ورود تریلرسازی کشور به عصر هوشمندسازی با تریلر هوشمند دنیای ماموت

دنیای ماموت در چهارمین نمایشگاه بین المللی خودرو تهران برای اولین بار در تریلرسازی کشور از یک تریلر هوشمند با قابلیت های پیشرفته رونمای کرد.

شنبه - ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰

دنیای ماموت با هدف اطلاع‌رسانی در مورد محصول جدیدی که با عنوان تریلر هوشمند دنیای ماموت در نمایشگاه خودرو تهران رونمایی شد، نشستی با اصحاب رسانه ترتیب داد که در خلال آن، مدیرعامل دنیای ماموت ضمن ارائه اطلاعاتی پیرامون محصول و تکنولوژی جدید آن، گریزی هم به صنعت ساخت تریلر، بیان مشکلات و همچنین چالش‌های متعدد این صنعت برای سازندگان محصولات استاندارد حوزه داشت. در ادامه خبرنگاران و فعالان خبری حوزه خودرو این فرصت را یافتند تا با توضیحات مدیرعامل شتاب سیستم جهانی آشنایی هرچند مختصر با قابلیت‌‌‌های محصول جدید دنیای ماموت داشته باشند؛ تریلری که به عنوان اولین تریلر هوشمند کشور و با همکاری شتاب سیستم جهانی توسعه یافته تا ورود صنعت تجاری‌سازی و کاربری‌سازی کشور به عصر هوشمندسازی را رقم بزند.

۳دهه خدمت‌رسانی ماموت به صنعت تریلر ایران

در آغاز این نشست، محمد مومنی مدیرعامل دنیای ماموت با اشاره به این که این شرکت تنها تریلر ساز و کاربری سازی است که همه ساله در نمایشگاه خودرو حضور دارد، گفت: اساسا می‌خواهم بگویم خودرویی (سنگین) در کشورمان تولید نمی‌شود مگر این که دنیای ماموت و کاربری های دنیای ماموت مکمل آن باشند؛ ما در گروه ماموت، بیش از ۹۰درصد سهم بازار را در اختیار داریم و این به دست نیامده مگر با عرضه محصولات متفاوت و متناسب با نیاز بازار.

وی در ادامه با اشاره به این که تمامی خودروهای تجاری از جمله مونتاژ داخلی و دست‌دوم های وارداتی، نیاز به یک کاربری برای حمل و نقل کالا در سطح کشور دارند، اولین مزیت ماموت را پوشش کامل این گستره اعلام کرد و گفت: یعنی شما کالایی را نمی‌توانید جابجا کنید، مگر این که ماموت برای آن راه‌حلی داشته باشد مثلا وقتی قرار است یک صنعت تولیدی در کشور شکل بگیرد، از اولین مرحله که همان معدن است و قرار است سنگ معدنی استخراج شود و برود در کارخانجات فولاد، از کارخانجات فولاد به صنایع پایین دستی برود و به همین ترتیب در زنجیره ارزش، چرخش کند و تبدیل شود به کالای نهایی و کالایی که شما مصرف کننده نهایی خریدارش هستید، تمام این زنجیره را همین تریلرهای تولیدی دنیای ماموت جابجا می‌کند و دنیای ماموت برای هر کالایی، کاربری متناسب با آن را خواهد داشت.

مدیرعامل دنیای ماموت افزود: اعتقاد دارم در حال حاضر تنها جایی که در کشور به معنای واقعی کلمه، خلق محصول می‌کند یعنی طراحی ظاهری، طراهی مهندسی، تجزیه و تحلیل مقاومت سازه و اقداماتی از این دست که نیاز است تا کالا بصورت کامل و اصولی به دست مصرف کننده برسد، چیزی است که ما امروز در دنیای ماموت داریم و در راستای آن ایفای نقش می‌کنیم.

وی همچنین گفت: ما اگر در این نمایشگاه حضور داریم، یک پیام مشخص داریم و آن این است که در صنعت حمل و نقل جاده ای اگر قرار است کیفیت خدمات حمل ارتقا پیدا کند، باید با رویکردی از این جنس حضور پیدا کرد و باید کاربری هایی ساخت که هم در شان کشورمان باشد و هم در شان مردمی که قرار است از کالاهای حمل شده با این کاربری‌ها، استفاده کنند.

محمد مومنی در ادامه و با ذکر این که در بدو ورود ماموت به تریلرسازی، این صنعت یک صنعت دست ساز و بسیار فقیر بود گفت: ماموت با ورود به این حوزه محصولات نوینی را طراحی و عرضه کرد که مثلا به محورهای بالُنی مجهز بودند. در سنوات بعدی، ماموت علاوه بر محورهایی که برای اولین بار در کشور روی تریلرهای تولیدی نصب می‌شدند، اقدام به تجهز تریلرها به ترمزهای دارای تکنولوژی EBS کرد و با استفاده از سیستم های جدید در مجموعه ترمز باعث شد تا پدیده قیچی کردن در جاده به کلی ریشه‌کن شود. یعنی شما امکان ندارد تریلر ماموت متصل به یک کشنده استاندارد را در جاده ها ببینید که قیچی کرده باشد. این اتفاق نمی‌افتد چون ماموت از سیستم های نوینی در مجموعه ترمز استفاده می‌کند که یکی از کارکردهای آن، اصلاح آنی و اتوماتیک زاویه و پایداری تریلر با عملکرد همزمان بالونی ها و ترمز در سر پیچ ها و یا مسیرهای شیب‌دار است. این ویژگی را امروز تریلرهای استاندارد ماموت دارا هستند و اگر غیر از این باشد، متاسفانه شاهد همین اتفاقاتی خواهیم شد که امروز (از جانب کاربری های غیراستاندارد) در سطح جاده ها صورت می‌پذیرد.

ورود تریلرسازی کشور به عصر هوشمندسازی

مدیرعامل دنیای ماموت با این مقدمه و ضمن اعلام این که طی سه دهه فعالیت مستمر، ماموت همواره به ارتقاء صنعت تریلرسازی کشور با ارائه امکانات و نوآوری هایی از جنس راحتی و ایمنی، اهتمام ورزیده، محصول جدید تریلر هوشمند یا Smart Trailer که برپایه تریلر یخچالی ماموت توسعه یافته و در ادامه بر روی همه تریلرها و کاربری‌های این شرکت قابل راه‌اندازی و استفاده خواهد بود را مقدمه ورود بخش خودروهای سنگین و تجاری کشور به دیجیتالیزیشن دانست؛ اتفاقی که برای اولین بار در سطح کشور می‌افتد. مومنی با اشاره به این که این تکنولوژی هم رفاه بیشتری در استفاده به همراه دارد و هم ایمنی بیشتری برای راننده به ارمغان می‌آورد، استفاده دیگر آن را برای ناوگان حمل و نقل، شرکت های حمل و نقل و مالکین محصولات اعلام کرد به این ترتیب که می‌توانند ناوگان خود را بصورت هوشمند تحت کنترل داشته باشند و ببینند در طول مسیر، چه اتفاقی برای بار و تریلر می‌افتد.

وی ضمن اعلام این که دنیای ماموت شروع کرده به عرضه این سیستم به شرکت های حمل و نقل گفت: در ماه آینده تریلرهای ما بصورت آپشنال به این سامانه مجهز می‌شوند و در ماه های آتی نیز بعد از فراگیر شدن در بازار و دریافت نظرات مشتریان، آن را بصورت استاندارد بر روی تریلرهای خود عرضه خواهیم کرد.

کوتاه از تریلر هوشمند دنیای ماموت

دستگاه هوشمندسازی تریلر یک تکنولوژی جدید است که توسط شرکت شتاب سیستم جهانی (GSTECH) با مشارکت دنیای ماموت توسعه یافته. این دستگاه که با برند ioTrailer و برپایه تکنولوژی اینترنت اشیاء تولید شده، امکان نظارت و مدیریت آنلاین تریلر توسط راننده و یا شرکت های حمل و نقل و سازمان های مربوطه را فراهم آورده، می‌تواند تمامی اطلاعات مربوط به سوابق کارکرد و عملکرد تریلر را بصورت آنلاین ذخیره و ثبت نماید. این اطلاعات که شامل مسافت‌های طی‌شده، یادآوری سرویس‌های دوره‌ای و اطلاعات لحظه‌ای همچون میزان سرعت، وزن و فشار و دمای باد لاستیک‌ها در طول هر سفر است می‌تواند در کاهش هزینه ها و افزایش ایمنی و امنیت خودروهای تجاری و کار نقش بسزایی ایفا کند. برای مثال شرکت ها قادر به تشخیص تخطی از سرعت مجاز توسط راننده و ارسال پیام هشدار خواهند بود، از زمان‌بندی مواردی نظیر موعد پرداخت حق بیمه، تعویض قطعات مصرفی و روان‌کار ها و … آگاه شوند و حتی محدوده و حصار جغرافیایی معین برای خودروهای ناوگان تعریف کنند.

اما همانطور که در صحبت های مدیرعامل دنیای ماموت نیز مطرح شد، مزیت تریلر هوشمند این شرکت نه فقط برای شرکت‌های حمل و نقل، بلکه برای راننده‌ها نیز هست به این ترتیب که با خلاصه کردن قابلیت‌هایی نظیر بالا و پایین بردن محور اول، تنظیم ارتفاع تریلر و ذخیره‌سازی در ارتفاع‌های مختلف، کنترل عملکرد سنسورهای دما و رطوبت (در تریلر یخچالی) بصورت میانگین و تفکیک شده در بازه‌های زمانی مختلف، نمایش میزان وزن بار، مسیریابی و هواشناسی، موقعیت‌یابی آنلاین و … در یک وب‌اپلیکیشن ساده و کاربردی، راحتی و ایمنی بیشتری برای این قشر به ارمغان آورده است.

خدمت نوینی که از دل یک استارتاپ متولد شد

در ادامه مهرداد بشیری، مدیرعامل شرکت شتاب سیستم جهانی که توسعه دهنده دستگاه هوشمندسازی به کار رفته در تریلر هوشمند دنیای ماموت است در پاسخ یکی از خبرنگاران به این که آیا هوشمندسازی تاثیری در وزن محصول نیز داشته، گفت: دستگاه کمتر از یک کیلوگرم وزن دارد و این وزن در مقایسه با تقریبا ۸ تن وزن تریلر قابل مقایسه نیست.

وی در رابطه با بحث هوشمندسازی تریلرها اشاره به یک رویداد استارتاپی داشت که شتاب تک به عنوان بازوی اصلی ماموت در سرمایه‌گذاری در تکنولوژی و نوآوری‌ها، سال ۱۳۹۸ برگزار کرد. در این رویداد استارتاپی، از بین ۸۰ شرکت‌کننده، ایده شرکت مشاوران سیستم به عنوان ایده برتر انتخاب شد و این اتفاق، تاسیس شرکت شتاب سیستم جهانی با همکاری شتاب‌تک و مشاوران سیستم جهت توسعه و تکمیل طرح مذکور را به همراه داشت. بشیری در ادامه افزود: کاری که این شرکت در رابطه با هوشمندسازی استارت زده، بحث تریلر هوشمند و هوشمندسازی تریلرهاست اما همین هوشمندسازی را ما برای کشنده‌ها، کامیون‌ها و پیکاپ‌ها نیز در نظر گرفته ایم و حتی بحث کشنده را در حال تحقیق و توسعه و رساندن به نتیجه هستیم.

مدیرعامل شتاب سیستم جهانی افزود: نکته ای که در مورد این هوشمندسازی باید مورد توجه قرار بگیرد این است که تنها محدود به GPS و مکان‌یابی نیست بلکه فرامین و عملگرهای متنوع و متعددی روی این سیستم کار شده، به عنوان مثال یک کاربر با اپلیکیشنی که روی گوشی هوشمن دارد می‌تواند با زدن یک دکمه نسبت به بالا یا پایین بردن محورها اقدام کند و دیگر نیازی نباشد که بخواهد از یک سری قطعات مکانیکی برای آن استفاده کند.

وی افزود: یکی از مهمترین بحث هایی که در مقوله هوشمندسازی مطرح می‌شود این است که این سیستم به عنوان یک عملگر کار می‌کند و ورای آن، اتصال سیستم به مدولاتور است و در واقع می‌شود تمامی اطلاعات تریلر را بصورت آنلاین در مدیریت حمل و نقل کنترل کرد.

مدیرعامل شتاب سیستم جهانی یکی دیگر از موضوعات اصلی در بحث هوشمندسازی را بیگ‌دیتا که در نبود زیرساخت لازم، هیچ وقت، هیچ جایی ثبت نمی‌شود اشاره کرد و گفت: آینده همین کار در بخش کشنده است که بتوانیم با تجمیع اطلاعات تریلر و کشنده، برسیم به اطلاعات تاثیرگذار از رفتار راننده، هزینه‌های هر سفر و مواردی از این دست که می‌تواند بسیار برای شرکت های حمل و نقل حیاتی باشد.

بشیری در مورد سوالی که یکی از خبرنگاران حاضر در نشست پیرامون هدف‌گذاری شرکت برای سیستم خودران داشت نیز گفت: سال گذشته در مواردی نظیر سیستم انحراف از مسیر و ترمز اضطراری اتوماتیک کارهایی را به انجام رسیده‌ایم اما از آنجایی که نیازمند پاس کردن استانداردهای جهانی در فصول مختلف می‌باشد، کمی نیازمند زمان برای تجاری‌سازی است.

وی افزود: ما بحث هوشمندسازی را هم از مبدا، و هم بصورت افترمارکت در نظر داریم که البته از نظر قیمتی هنوز برای اطلاع‌رسانی کمی زود است اما می‌توانیم بگوییم اپلیکیشن این سیستم یک اپلیکیشن ساده است و از نظر کاربری و دوستدار کاربر بودن، به نوعی آن را طراحی کرده ایم که متناسب با صنف هدف یعنی راننده ها باشد؛ همچنین قرار است مرحله به مرحله، در قالب آپدیت‌ها، فیچرهای جدید به اپلیکیشن اضافه شود.

شتاب تک، پشتیبان ایده ها و استارتاپ های صنعتی

در پایان نشست، علی کاووسی نژاد مدیرعامل شرکت شتاب تک نیز با توجه به مطرح شدن بحث دانش بنیانی در صحبت‌ها، گفت: دنیای ماموت سال ۱۳۹۸ با ایجاد شرکت شتاب تک به عنوان هدلینگ سرمایه‌گذاری استارتاپی دانش‌‎بنیان خود، سرمایه‌گذاری بر روی ایده ها و استارتاپ های صنعتی را آغاز کرد و ما به زودی در نیمه دوم سال جاری استارتاپ های جدیدی را رونمایی می‌کنیم که همگی دانش‌بنیان و در حوزه تکنولوژی هستند.

به گفته مدیرعامل شتاب تک، این شرکت در فاز اول در حوزه تکنولوژی خودروهای سنگین ورود کرده و در ادامه، کم‌کم به سمت خودروهای سواری هم می‌رود. همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، شرکت شتاب سیستم جهانی اولین خروجی هلدینگ شتاب تک است که به ثمر نشسته، آن هم با سرمایه‌گذاری مشترک دنیای ماموت.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟