سوزوکی گرندویتارا ۲۰۲۳ بصورت رسمی معرفی شد

نسل جدید سوزوکی گرندویتارا در حالی در مدل ۲۰۲۳ برای بازار هند معرفی می‌شود که برپایه پلتفرم مشترک با یک تویوتای جدید طراحی و مهندسی شده است.

جمعه - ۳۱ تیر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
معرفی سوزوکی گرندویتارا ۲۰۲۳

سوزوکی در نسل سوم ویتارا که نسخه ۵-دربش با نام گرندویتارا در بازار کشورمان نیز عرضه شد، ساختار شاسی جدا از بدنه این محصول را کنار گذاشت و در عوض، به شاسی یکپارچه با بدنه روی آورد. اما با این وجود، کماکان نزدیک بصری به SUVها را در این کراس‌اوور کامپکت خود حفظ کرده بود. با معرفی نسل چهارم ویتارا در سال ۲۰۱۵، این ساخته سوزوکی بیشتر و بیشتر به کراس‌اوورهای هم‌رده خود شبیه شد و راستش را بخواهید، دیگر آن هیبت و ژست قدرتمند نسل‌های قبل را نداشت. اما حال سوزوکی محصول جدیدی با نام گرندویتارا را در مدل ۲۰۲۳ به جمع تولیدات خود برای بازار هند اضافه می‌کند که به مراتب پرهیبت‌تر و تنومند تر از ویتارای نسل چهار بوده، جذابیت بصری به‌مراتب بیشتری دارد.

سوزوکی گرندویتارا ۲۰۲۳ برپایه پلتفرم و ساختار مشترک با تویوتا اربن کروزر های‌رایدر توسعه یافته و این یعنی کماکان با یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت طرف هستیم که قرار است در بازار هند، جایگزین Suzuki S-Cross شود. اما با وجود قرار گرفته در رده رده کراس‌اوور های به اصطلاح B-Segment اقتصادی، طراحی چیپ و کم‌ارزشی نداشته، برعکس، جذاب جلوه می‌کند و قطعا مورد استقبال بازار بسیار تشنه هند برای کراس‌اوورهای کوچک و ارزان قرار خواهد گرفت؛ بازاری که این روزها بسیار شلوغ هم هست و از کیا و هیوندای گرفته تا رنو، اشکودا و تویوتا، هر یک به دنبال سهم‌خواهی بیشتر از آن هستند.

محرک سوزوکی گرندویتارا ۲۰۲۳ یک موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی است که ۱۰۱ اسب‌بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن‌متر گشتاور بیشینه داشته، با یک سیستم نیمه‌هایبرید 12 ولت ISG و باتری لیتیم-یون با ظرفیت 6 آمپر ساعت ترکیب شده است. این مجموعه به گیربکس پنج سرعته دستی و یا شش سرعته اتومات قابل اتصال بوده، در حالت استاندارد، محرک محور جلو است اما امکان سفارش سیستم چهار چرخ محرک Suzuki AllGrip نیز برای نسل جدید گرند ویتارا وجود دارد.

در کنار این پیشرانه نیمه-هایبرید، یک گزینه هایبرید نیز برای Suzuki Grand Vitara جدید در نظر گرفته شده که ساخت تویوتا بوده، از یک موتور ۱.۵ لیتری متفاوت، یک موتور برقی قدرتمند و باتری با ظرفیت بالاتر تشکیل یافته است. این پیشرانه ۱۱۴ اسب‌بخاری با ۱۴۱ نیوتن‌متر گشتاور بیشینه به یک گیربکس CVT برقی متصل بوده، محرک محور جلو می‌باشد. در این پیکربندی پیشرانه، باتری قابلیت شارژ با منبع برق خارجی را ندارد اما این امکان را فراهم می‌کند تا سوزوکی گرندویتارا ۲۰۲۳ بتواند مسافتی بالغ بر ۲۵ کیلومتر را بصورت تمام-الکتریکی بپیماید.

آنچه که در فضای داخلی گرندویتارای جدید جلب نظر می‌کند، تلاشی است که برای دادن حس ارتفاع به آن شده مثل طراحی چند سطحی داشبورد با استفاده از فرم‌های افقی متعدد بر روی هم و همچنین بخش مرکزی آن که به شکلی باریک و ایستاده، کنترلگرهای مختلف را در خود جای داده. در این بخش، همانطور که قابل مشاهده است، استفاده از دکمه های فیزیکی به حداقل رسیده و اکثر کاربری‌ها توسط نمایشگر ۹ اینچ متصل به سیستم اطلاعات و سرگرمی موسوم به Suzuki Connect کنترل می‌شوند. در کنار این نمایشگر لمسی، یک نمایشگر دیجیتال ۷ اینچ نیز پشت فرمان قرار گرفته که اطلاعات ضروری را با گرافیکی مدرن پیش روی راننده به نمایش می‌گذارد.

هنوز اطلاعاتی در مورد تیپ‌های تجهیزاتی Suzuki Grand Vitara جدید ارائه نشده اما می‌دانیم مجهزترین نمونه های آن دارای امکاناتی نظیر همیار حرکت در سرازیری، کنترل پایداری الکترونیک، دید ۳۶۰ درجه از اطراف به همراه دوربین و سنسورهای دنده عقب، پد شارژ بی‌سیم گوشی‌های هوشمند، شش ایربگ، تهویه مطبوع با کنترل الکترونیک و تنظیم دو نقطه‌ای به همراه دریچه مجزا برای سرنشینان عقب، سیستم تشخیص و اجرای فرامین صوتی، هدزآپ دیسپلی، کنترل کاربری هایی نظیر وضعیت سیستم تهویه و قفل درب‌ها از دور با اپلیکیشن تلفن همراه، سانروف پانورامیک و سیستم سرمایش صندلی‌های جلو است.

این خودرو در بازار هند، رقبای متعددی نظیر هیوندای کرتا، اشکودا کاروک، کیا سلتوس و تویوتا اربن کروزر های‌رایدر را پیش رو خواهد دید. و بد نیست بدانید مونتاژ در هند، در کارخانه تویوتا واقع در بیدادی ایالت کارناتاکا انجام خواهد شد یعنی همان کارخانه‌ای که Toyota Urban Cruiser Hyryder را تولید می‌کند. در پایان پیشنهاد می‌کنیم برای پیگیری اخبار و سوژه‌های خودرویی ایران و جهان، حتما اینستاگرام فارسی‌کار را دنبال کنید.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟