ماجرای بازگشت چانگان به ایران چیست؟

انتشار تصاویری از یک دستگاه Changan Uni-T در محوطه کارخانه سایپا باعث شده تا گمانه‌زنی ها پیرامون بازگشت چانگان به ایران بار دیگر قوت بگیرد.

یکشنبه - ۱۹ تیر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰
معرفی کراس‌اوور چانگان Uni-T

در خوش‌خوشان پسابرجامی، از نام‌های متعددی برای ورود و سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو کشورمان یاد میشد که بعضا قصد حضور مستقل با وجود همکاری با خودروسازان داخلی نیز داشتند مثل چانگان. این خودروساز چینی که طی رویدادهای نمایشگاهی پسابرجامی، با گستره تقریبا کاملی از محصولات خود حاضر میشد، با بازگشت تحریم‌ها، عطای حضور در ایران را به لقایش بخشید و همکاری محدود با گروه خودروسازی سایپا را نیز به حالت تعلیق درآورد. اما حال با انتشار تصاویری از یک دستگاه Changan Uni-T در محوطه کارخانه سایپا، گمانه‌زنی ها برای بازگشت چانگان به ایران بار دیگر تقویت شده است. در مورد بازگشت چانگان به ایران، فعلا همه چیز در حد گمانه‌زنی است اما همین اتفاق، بهانه خوبی است تا به معرفی خودرویی بپردازیم که سایپا آورده تا آن را مورد بررسی قرار دهد.

یونی اشاره به سری جدیدی از خودروهای چانگان دارد که به واسطه بهره‌مندی از استایلی جسورانه‌تر و ارائه گستره کامل‌تری از امکانات ایمنی و رفاهی، در رده بالاتری به نسبت تولیدات عادی این برند قرار می‌گیرند. اولین خودرو از این سری نیز همین Changan Uni-T است که قرار بود اوایل ۲۰۲۰ رونمایی رسمی خود را در موتورشو ژنو تجربه کند. برگزاری این رویداد با همه‌گیری کووید-۱۹، لغو شد و همین باعث شد تا رونمایی در چین انجام شده، به فاصله کمتر از سه ماه عرضه آن در این کشور آغاز شود.

چانگان یونی-تی از نظر ابعادی، در رده کراس‌اوور های کامپکت قرار می‌گیرد اما طراحی آن به گونه ای انجام شده که آن را اسپرتی‌‎تر از خودروهای هم‌رده جلوه می‌دهد؛ هم به واسطه خطوط و فرم‌های مواج و سریع بدنه و هم به لطف قوس دینامیک‌تری که سقف و شیشه عقب دارند. البته آنچه که بیشتر از اینها در نگاه اول جلب نظر می‌کند، جلوپنجره یکپارچه با سپر جلو است که دارای شبکه‌ای پارامتریک است و در دو طرف خود، چراغ‌های تفکیک شده در دو سطح را دارد. در این چیدمان، چراغ‌های باریک فوقانی نقش دیلایت و فلاشر را داشته، بخش تحتانی به چراغ‌های اصلی اختصاص یافته است.

در نمای جانبی شاهد بازی جسورانه با فرم و تکرار فرو رفتگی ها و بیرون زدگی های سطوح بدنه هستیم که شاید کمی اغراق شده به نظر بیاید و کمتر شاهد این رویکرد در طراحی خودروهای این رده هستیم. اما آنچه که هم در نمای جانبی Changan Uni-T استفاده شده، و هم تبدیل شده به نُرم طراحی در کلاس‌های متعدد کراس‌اوور ها، طراح سقف به‌اصطلاح شناور است که با طرح ستون های مخفی عقب پدید آمده. در امتداد این ستون های مخفی عقب، به نمایی می‌رسیم که به واسطه شکل طراحی بال عقب، درب قسمت بار و سپر، و همچنین شیب قابل توجه شیشه عقب و باریک بودن آن، حس و حال اسپرتی‌تری دارد.

طراحی داخلی چانگان یونی-تی نیز به همین اندازه، متمایز است و به خوبی نشان می‌دهد که برای جلب نظر جوان‌تر ها طراحی شده؛ از فرم به اصطلاح D-Cut فرمان و صندلی‌های دربرگیرنده جلو و عقب بگیرید تا داشبوردی که در آن، دو نمایشگر چسبیده به یکدیگر در سطح فوقانی و دریچه‌های هوایی با فرم بیرون‌زده در سطح میانی جلب نظر می‌کنند. در سطح تحتانی این داشبورد مدرن و در عین حال، ساده نیز ردیف دکمه‌های به اصطلاح پیانویی که مختص سیستم تهویه هستند، خودنمایی می‌کند. حال که تا اینجا رسیده‌ایم، بد نیست اشاره‌ای هم داشته باشیم که کنسول میانی پهن و خوش‌ساختی که اهرم تعویض دنده با شکلی بسیار مدرن بر روی آن تعبیه شده و در کنار پنل شارژ بی‌سیم گوشی‌های هوشمند، محفظه‌های بار متعددی در خود دارد.

ورود و استارت بدون کلید، اتوهلد، ترمز پارک برقی، صندلی های جلو برقی دارای سیستم گرمایش و سرمایش، سانروف برقی، تهویه مطبوع با کنترل اتوماتیک دو نقطه‌ای، آینه‌های برقی و غربیلک فرمان دارای گرمکن، حالت‌های متغیر رانندگی، کروزکنترل، نویگیشن، تشخیص و اجرای فرامین صوتی و سیستم دید ۳۶۰ درجه به همراه دوربین دنده عقب از جمله امکاناتی هستند که چانگان در مجهز ترین تیپ تجهیزاتی Uni-T ارائه می‌دهد. در بخش پیشرانه نیز دو گزینه برای این Changan در نظر گرفته شده است؛ یکی از نوع ۱.۵ لیتری توربو ۱۸۸ اسب‌بخاری که توان تولید ۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور بیشینه را دارد و دیگری از نوع ۲.۰ لیتری توربو ۲۳۳ اسب‌بخاری با ۳۹۰ نیوتن‌متر گشتاور. واحد ۱.۵ لیتری متصل به گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک بوده، با متوسط مصرف سوخت ۶.۱ لیتر در صد کیلومتر، توان دستیابی به حداکثر سرعت ۲۰۵ کیلومتر در ساعت را دارد. واحد ۲.۰ لیتری اما به گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک متصل است، متوسط مصرف سوختش صدی ۶.۷ است و می‌تواند تا ۲۱۵ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد.

در پایان می‌رسیم به بحث شیرین قیمت. بد نیست بدانید با این سطح بالای امکانات، توان عملکردی قابل قبول (برای این رده خودرویی) و استایل بسیار جذاب و مدرن، شروع قیمت Changan Uni-T در چین از ۱۱۵ هزار و ۹۰۰ یوان است یعنی ۱۷.۳۰۰ دلار. قیمت مجهزترین مدل آن نیز ۱۴۲ هزار و ۹۰۰ یوان است که تقریبا معادل ۲۱.۳۰۰ دلار می‌شود.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟