بیش از یک سال است که جسته و گریخته از احتمال بازگشت دوباره ST125 DAX به تولیدات هوندا میشنویم. حتی ماه گذشته یک نشریه ژاپنی تصویرسازیهایی از چهره و ژست احتمالی DAX جدید منتشر کرد. هوندا طی روزهای گذشته بصورت رسمی ST125 DAX جدید را برای بازار اروپا معرفی کرد و جالب این است که تصویرسازیهای نشریه ژاپنی Young Machine تا حدود بسیار زیادی درست از آب درآمده.
همانطور که انتظار میرفت، محرک DAX جدید هوندا، تازهترین برداشت از موتور به کار رفته در Super Cub 125 این موتورسیکلتساز ژاپنی است؛ یک موتور تکسیلندر ۱۲۴ سیسی هواخُنک با قُطر و کورس سیلندر ۵۰×۶۳.۱ میلیمتر که ۹.۲۵ اسببخار قدرت در دور ۷۰۰۰ تولید میکند و حداکثر گشتاورش، ۱۰.۸ نیوتنمتر در دور ۵۰۰۰ است.
این موتور دارای سیستم تزریق مستقیم سوخت بوده، استاندارد آلایندگی یورو۵ دارد. گیربکس متصل به آن نیز همان نمونه چهار سرعته سانتریفیوژی نیمه اتوماتیک کلاچی است که در Super Cub 125 به کار رفته؛ با مکانیزم تعویض پایی در سمت چپ، بدون نیاز به کلاچ. این مجموعه در دل یک شاسی ستون فقراتی که باک ۳.۸ لیتری را نیز در خود دارد، تعبیه شده.
پیشینه هوندا دَکس به اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی باز میگردد و در این سالها، نمونه های مختلفی نیز برپایه آن در بازارهایی نظیر آمریکا، اروپا و ژاپن عرضه شده. اما همگی همان استایل و ژست برگرفته از سگ های پاکوتاه سوسیسی را داشتند، موردی که در طراحی و توسعه نسل جدید ST125 DAX نیز رعایت شده است. هوندا این پیکربندی جالب و تودلبرو را با نشان سگ پاکوتاه چرخدار، جذابتر نیز کرده.
همچون بسیاری از موفقترین طرح های گذشتهگرا، 2023 ST125 DAX یک ترکیب گیرا از جذابیت بصری طراحیهای کلاسیک با ویژگیهای فنی و مهندسی روز است. برای مثال سیستم تعلیق از دوشاخه تلسکوپیک ۳۱ میلیمتری USD با کورس محور ۱۰۰ میلیمتری و جفتفنر عقب با ۱۲۰ میلیمتر کورس محور تشکیل یافته.
رینگ های ۱۲ اینچ آلومینیومی با طرح ۵ پره که ترمزهای دیسکی با ABS را در مرکز خود دارند، وظیفه حرکت دادن به این ژاپنی پاکوتاه را بر عهده دارند. نورپردازی نیز هم در جلو و هم در عقب با تکنولوژی LED انجام میشود. همچنین باید به نمایشگر LCD که اطلاعات ضروری را پیش چشم موتورسوار به نمایش میگذارد، اشاره کنیم.
هوندا ST125 DAX از ارتفاع زین ۷۷۵ میلیمتری که عدد مناسب و بسیار راحتی برای موتورسواری روزمره است، بهره میبرد. وزن خشک آن، ۱۰۷ کیلوگرم است. و هوندا مدعی است موتورسوار و ترکسوار بالغ میتوانند به راحتی در سرعت های ثابت ۹۰ کیلومتر در ساعت از آن سواری بگیرند.
هوندا قرار است ST125 DAX را در دو رنگ قرمز صدفی سحابی و خاکستری صدفی افسری در اروپا عرضه کند. در مورد حدود قیمت اما هنوز اطلاعات موثقی ارائه نشده. بد نیست بدانید هوندا برای بازار ژاپن نیز رونمایی در خور توجهی برای ST125 DAX در سه نمایشگاه موتورسیکلت بزرگی که طی ماههای آتی در این کشور برگزار میشود، خواهد داشت. و در کنار این محصول جدید، Hawk11 و Super Cub 110 را نیز به نمایش خواهد گذاشت.
احتمال میرود پس از اروپا و ژاپن، هوندا ST125 DAX را برای بازار آمریکای شمالی نیز رونمایی کند. البته هنوز اطلاعات موثقی در این مورد در دست نیست.
نظر شما چیست؟