داچیا داستر برای این برند، حکم ۹۱۱ را دارد برای پورشه!

مدیر جدید دپارتمان طراحی داچیا که بعد از چهارده سال کار در استون مارتین به این خودروساز رونمانیایی پیوسته، معتقد است داستر ستون خیمه داچیاست.

یکشنبه - ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
داچیا داستر ۲۰۲۲

داچیا یک خودروساز رومانیایی است که سال ۱۹۶۶ تاسیس شد و و به فاصله ۳۳ سال، مالکیت آن توسط دولت رومانی به رنو منتقل شد. با این تغییر مالکیت، داچیا خیلی زود به برندی پیشرو در بازار خودروهای ارزان‌قیمت اروپا تبدیل شد و امروز، این برند ارائه‌دهنده گستره‌ای از سدان ها، هاچبک ها و کراس‌اوور های اقتصادی موفق و محبوب نظیر لوگان، ساندرو و داستر است. در کنار اینها، داچیا عرضه‌کننده ارزان‌قیمت‌ترین خودرو برقی در قاره سبز نیز به حساب می‌آید. این خودروساز رومانیایی به تازگی عضو جدیدی را به تیم مدیریتی به عنوان مدیر دپارتمان طراحی داچیا اضافه کرده که پیش‌تر سرطراح استون‌مارتین بوده. مایلز نورنبرگر بیش از ۱۴ سال در دپارتمان طراحی این برند اصیل انگلیسی مشغول به کار بوده و در این سال‌ها، شخصا مسئولیت پروژه طراحی استون مارتین DBX و Valkyrie را بر عهده داشته؛ خودروهایی که از مهمترین تولیدات سال های اخبر استون مارتین به حساب می‌آیند.

شاید از خود بپرسید که چه چیزی نورنبرگر را به ترک استون مارتین و پیوستن به تیم طراحی داچیا ترغیب کرده. پاسخ این پرسش را در مصاحبه‌ای می‌توان یافت که به تازگی تاپ‌گیر با مدیر جدید دپارتمان طراحی داچیا داشته. نورنبرگر در سمت جدید، زیر نظر لورنس وندن اکر، رئیس بخش طراحی گروه رنو فعالیت خواهد کرد و این دو، اولین بار نیست که با هم کار می‌کنند. این دو اوایل هزاره جدید در دپارتمان طراحی فورد مشغول به کار بودند و گفته می‌شود نورنبرگر به محض دریافت پیشنهاد این سمت از سوی وندن اکر، پاسخ مثبت داده و به فاصله چند ماه، پشت میز مدیریت بخش طراحی داچیا مستقر شده. نورنبرگر که پیش از پیوستن به داچیا نیز از طرفداران تولیدات این برند بوده، داستر را ستون خیمه داچیا می‌داند.

نورنبرگر در مصاحبه با نشریه انگلیسی تاپ‌گیر اینطور می‌گوید: شاید جمله خیلی سنگین به نظر بیاید، اما داستر برای داچیا حکم ۹۱۱ را دارد برای پورشه. روح، در دسترس عموم بودن، حس استحکام؛ هر آن چیزی که یک داچیا باید باشد، در داستر وجود دارد و حتی چند برابر شده. طراحی کردن برای عموم مردم لذت خاص خود را نیز دارد چراکه خودروهای خود را مدام در خیابان‌ها می‌بینید، می‌بینید که از آنها استفاده می‌شود و ممکن است حتی روزی خود شما هم یکی داشته باشید. این اتفاقی است که در استون مارتین خیلی کم می‌افتد.

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که با داستر آشنایی ندارند، باید بگوییم این خودرو شاسی‌بلند کوچکی است که نسل اول آن توسط نگین‌خودرو در کشورمان نیز عرضه شد. داچیا داستر سال ۲۰۱۷ وارد نسل دوم شد و نزدیک به هفت ماه از معرفی فیس‌لیفت نسل دوم آن برای بازار های اروپایی می‌گذرد. در فیس‌لیفت ۲۰۲۲، داچیا در کنار اعمال تغییراتی در طراحی ظاهری و داخلی، بازنگری‌هایی نیز در امکانات داستر داشته و از همه مهمتر، در مدل تک‌دیفرانسیل مجهز به موتور بنزینی ۱۵۰ اسبی، موتور را با گیربکس ۶ سرعته اتومات دو کلاچ همراه کرده.

در مدل دو دیفرانسیل داچیا داستر چهارچرخ محرک اما با وجود این که از همین موتور نیرو می‌گیرد، همچون نمونه های مجهز به موتور ۹۰ و ۱۳۰ اسبی، گیربکس تنها از نوع ۶ سرعته دستی می‌تواند باشد. یک موتور دیزل ۱۱۵ اسب‌بخاری نیز برای داچیا داستر ۲۰۲۲ در برخی بازار ها در نظر گرفته شده که متصل به گیربکس ۶ سرعته دستی بوده، هم بصورت دیفرانسیل جلو و هم بصورت AWD قابل سفارش است.

در ادامه می‌توانید گالری تصاویر 2022 Dacia Duster را مشاهده کنید. در ضمن، پیشنهاد می‌کنیم جهت آگاهی از تازه‌های جهان خودرو، حتما اینستاگرام فارسی‌کار را دنبال کنید.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟