توقف فعالیت های میتسوبیشی در روسیه

میتسوبیشی درکنار توقف فعالیتهای تولیدی در کارخانه کالونگا روسیه، صادرات خودرو و قطعات خودرویی به این کشور را نیز به حالت تعلیق درآورده.

شنبه - ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۳
شاسی بلند میتسوبیشی پاجرو اسپرت

با گذشت نزدیک به یک ماه و نیم از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، هنوز هم پس‌لرزه های این حمله نظامی و تحریم‌های بی‌سابقه‌ای که پس از آن بر علیه روسیه وضع شد، دامن‌گیر صنعت این کشور، به ویژه در بخش خودروسازی است. پیش‌تر بسیاری از برندهای بزرگ خودروسازی دنیا از تعلیق فعالیت‌های خودرو در روسیه خبر داده بودند. حال یک خودروساز بزرگ دیگر نیز به این جمع می‌پیوند تا حلقه محاصره برای صنعت و بازار خودرو روسیه، تنگ‌تر شود. این خودروساز، میتسوبیشی است که اعلام کرده تا اطلاع ثانوی تولید محصولات خود در سایت تولیدی کالونگا کشور روسیه را متوقف می‌کند. در کنار این اقدام، میتسوبیشی صادرات خودرو و قطعه به مقصد روسیه را نیز متوقف کرده، اقدامی که مشکلات لجستیکی، اصلی‌ترین دلیل آن اعلام شده است.

میتسوبیشی موتورز توضیحات بیشتر در این مورد ارائه نکرده اما بد نیست بدانید سایت تولیدی مذکور خودرو پاجرو اسپرت که یک شاسی‌بلند میدسایز است و در برخی بازارهای جهانی با نام مونترو اسپرت نیز شناخته می‌شود را برای عرضه در بازار روسیه مونتاژ می‌کرد. این سایت تولیدی همچنین یکی از مراکز اصلی تولید محصولات اتحاد بزرگ استلانتیس در روسیه به حساب می‌آید. از جمله محصولات استلانتیس در کارخانه کالونگا روسیه به تولید می‌رسند می‌توان به مینی‌ون های پژو تراولر، اوپل کومبو و سیتروئن برلینگو اشاره کرد.

تا زمان نگارش این نوشتار، استلانتیس خبری مبنی بر توقف تولید محصولات خود در این کارخانه منتشر نکرده. اما گفته می‌شود استلانتیس به خاطر محدودیت‌هایی که در تامین برخی قطعات و اجزای الکترونیک به وجود آمده، فعالیت‌های تولیدی در روسیه را به حالت تعلیق درخواهد آورد. در ضمن، استلانتیس پیش از اعلام میتسوبیشی از توقف صادرات و واردات خودرو در روسیه خبر داده بود.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که با وجود اعلام خبر توقف تولید در روسیه و صادرات خودرو و قطعه به مقصد این کشور، میتسوبیشی قصد ترک دائم روسیه را ندارد. اما از آنجایی که میتسوبیشی اعلام کرده این وضعیت تا زمان نامعینی ادامه خواهد داشت، اینطور برمی‌آید که از سر گرفته شدن فعالیت های تولیدی و تجاری این خودروساز ژاپنی در روسیه به تداوم جنگ روسیه با اوکراین و همچنین بحران فعلی ریزتراشه ها گره خورده است. تحریم های تجاری و اقتصادی طی هفته‌های گذشته تاثیرات جدی بر صنعت و بازار خودرو روسیه گذاشته است. چندی پیش لادا به عنوان بزرگترین برند خودرو سواری روسیه از توقف تولید به دلیل کمبود قطعه خبر داد. همچنین گزارش ها حاکی از آن است که فروش خودرو جدید در روسیه تا 63 درصد کاهش یافته است.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟