مزدا برای همیشه از روسیه می‌رود؟

بعد از خروج گسترده خودروسازان بزرگ دنیا از روسیه که در پی حمله نظامی روس‌ها به اوکراین صورت گرفت، مزدا نیز تصمیم به ترک دائمی روسیه گرفته است.

سه شنبه - ۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۴:۰۱
پایان فعالیت های مزدا در روسیه

بعد از این که تویوتا تصمیم به توقف دائمی تولید خودرو در تنها سایت تولیدی خود در روسیه، یعنی کارخانه سن پترزبورگ گرفت، حال یک خودروساز ژاپنی دیگر، تصمیمی مشابه گرفته است. و این یعنی تبعات حمله نظامی روسیه به اوکراین فعلا قرار نیست گریبان صنعت و بازار خودرو این کشور را رها کند. مزدا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده قصد خروج دائمی از روسیه را داشته، تولید محصولات خود در ایران کشور را متوقف خواهد کرد. این در حالی است که مزدا سال گذشته موفق به فروش نزدیک به ۳۰هزار خودرو در روسیه شده بود.

در این بیانیه، مزدا اعلام کرده خروج از روسیه را بدون این که تصمیمی برای از سر گرفتن تولید در این کشور داشته باشد، مد نظر قرار داده. تصمیم برای توقف تولید خودرو در روسیه و خروج از این کشور در حالی گرفته می‌شود که این خودروساز ژاپنی از سال ۲۰۱۲ محصولات خود را در شهر ولادیوستاک به تولید می‌رساند. گفته می‌شود تصمیم مزدا مبنی بر خروج دائمی از روسیه به شریک روس این شرکت، یعنی سولرز و دیگر سهام‌داران اطلاع داده شده. اما در قبال آینده پرسنل و نیروهای بومی مزدا در روسیه، فعلا تصمیمی گرفته نشده.

بعد از حمله نظامی روسیه به اوکراین، خودروسازان بزرگ جهانی یکی پس از دیگری از تعلیق فعالیت‌های خود در این کشور خبر دادند، اقدامی که در کنار اعمال تحریم‌های متعدد علیه روسیه، صنعت و بازار خودرو این کشور را با بحران جدی مواجه ساخت به شکلی که طی ماه‌های می و ژوئن، فروش خودروهای جدید در روسیه بیش از ۸۰درصد کاهش یافت. البته بعد از این که رنو سهام ۶۸درصدی خود در خودروسازی آوتوواز روسیه را به یک موسسه دولتی روس بنام NAMI منتقل کرد، تولید خودروهای سواری در این کشور رفته رفته به یک روال قابل قبول باز می‌گردد. چینی‌ها هم در تلاش هستند تا جای خالی اروپایی ها و ژاپنی ها را در صنعت و بازار خودرو این کشور پر کنند.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟