خداحافظی رسمی با ارزانترین خودرو بازار آمریکا

اسپارک اگرچه سال‌هاست ارزان‌ترین خودرو بازار آمریکا بوده، اما خودرو محبوبی نبوده، قرار است برای همیشه از خط تولید شورولت خداحافظی کند.

پنجشنبه - ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
ارزان‌ترین خودرو بازار آمریکا در سال ۲۰۲۲

شورولت اسپارک که یک دهه را به عنوان یکی از ارزان‌ترین خودروهای بازار آمریکا پشت سر گذاشته و در حال حاضر نیز با قیمت پایه ۱۳.۶۰۰ دلار (بدون احتساب هزینه ۹۹۵ دلاری حمل از درب کارخانه تا مقصد)، ارزان‌قیمت ترین خودرو صفر کیلومتر آمریکاست، تابستان سال آینده برای همیشه از خط تولید شورولت خداحافظی خواهد کرد. هنوز دلیل مشخصی برای این تصمیم شورولت اعلام نشده. اما از آنجایی که بازار حتی در ارزان‌ترین بخش‌ها نیز هر روز بیشتر و بیشتر به سمت کراس‌اوورها متمایل می‌شود، اینطور به نظر می‌آید که شورولت به جای اسپارک، بر روی کراس‌اوور های ارزان‌قیمت برای جذب خریدارانی که به دنبال خودرویی راحت، کاربردی، شیک و در عین حال، اقتصادی هستند، حساب باز کرده.

پییشینه خودرویی که امروز با نام اسپارک و نشان شورولت در آمریکا تولید و عرضه می‌شود، به دوو ماتیز که اولین بار سال ۱۹۹۸ معرفی و در بازار های هدف این خودروساز کُره‌ای عرضه شد، باز می‌گردد؛ یعنی همان خودرویی که زمانی در کشورمان نیز مونتاژ و عرضه شد. نسل فعلی، چهارمین نسل اسپارک بوده، از سال ۲۰۱۵ روی خط تولید شورولت قرار دارد. شورولت سال ۲۰۱۸ تغییراتی در ظاهر و تجهیزات این خودرو اعمال کرد. اما به نظر برای جلب نظر خریداران، کافی نبوده.

شورولت اسپارک سال ۲۰۲۱ را با مجموع فروش ۲۴.۴۵۹ دستگاه در بازار آمریکا به پایان رساند. این عدد در حالی حاکی از اُفت ۲۶.۹ درصدی به نسبت آمار فروش شورولت اسپارک در سال ۲۰۲۰ است که همان سال هم اوضاع برای کوچکترین محصول شورولت، به هیچ عنوان مصاعد نبود. البته اسپارک با وجود تقاضای پایین، بدفروش ترین محصول شورولت در بازار آمریکا نیست. برای مقایسه هم که شده، بد نیست بدانید شورولت سال ۲۰۲۱ تنها ۲۱.۸۹۳ دستگاه کامارو به فروش رسانده.

با خداحافظی اسپارک از خط تولید شورولت و بازار آمریکا، عنوان ارزان‌ترین خودرو این بازار دوباره به میتسوبیشی میراژ خواهد رسید؛ خودرو کوچکی که با احتساب هزینه های حمل از درب کارخانه، در آمریکا قیمتش از ۱۵.۶۴۰ دلار شروع می‌شود. در جمع تولیدات شورلت نیز با خداحافظی اسپارک، عنوان ارزان‌ترین محصول به کراس‌اوور کوچک ترکس خواهد رسید که قیمت پایه ۲۲.۲۹۵ دلاری دارد.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟