تولید NIO از مرز ۲۰۰ هزار دستگاه گذشت

شرکت NIO که یکی از شناخته‌شده ترین خودروسازان چینی فعال در عرصه تولید خودرو برقی به حساب می‌آید، به رکوردی جالب در تولید خودرو دست یافته.

پنجشنبه - ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۷
2022 NIO ET7 Electric Sedan

اوایل اردیبهشت ماه بود که NIO، سازنده چینی خودروهای برقی یک رکورد جدید در تولید دست یافت یعنی عبور از مرز تولید ۲۰۰هزار دستگاه. این مهم، تنها چهار سال پس از آغاز تولید انبوه اولین محصول این برند یعنی NIO ES8 محقق شده که برای یک سازنده خودروهای گران‌قیمت و لوکس تمام‌الکتریکی، دستاورد قابل توجهی است. نکته قابل تامل این است که عبور از مرز تولید ۱۰۰هزار دستگاه، برای NIO تقریبا سه سال (مِی ۲۰۱۸ تا آوریل ۲۰۲۱) زمان برده بود اما حال، تنها در یک سال، نیو توانسته ۱۰۰هزار دستگاه دیگر نیز به تولید برساند.

سرآغاز دورانی تازه در NIO

دستیابی به این رکورد جدید در حالی اتفاق می‌افتد که نیو به تازگی یک محصول غیر SUV با نام ET7 به سبد تولیدات خود اضافه کرده است. این سدان تمام‌الکتریکی که مستقیما بازار خودروهای لوکس اروپایی در چین را هدف قرار داده، اولین محصول NIO است که برپایه پلتفرم جدید این شرکت برای خودروهای تمام‌الکتریکی توسعه یافته. این پلتفرمی است که برای توسعه شاسی‌بلند جدید ES7 و سدان کوچکتر ET5 که رقیب مستقیم تسلا مدل۳ خواهد بود، به کار رفته. در خبرهای مرتبط، نیو اعلام کرده که تا انتهای ۲۰۲۲ نمونه بازنگری شده محصولات فعلی خود، کراس‌اوور های ES8 و ES6 و کراس‌اوور کوپه EC6 را نیز با کابین به‌روز تر، به بازار عرضه خواهد کرد. تغییرات در این محصولات که شامل استفاده از تکنولوژی و امکانات کابین مجازی می‌شود، برای دارندگان فعلی تولیدات نیو قابل سفارش خواهد بود.

درست است که چالش های فعلی تولید خودرو در چین و دیگر کشورهای صنعتی دنیا، هرگونه پیش‌بینی پیرامون فرآیند تولید را ناممکن ساخته اما با توجه به آغاز عرضه سدان ET7 و در راه بودن سدان کوچکتر ET5، بعید نیست تا پایان ۲۰۲۲ نیو از مرز تولید ۳۰۰ هزار دستگاه نیز عبور کند.

گستره کاملی از تولیدات

با دو سدان ET7 و ET5، سبد تولیدات نیو کامل‌تر می‌شود و راحت‌تر می‌تواند به عرض اندام در بازارهای اروپایی فکر کند. این خودروساز چینی که در حال حاضر در بازار نروژ حضور خوبی دارد، سال گذشته از عزم حضور در ۲۵ بازار اروپایی تا ۲۰۲۵ خبر داده بود. برای رسیدن به این مهم، آلمان، هلند، سوئد و دانمارک اهداف بعدی NIO برای ۲۰۲۲ هستند. و از آنجایی که گسترش نفوذ در بازارهای اروپایی، مستلزم افزایش تیراژ تولید است، NIO ساخت یک سایت تولید دوم را نیز در دستور کار قرار داده. محصولات NIO در حال حاضر تحت قراردادی که با JAC به امضا رسیده اند، تولید می‌شوند و کارخانه دوم که گفته می‌شود تا سه ماهه سوم سال جاری میلادی، عملیاتی خواهد شد نیز تابع همین قرارداد است.

پیشتاز تکنولوژی تعویض باتری

یکی از مزیت های اصلی NIO در مقایسه با دیگر خودروسازان چینی که در عرصه ساخت خودروهای برقی ورود کرده‌اند، امکان تعویض کامل باتری محصولات آن است به این ترتیب که به جای شارژ، می‌توان کل مجموعه باتری را در تنها سه دقیقه تعویض کرد. درست است که دیگر برندهای چینی سازنده خودرو برقی نیز در حال گسترش سرویس تعویض باتری در مراکز منتخب خود هستند، اما NIO که پیشتاز بلامنازع این تکنولوژی در بازار بزرگ چین است، هفته گذشته نهصدمین مرکز با قابلیت تعویض کامل باتری را وارد شبکه کرد. تکنولوژی تعویض باتری بخشی از شراکتی است که NIO با تامین کننده بزرگ باتری های خود یعنی CATL دارد. بد نیست بدانید CATL نیز به زودی مراکز تعویض باتری اختصاصی خود را راه‌اندازی خواهد کرد.

حال که بحث نمایندگی ها مطرح شده، ذکر این نکته نیز ضروری است که NIO در نظر دارد تا پایان ۲۰۲۲ روی هم رفته ۱۰۰ نمایندگی فروش و ۵۰ مرکز سرویس دیگر را نیز به شبکه نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش خود اضافه کند. در ضمن، سرمایه‌گذاری بیشتر در توانمندی‌های داخلی نظیر توسعه تکنولوژی و مراکز R&D نیز در دستور کار قرار دارد به شکلی که قرار است تا انتهای ۲۰۲۲ تعداد کارمندان و پرسنل فعال در مراکز R&D این خودروساز چینی به ۹۰۰۰ نفر برسد.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟