در پی طرح سوالات مخاطبان درخصوص نحوه عرضه دو محصول تارا و ۲۰۷ در بورس کالا، گروه صنعتی ایرانخودرو در این باره اطلاعیه تکمیلی صادر کرد. متن اطلاعیه به این شرح است:
پذیرش و عرضه خودرو در بورس کالا با هدف ایجاد دسترسی برابر مصرفکنندگان واقعی به خرید مستقیم از ایرانخودرو و حذف شبکه دلالی در بازار همواره مورد تایید این شرکت بوده و در این مسیر نیز تلاشهای زیادی با همکاری دلسوزانه مسوولان بورس کالا صورت گرفته است.
تمامی محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو به مرور و براساس برنامه زمانبندی، با افزایش تیراژ تولید و مساعدت سازمان بورس، در بورس کالا عرضه خواهند شد. در گام نخست محصول هایما در بورس کالا عرضه شده و سبب خروج این محصول از زیان شده است. عرضه سایر محصولات نیز در دست پیگیری و اقدام بوده و طبق اطلاع رسانی قبلی، دو خودرو تارا و پژو ۲۰۷ برای عرضه در بورس کالا هدفگذاری شده است.
در حال حاضر فرآیند پذیرش در بورس کالا برای این دو محصول در دست پیگیری و اقدامات برای پذیرش صورت گرفته است، اما با توجه به هدفگذاری ایران خودرو برای افزایش ظرفیت تولید این محصولات و افزایش عرضه به بازار، مقرر شد تحقق هدف تولید و عرضه در بورس کالا به صورت همزمان صورت گیرد تا بیشترین اثر مثبت در بازار خودرو حاصل شود. بر همین اساس، جلسات کارشناسی برای نحوه اجرای این فرآیند در حال برگزاری است و با وجود پذیرش دو محصول تارا و ۲۰۷، زمان عرضه این دو محصول در بورس کالا به آیندهای نزدیک و افزایش ظرفیت تولید موکول شده است.
پیشتر مدیر پذیرش بورس کالای ایران از موافقت هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالای بورس کالای ایران با پذیرش محصولات تارا و ۲۰۷ تولیدی شرکت ایران خودرو خبر داده بود و گفته بود: پذیرش تارا و ۲۰۷ تولید ایران خودرو مشروط به عرضه کل حجم تولید این شرکت در بورس کالا شد و در صورتیکه این خودروساز به تعهدات عرضه اش عمل نکند، پذیرش آن تعلیق میشود.
وی همچنین اعلام کرده بود عرضه خودروهای جدید ایران خودرو از محصولات اتوماتیک خانواده ۲۰۷ آغاز می شود و به مرور سایر محصولات این خودروساز نیز در بورس عرضه میشود. پیش از آن نیز مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرده بود بزودی تارا و پژو ۲۰۷ از قرعهکشی خارج شده و در بورس کالا عرضه میشوند.
اما بلافاصله پس از اعلام خبر موافقت با پذیرش محصولات تارا و ۲۰۷، ایران خودرو طی اطلاعیهای اعلام کرد عرضه خودروهای تارا و ۲۰۷ در بورس کالا تا اطلاع ثانوی امکان پذیر نیست و باید شرایطی را فراهم کرد تا اختلاف قیمت کارخانه و بازار کاهش پیدا کند و در ادامه برای تحقق این هدف برنامهریزی کرد.
این اتفاق درحالی رُخ میدهد که پیشتر، با عرضه خودروهایی که تیراژ به مراتب کمتر و در عین حال، اختلاف قیمت کارخانه و بازار بهمراتب بیشتر در مقایسه با تارا و ۲۰۷ ایرانخودرو داشتند، شاهد فروش خودروها با قیمتی بهمراتب پایینتر از قیمت ادعایی بازار بودیم. مابهالتفاوت قیمتکارخانه و قیمت نهایی فروش نیز به جای واسطه و دلال، به جیب خودروساز رفت تا حداقل روی کاغذ، عرضه خودرو در بورس کالا برای خودروساز، یک معامله بُرد-بُرد باشد. آیا ایران خودرو برای عرضه محصولات محبوبتر خود در بورس کالا، منتظر افزایش قیمت است، یا این که نگران کاهش اختلاف قیمت چشمگیر کارخانه و بازار با عرضه شفاف در بورس کالاست؟
انتهای پیام
نظر شما چیست؟