جیپ بصورت رسمی از موتور جدیدی رونمایی کرد که Hurricane نام دارد و با وجود این که یک موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر با آرایش خطی سیلندرهاست، طراحی و مهندسی شده تا قدرتی در حد و اندازههای موتورهای V8 به مراتب حجیمتر ارائه دهد، آن هم با ۱۵ درصد راندمان بهینهتر از این نوع موتورهای هشت سیلندر. جیپ قرار است این موتور توئینتوربو جدید را بسته به کاربری، در دو سطح قدرت روی تولیدات خود قرار دهد.
در حالت پایه، موتور شش سیلندر ۳.۰ لیتری توئینتوربو جیپ با ۴۰۰ اسببخار قدرت، توان تولید ۶۱۰ نیوتنمتر گشتاور بیشینه را دارد. این نسخه با هدف ارائه بهترین عملکرد ممکن از نظر مصرف سوخت تنظیم شده و از چرخه خنکسازی گازهای خروجی بهره میبرد. نسخه قدرتمندتر اما با بیش از ۵۰۰ اسببخار قدرت و ۷۸۰ نیوتنمتر گشتاور بیشینه، ماهیتی عملکردمحور تر داشته، به ادعای جیپ تحت کاربری های سنگین مثل یدککشی، مصرف سوختی به مراتب کمتر از موتورهایی با خروجی مشابه خواهد داشت.
جیپ موتور ۶ سیلندر خطی جدید خود را در دل یک بلوک آلومینیومی ساخته شده به روش ریختهگری جا داده که از یک محفظه روغن ساختاری از جنس آلیاژ آلومینیوم بهره میبرد. در این مجموعه، دو توربوشارژر با سکون پایین و جریان بالا قرار دارد که هر یک، سه سیلندر از مجموه شش سیلندر موتور را تغذیه میکنند. سوخت نیز از سیستم انژکتور با فشار بالا تامین میشود البته با این تفاوت که نمونه عادی یک و نمونه قدرتمندتر از دو پمپ بهره میبرد. هر دو نمونه اما برای کاهش مصرف سوخت در سواری شهری مجهز به سیستم استاپ/استارت هوشمند هستند.
در نتیجه این راهکارهای سختافزاری، جیپ مدعی است موتور جدیدی که ساخته منحنی گشتاور تختتری ارائه میدهد و قادر است دستکم ۹۰ درصد از گشتاور بیشینه خود را از دور پایین ۲.۳۵۰ تا محدوده ردلاین دور موتور حفظ کند. همچنین معماری این موتور ۶ سیلندر جدید باعث شده تا به آسانی بتوان پشتیبان برقی به آن اضافه کرد و این یعنی جیپ قادر خواهد بود Hurricane هایبرید با قدرت بیشتر و آلایندگی و مصرف سوخت کمتر نیز برپایه آن ارائه دهد.
جیپ اعلام کرده خروجی دقیق موتور بسته به نوع و مدل خودرویی که قرار است روی آن سوار شود، متغیر خواهد بود. اما میدانیم اولین سری خودروهای مجهز به موتور Hurricane جیپ در اتحاد خودرویی استلانتیس که Jeep Grand Wagoneer یکی از آنهاست، تا اواخر سال جاری میلادی راهی مراکز فروش این خودروساز آمریکایی خواهند شد. حال که بحث این موتور جدید Jeep مطرح است، بد نیست بدانید داج نیز قرار است نسل آینده چلنجر و چارجر را با پیشرانههای کممصرفتر از V8 های فعلی که آلایندگی کمتری نیز دارند، به بازار بفرستد.
انتهای پیام
نظر شما چیست؟