هوندا سال گذشته با معرفی موتورسیکلت جدید Navi در بازار آمریکای شمالی که مختص موتورسوارهای تازهکار است، نظرهای بسیاری را به خود جلب کرد. این اتفاق در حالی افتاد که پاندمی کرونا بسیاری را از سیستم های حمل و نقل عمومی، فراری داده بود و این افراد که عموما هم تجربه موتورسواری نداشتند، به دنبال یک راهکار کمهزینه برای حمل و نقل شخصی بودند. هوندا امیدوار بود با پتانسیل های بالقوه Navi برای تازهکار های موتور-اولی، این خریداران عمدتا جوان را به سمت خود جذب کند. اما بد نیست بدانید Honda Navi (که در ادامه تصاویر آن را میبینید) اولین تلاش این موتورسیکلتساز ژاپنی در جذب تازهکار های موتور-اولی نبوده. سال ۱۹۹۱ هوندا موتورسیکلتی را به جهانیان معرفی کرد که Cub EZ90 نام داشت و همانطور که از نام آن نیز پیداست، ساخته شده بود تا محدودیت ها و سختی های ورود به دنیای موتورسیکلترانی را برای تازهکارها، تقلیل دهد.
هوندا در طراحی EZ90 طراحی آیندهنگرانه برگرفته از موتو کراس ها را با کاربردپذیری بینقص اسکوتر ها ترکیب کرده بود. در دل شاسی جادار آن نیز یک موتور تکسیلندر ۹۰ سیسی جا داده بود که برای تناسب هرچه بیشتر با جامعه هدف، یعنی موتورسوارهای تازهکار، به گیربکس اتومات متصل بود. اما آنچه که کاب ایزیناینتی را به یک هوندای منجصربفرد تبدیل کرد، چیز دیگری بود. این کاب کوچک برای سهولت بخشیدن به فرآیند موتوسواری، فاقد مکانیزم تعویض دنده پدالی و اهرم کلاچ بود و از استارت دکمهای بهره میبُرد. کاور زنجیر نیز برای آن دسته از افرادی که نسبت به ایمنی موتورسیکلتها، مردد بودند، حس ایمنی بیشتری به Honda Cub EZ90 میبخشید. تصور هوندا بر این بود که محیط آفرود ایدهآل برای معرفی این موتورسیکلت کوچک است و همین باعث شد تا این طرح دو رنگ برگرفته از هوندا های مسابقهای آن روزها برای کاب ایزیناینتی انتخاب شود.
همانطور که اشاره شد، طراحی هوندا کاب ایزیناینتی ۱۹۹۱ ترکیبی از استایل مسابقه ای موتورسیکلت های آفرود، به ویزه رالی داکار آن روز ها و کاربردی بودن و سهولت استفاده اسکوتر ها بود. از کورس بالای فنرها و محافظ های دست اهرم فرمان بگیرید تا گارد زیر موتور و کنترلگرهای شبیه به دکمه؛ EZ90 به نظر بسیار مصمم به آفرودی جلوه کردن بود. شاید کورس ۹۹ میلیمتری فنربندی جلو و ۱۰۹ میلیمتری فنربندی عقب زیاد هم مناسب مسابقات موتو کراس نباشد، اما برای بیراهه های معمولی، هم کافی است و هم حس خوبی به سوار تازهکار آن میدهد.
این را هم باید بدانید که تازهکار ها تنها مشتریان Cub EZ90 نبودند. برخلاف Navi جدید هوندا، از مینی-موتو آیندهنگرانه دهه ۱۹۹۰ این موتورسیکلتساز ژاپنی بیشتر به عنوان موتور تریل یا آفرود تفریحی استفاده میشد. البته همچون Navi، کاب ایزیناینتی نیز از محفظه باری بهره میبُرد که میشد اقلام کوچک همراه را در آن قرار داد. هوندا حتی برپایه این مینی-موتو، یک موتورسیکلت برف-رو نیز معرفی کرد که به جای چرخ جلو از چیزی شبیه به یک چوب اسکی و به جای چرخ عقب از چیزی شبیه به شِنی بهره میبُرد.
متاسفانه هوندا کاب ایزیناینتی تنها پنج سال روی خط تولید ایین موتورسیکلتساز ژاپنی بود (۱۹۹۱ تا ۱۹۹۶) اما تاثیر آن در توسعه و ساخت نسل بعدی مینی-موتور های هوندا را نمیتوان نادیده گرفت. در ادامه میتوانید تصاویر بیشتری از هوندا کاب ایزیناینتی و نمونه برف-رو آن ببینید.
انتهای پیام
نظر شما چیست؟