نتیجه مزایده خودروهای خارجی اموال تملیکی

با اعلام نتیجه مزایده خودروهای خارجی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی مشخص شد بیش از ۲۳هزار ثبت‌نام برای ۱.۰۴۰ خودرو قابل عرضه صورت گرفته.

یکشنبه - ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶
نتیجه مزایده خودروهای خارجی اموال تملیکی

طبق اعلام قبلی، شنبه 16مهر با رمزگشایی از پاکات متقاضیان، نتیجه مزایده خودروهای خارجی رسوبی در گمرکات کشور که توسط سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی برگزار شده اشت، مشخص شد. سید عبدالمجید اجتهادی، ریاست این سازمان با اعلام این که چند سال گذشته دلیل رسوب خودروهای وارداتی در انبار گمرکات کشور، مشکلاتی از قبیل دریافت پلاک، بالای ۲۵۰۰ سی‌سی بودن یا شائبه قاچاق بوده، اظهار داشت جلساتی برای تعیین تکلیف این خودرو‌ها تشکیل شد و ۲۹ مرداد امسال دستور داده شد این خودرو‌ها از طریق مزایده و یا شماره‌گذاری، تعیین تکلیف شده، واگذاری آنها تسهیل شود.

وی با این مقدمه، گفت: خوشبختانه تمامی دستگاه‌ها پای کار آمدند، بنابراین از ۱۰۶۲ دستگاه خودرو مانده در گمرکات کشور، ۱۰۴۰ خودرو در مزایده گذاشته شد و ۲۲ دستگاه هم که بطور قانونی وارد کشور شده بودند، که از این رقم کسر شدند.

رییس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در توضیح بیشتر و با اشاره به این که دادستان تهران به عنوان ناظر در فرآیند حضور داشتند و سازمان‌های اجرایی دیگر از جمله سازمان استاندارد، پلیس، گمرک و سازمان بنادر نیز در این حوزه، همکاری لازم را داشتند، گفت: در تصمیمی که دادگاه اعلام کرد، تعداد دستگاه‌ها هزار و ۶۲ دستگاه اعلام شد، در موقع تحویل اسنادی مشخص شد که تعدادی از خودرو‌ها به صورت قانونی از قبل ترخیص شده بود، در نتیجه هزار و ۴۰ دستگاه در مزایده بارگزاری شد.

وی در بیان توضیحات بیشتر پیرامون نتیجه مزایده با اشاره به این که ۵۸ دستگاه از خودروهای خارجی بارگزاری شده، به دلیل مغایرتی که در اطلاعات خودرو‌ها وجود داشت، از لیست مزایده خارج شدند، گفت: این موضوع سبب شد تا پارتی‌های آن دسته ابطال شود در ادامه ۹۸۲ خودرو به ارزش هزار و ۸۰۹ میلیارد تومان در مزایده اموال تملیکی قرار گرفت.

سید عبدالمجید اجتهادی همچنین با اشاره به این که نتیجه بررسی ها نشان می‌دهد در این مزایده، تعداد بازدیدکنندگان از سایت ستاد دولت بیش از 2میلیون و ۱۷۸ هزار نفر بوده و تعداد ثبت‌نام‌ها برای خودروهای خارجی به مزایده گذاشته شده توسط سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی برابر با ۲۳ هزار و ۱۸۰ بوده است، گفت: افرادی که پیشنهاد قیمت دادند حدود ۱۳ هزار نفر بودند.

وی افزود در ادامه با ذکر این که از جمله شرایط لازم، بحث ضمانت نامه ۱۵ درصدی است که باید سپرده می‌شد اما بخشی از ضمانت نامه‌ها (حدود هزار مورد) مشکل دارد که براساس قانون، این افراد حذف خواهند شد، گقت: ودیعه‌ای که سپرده شده است حدود سه هزار میلیارد تومان بوده است که نیمی از آن به صورت نقدی بوده است.

به گفته او، ارزش پایه کارشناسی ۱۰۴۰ خودرو سواری خارجی بیش از ۲۰۳۷ میلیارد تومان قیمت گذاری شد.

پوریانی حاکم شرع و عضو هیئت عالی نظارت با بیان اینکه براساس جلسات برگزار شده مواردی از جمله قیمت‌گذاری بعضی از این خودروها در استان‌ها دچار موضوعاتی بود، گفت: به طور مثال یک خودرو پورشه ماکان ۳.۵ میلیارد تومان قیمت گذاری شده بود که در بازار قیمت بسیار بالاتری داشت.

وی گفت: امروز شاهد بازگشایی مزایده ها هستیم و به همین دلیل لازم است در این خصوص شفاف‌سازی شود، همچنین از سوی برخی مراجع قضایی احکامی به نفع صاحبان خودرو صادر شده است و لازم است در این مورد نیز توضیحاتی ارائه شود.

پوریانی ادامه داد: شاهد هستیم که مردم مراجعه می‌کنند و ابهامات ممکن است سبب شود تا در آینده مشکلاتی برای قوه قضاییه و سازمان اموال تملیکی به وجود بیاورد، در بازدیدهایی که انجام شد دیدیم که می‌شود مشکلات موجود سازمان اموال تملیکی با استفاده از ظرفیت دستگاه قضایی تا حدی برطرف شود.

اجتهادی رئیس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی ادامه و در خصوص مواردی که از سوی عضو هیئت عالی نظارت مطرح شد، گفت: یکی از مواردی که در مورد آن بحث شد قیمت خودروها بود که در استان خوزستان مطرح بود. با رایزنی هایی که اتفاق افتاده است، قرار شد تا اگر نیازی به تغییر قیمت نباشد پارتی مربوط ابطال شود.

وی افزود: در حوزه قانون مدنی نیز دادستانی تهران در جریان موضوع قرار گرفته است، اعلام شد که اگر مشکلی وجود دارد این خودروهایی که احکامی دارند از روند مزایده خارج شوند اما تا کنون پاسخی مبنی بر این مسئله دریافت نکرده‌ایم.

رئیس سسازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی افزود: با توجه به تدابیر قاضی محترم برای جلوگیری از تبانی در این مزایده شاهد حضور مداوم نماینده حفاظت اطلاعات قوه قضاییه و دستگاه نظارتی بودیم، در همین رابطه می‌توان گفت اساسا امکان تبانی در این حوزه وجود نداشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه بالغ بر ۸ هزار تماس با مرکز پاسخگویی سازمان اموال تملیکی در این مدت انجام شده است، گفت: آمار بازدید سایت بی‌سابقه بوده و به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مورد رسیدن است، بالغ بر ۱۲هزار پیشنهاد برای این تعداد پارتی ارسال شد که شش هزار از پیشنهادات از سوی ثبت‌نامی های جدید بود و برای ۲ هزار میلیارد تومان ارزش کارشناسی این خودرو‌ها نیز ۳ هزار ودیعه قرار داده شد.

اجتهادی اضافه کرد: صرفاً یک شخص حقیقی برای ۲۸۱ خودرو و یک شخص حقوقی نیز برای ۲۵۸ خودرو درخواست ارسال کرده است. ۱۰ نفری که بیشترین پیشنهاد را ارائه کردند همگی از مزایده‌گران حرفه‌ای و قدیمی هستند که از قبل در سامانه حضور داشتند.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟