند، می‌بایست نسبت به عرضه خودروهایی با آلایندگی به مراتب کمتر از امروز اهتمام بورزند. برای مثال، توافق جدید خودروسازان را ملزم ساخته تا آلایندگی CO2 محصولات خود را تا ۲۰۳۰ به میزان ۵۵درصد کاهش دهند. این هدف‌گذاری، به مراتب جاه‌طلبانه تر از ۳۷.۵درصدی است که پیش‌تر به عنوان هدف کاهش آلایندگی CO2 خودروهای عرضه شده در بازارهای اروپایی ارائه شده بود.

با این تفاسیر، بی‌دلیل نیست که جگوار تصمیم گرفته تا ۲۰۲۵ از خودروهای مبتنی بر پیشرانه‌های احتراق داخلی، خداحافظی کند. تمامی برندهای استلانتیس شامل پژو، سیتروئن، جیپ و … نیز طی هفت سال آینده، به برندهایی با پورتفولیو تمام-الکتریکی تبدیل خواهند شد. فورد، ولوو، بنتلی و رولزرویس نیز تصمیمی مشابه را اتخاذ کرده‌اند. فولکس‌واگن هم که به تازگی اعلام کرده از ۲۰۳۳ تمامی تولیداتش، خودروهای تمام-الکتریکی خواهند بود.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟