در مقوله برقی شدن تولیدات در صنعت حمل و نقل ، یک حقیقت به هیچ عنوان قابل انکار نیست. و آن حقیقت این است که بازار های اصلی این صنعت یعنی چین و هند نقشی تاثیرگذار در این فرآیند برقی شدن خواهند داشت. در حال حاضر نیز بسیاری از بازیگران اصلی صنعت با کمپانی های واقع در چین و هند وارد همکاری شده اند تا پروسه تولید محصولات آتی خود را در این کشور ها مستقر کنند. و این اتفاق در صنعت موتورسیکلت نیز مشهود است. برای مثال، Husqvarna با موتورسیکلت ساز بزرگ هندی، باجاج برای تولید اسکوتر برقی جدید خود، Vectorr و همینطور محصول آتی خود که خیلی ها در انتظارش هستند، یعنی E-Pilen، وارد همکاری شده. اما با جایگاهی که باجاج در صنعت موتورسیکلت، به ویژه در هند دارد، طبیعی است فعالیت های خود در عرصه موتورسیکلتهای برقی را به تنها مونتاژ محصولات شریک خارجی محدود نخواهد کرد.
در واقع آنچه که امروز شاهد آن هستیم، نقطه مقابل این رویکرد است چراکه باجاج در حال سرمایهگذاری سنگین در عرصه ساخت موتورسیکلت های سبُک برقی است. و هدف، تنها بازار هند نیست؛ باجاج روی صادرات موتورسیکلتهای برقی به کشورهای همسایه در آسیا و همچنین بازار های اروپایی نیز حساب باز کرده. برای دستیابی به این هدف، باجاج بیش از ۴۰ میلیون دلار صرف ساخت و تجهیز یک سایت تولید اختصاصی موتورسیکلت و خودرو برقی کرده. این کارخانه قرار است در زمینی به مساحت تقریبی ۴۶ هزار متر مربع احداث شود و باجاج امیدوار است به تیراژ تولید سالانه نیم میلیون خودرو و موتورسیکلت برقی در آن دست یابد. فرآیندهایی نظیر تولید قطعات، مونتاژ، رنگ و بررسی کیفی در این کارخانه انجام خواهد شد. و نکته حایز اهمیت ان است که باجاج با این استراتژی تولید جدید، فرصت های شغلی متعددی نیز ایجاد میکند که به ویژه به واسطه دو سال پرتلاطم کرونایی، در بازار کار هند بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
کارخانه جدید ساخت خودرو و موتورسیکلت برقی باجاج از ژوئن ۲۰۲۲ وارد فاز عملیاتی خواهد شد. هدف از تاسیس آن نیز همانطور که اشاره شد، تولید خودرو و موتورسیکلت سبُک و ارزان قیمت برقی برای عرضه در هند و بازار کشورهای همسایه است. هنوز مشخص نیست که چه محصولاتی در این کارخانه به تولید خواهند رسید. اما بعید نیست تعدادی از این تولیدات برپایه اسکوتر برقی چتاک که در حال حاضر نیز در بازار هند عرضه میشود، توسعه یافته باشند.
انتهای پیام
نظر شما چیست؟