تیگو ۷ پرو، کهکشانی جدید مدیران خودرو برای بازار ایران

مدیران خودرو در ادامه نو سازی سبد تولیدات خود با محصولات روز چری، تیگو ۷ پرو را به عنوان آلترناتیوی برای امثال توسان و اسپورتیج معرفی کرد.

شنبه - ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰

مدیران‌خودرو طی مراسمی از نفرات برتر مسابقه طراحی خودرو مفهومی خود در حضور طراحان، اصحاب رسانه، مدعووین و مدیران ارشد این شرکت تجلیل به عمل آورد و جوایزی به رسم یادبود به ۱۰ نفر برتر اعطا کرد. اما رویداد مهمتر این مراسم، اولین نمایش عمومی خودرو جدید تیگو ۷ پرو در کنار تیگو ۸ پرو بود؛ کراس‌اوور کامپکت جدیدی که قرار است با گستره‌ای از امکانات ایمنی و رفاهی، به عنوان آلترناتیوی برای گزینه‌های وارداتی این کلاس از جمله هیوندای توسان و کیا اسپورتیج که عمدتا مدل ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به قبل هستند، توسط مدیران خودرو به بازار بیاید.

همواره در کنار شما بودیم، هستیم و خواهیم بود

مراسم تجلیل از طرح های برتر مسابقه طراحی مدیران خودرو و رونمایی از تیگو ۷ پرو با صحبت های جک لی مدیرعامل شرکت مدیران خودرو آغاز شد. جک لی ضمن اشاره به شرایط سختی‌هایی که تحریم ها طی سال های گذشته به وجود آورده، از حرکت پرانرژی شرکت با وجود شرایط موجود به لطف همکاری مشتریان، رسانه ها و مجموعه مدیران خودرو گفت. وی همچنین از تلاش مُدام مدیران‌خودرو در استفاده از دانش و توان بومی کشور سخن به میان آورد، موردی که معتقد است هم در تحقیق و توسعه و هم در طراحی تولیدات همواره مد نظر بوده.

مدیرعامل شرکت مدیران خودرو با اشاره به این موضوع به مسابقه طراحی خودرو شرکت مدیران خودرو پرداخت و ضمن این که تعداد طرح های ارسالی که بالغ بر چند صد طرح بوده را بیش از تصور این شرکت عنوان کرد، گفت: ما سعی مان را خواهیم کرد تا ایده ها، طرح ها و خلاقیت های بیشتری را از سمت شما عزیزان جذب کنیم.

جک لی مدیرعامل شرکت مدیران خودرو در ادامه گفت: همیشه پیشرفت، توسعه و رو به جلو حرکت کردن از شعار های مدیران خودرو بوده و بر اساس استراتژی شرکت، مدیران خودرو در حال حاضر تعداد زیادی از محصولات لوکس و به‌روز را برای بازار ایران در نظر گرفته که به عنوان مثال می‌شود به تیگو ۷ پرو و تیگو ۸ پرو اشاره کرد. و ما اعتقاد داریم که مصرف کنندگان ایرانی لیاقت این را دارند که همیشه بهترین خودرو و به‌روز ترین خودرو را سوار شوند.

وی با معرفی تیگو ۷ پرو و تیگو ۸ پرو به عنوان لوکس‌ترین محصولات حال حاضر شرکت مدیران خودرو، به بهره‌مندی این دو خودرو از آخرین و پیشرفته ترین تکنولوژی حال حاضر صنعت خودرو اشاره کرد و اظهار داشت که با تجربه سواری این دو خودرو می‌توان به نزدیکی کیفیت و تکنولوژی آنها به خودرو های هم رده کره‌ای و ژاپنی پی برد. جک لی در پایان با اشاره به پایبندی و تداوم حضور چری در ایران با وجود تحریم ها گفت: بطور واضح اعلام می‌کنیم ما همواره در کنار شما بودیم، هستیم و خواهیم بود.

زندگی در حرکت با تیگو ۷ پرو

تیگو ۷ پرو کراس‌اوور کامپکتی است که همانطور که اشاره شد، از نظر ابعادی هم‌رده خودروهایی نظیر کیا اسپورتیج و هیوندای توسان قرار می‌گیرد. و همسو با طراحی تیگو ۸ پرو که پیش‌تر در رویداد های مختلف توسط مدیران خودرو در معرض دید عموم قرار گرفته، با سومین برداشت از سبک طراحی جدید چری، موسوم به زندگی در حرکت فرم گرفته.

اصلی ترین مشخصه این سبک طراحی پویای چری در چهره و جلوپنجره شش ضلعی وارونه تیگو ۷ پرو نمود می‌یابد، جایی که گویی همه عناصر و فرم های بدنه از نشان چری قرار گرفته در مرکز آن آغاز می‌شوند و به جای جای بدنه انتقال می‌یابند. این حس مخصوصا با طرح شبکه موسوم به کهکشانی جلوپنجره، بیشتر تقویت می‌شوند. در دو طرف این جلوپنجره چراغ های باریک و کشیده‌ای قرار دارند که اتصال آنها با جلوپنجره، کمی پایین تر از لبه فوقانی دو طرف جلوپنجره اتفاق می‌افتد و همین باعث شده تا اینطور احساس شود که لبه های کاپوت تا روی چراغ ها آمده؛ عنصری که به واسطه القاء حس چشم‌های اخم کرده، خشونت بصری بیشتری به چهره تیگو ۷ پرو می‌دهد.

ورودی هوای سپر و حفره های دو طرف که دیلایت های دوتایی خطی را در دل خود جای داده اند نیز با هدف تقویت همین حس خشونت و سلطه‌جویی بصری، فرم گرفته اند. حال که بحث دیلایت ها شد، بد نیست بدانید فناوری LED در سیستم نورپردازی جلو و عقب Tiggo 7 Pro به کار رفته و در کنار آن، خودرو مجهز به سنسور نور و همچنین نورپردازی خوشامدگویی و بدرقه است.

در امتداد چراغ های جلو به سمت نمای جانبی، کاراکترلاینی به شکل خطی و تیز تا بالای چراغ های عقب کشیده شده که هم سعی در القاء حس سرعت و چالاکی دارد، و هم تاکیدی است بصری بر اتاق کشیده و جادار تیگو ۷ پرو. این تاکید بصری بر جادار بودن فضای داخلی در طراحی بدنه را در طرح سقف به ظاهر شناور که به لطف طرح ستون های مخفی B، C و D پدید آمده نیز شاهد هستیم.

البته طراحان چری در بازی با فرم ها و سطوح در نمای جانبی، به القاء حس قدرت در کنار چالاکی و جادار بودن نیز فکر کرده اند. برای مثال طرح گلگیر های پف کرده و بیرون زده از بدنه را داریم و همینطور حس ارتفاع گرفته ای که مخصوصا با اجزای پلاستیکی زیر بدنه و سوار بر رینگ های ۱۸ اینچ، بیشتر بیننده را مُجاب می‌سازد که با خودرویی قدرتمند (حداقل در ظاهر) طرف است.

استفاده هوشمند و هدفمند از خطوط و فرم ها را در نمای عقب تیگو ۷ پرو نیز شاهد هستیم، جایی که شاید بیش از هر چیز حس پهن بودن و ارتفاع داشتن (با وجود ابعاد جمع و جور) را تداعی می‌کند. دلیل آن هم این است که از طرح چراغ عقب به ظاهر یکپارچه و باریک در این نما بهره گرفته شده که همچون چراغ های جلو، گرافیک جذابی در هنگام روشن بودن دارد. شیشه درب قسمت بار نیز ارتفاع کمی دارد و همین باعث شده نسبت سطوح بدنه به سطوح شیشه‌ای، در نمای عقب نیز به مراتب بیشتر باشد. و این این عنصری است که باعث می‌شود ارتفاع خودرو، بیشتر از آنچه که به واقع هست، احساس شود. همچنین باید به طرح خروجی های دوتایی خروجی اگزوز در زیر سپر اشاره کرد که برخلاف بسیاری از خودرو های هم‌رده، واقعی هستند.

طراحی داخلی و امکانات تیگو ۷ پرو

تیگو ۷ پرو دارای اتاقی به طول ۴۵۰۰ میلیمتر است که بر روی دو محور به فاصله ۲۶۷۰ میلیمتر سوار است. در واقع تناسبات کُلی آن، کاملا مشابه خودرو های روز این کلاس است و این یعنی فضای مناسبی برای خانواده ارائه می‌دهد. اما شاید بیشتر از این جادار بودن، سطح امکانات و تکنولوژی تیگو ۷ پرو جلب نظر خواهد کرد که البته با توجه به قیمتی که هنوز بصورت رسمی اعلام نشده اما گفته می‌شود بالای یک میلیارد تومان خواهد بود، نباید انتظار غیر از این را داشت.

با این برچسب قیمت میلیاردی، مدیران خودرو کراس اوور کامپکتی را به مشتری ارائه خواهد داد که در کنار سطح بالای تجهیزاتی ایمنی و رفاهی، ازنظر طراحی داخلی و متریال به کار رفته در این فضا نیز حرف های بسیاری برای گفتن دارد.

همچون طراحی ظاهری که تاکید بسیاری بر خطوط مشخص و تیز متداد یافته در افق دارد، در کابین تیگو ۷ پرو نیز آنچه که در بدو ورود به کابین جلب نظر می‌کند، تعدد خطوط و فرم های باریک اما کشیده داشبورد است که با خطی و باریک نشان دادن خود، سعی دارد فضای داخلی را عریض تر، و در نتیجه، جادار تر از آنچه به واقع هست، جلوه دهد. و با وجود سادگی فرم، از تعدد متریال و رنگ در ساخت آن بهره گرفته شده تا یک پیچیدگی و مدرنیته بصری بیشتری داشته باشد.

کاهش دکمه های فیزیکی به چند کنترلگر طرح کلید های پیانو که بصورت خطی روی قاب‌بندی طرح آلومینیوم بخش مرکزی داشبورد قرار گرفته نیز به تقویت این مدرنیته بصری کمک شایانی می‌کند. باقی عملگرهایی که در چیدمان مدرن داشبورد و کنسول میانی تیگو ۷ پرو، فاقد کنترلگر و دکمه فیزیکی هستند، توسط دو نمایشگر کنترل می‌شوند.

یکی از این دو نمایشگر، از نوع ۱۰.۲۵ اینچ لمسی با وضوح HD به عنوان نمایشگر اصلی سیستم اطلاعات و سرگرمی است و دیگری هم پانل حساس به لمس با قطر ۸ اینچ است که تنظیمات سیستم تهویه از طریق آن کنترل و انجام می‌شود. مکمل این دو نمایشگر، LCD هفت اینچی است که به جای نشانگر های آنالوگ مرسوم پشت فرمان قرار گرفته و با یک گرافیک و رنگ‌بندی جذاب، اطلاعات ضروری را در معرض دید راننده قرار می‌دهد.

ماهیت هوشمند تیگو ۷ پرو به همین جا ختم نمی‌‌شود. برای مثال بر روی کنسول میانی اهرم تعویض دنده شیک و خوش فرمی خودنمایی می‌کند که تعوییض دنده را بصورت الکترونیکی انجام می‌دهد. در کنار این اهرم، پد مخصوصی تعبیه شده که شارژ گوشی های هوشمند بدون اتصال سیم و تنها با قرار دادن گوشی بر روی آن امکان‌پذیر است. یک دکمه نیز عقب تر از این پد قرار گرفته که با فشردن آن، تصویر ۳۶۰ درجه از اطراف خودرو بر روی نمایشگر اصلی پدیدار می‌شود تا به مانورپذیری بهتر در ترافیک و یا فضای های تنگ و باریک کمک کند.

سانروف پانورامیک، صندلی های برقی جلو، تهویه مطبوع با کنترل اتوماتیک دو نقطه‌ای، دوربین دنده عقب، ورود و استارت بدون کلید، امکان استارت از راه دور خودرو با کلید هوشمند، مودلایتینگ قابل تنظیم در رنگ های مختلف، کروزکنترل، نویگیشن، اتوهُلد به همراه کنترل حرکت در سرازیری، شش ایربگ (جلو، جانبی جلو و پرده‌ای)، بازشو برقی درب قسمت بار بدون نیاز به دست، کنترل پایداری الکترونیک، ABS+EBD، کنترل هرزگردی و ترمز پارک برقی نیز از دیگر امکانات قابل ذکر تیگو ۷ پرو در بخش ایمنی و رفاهی هستند. و البته باید در پایان پوشش چرم بخش های مختلف، تریم سیاه پیانو، قاب بندی های طرح آلومینیومی و همچنین تریم طرح آلومینیوم جلا یافته رودری ها نیز اشاره کنیم که در ترکیب با سطح بالای امکانات ایمنی و رفاهی، یک ماهیت بالارده و پریمیوم به این کراس اوور جمع و جور مدیران خودرو می‌دهند.

قوای محرکه محصول جدید مدیران خودرو

همانطور که احتمالا حدس زده‌اید، محرک Tiggo 7 Pro یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری مجهز به توربوشارژر است. شاید ۱.۵ لیتر روی کاغذ حجم زیادی برای جثه بزرگ تیگو ۷ پرو نباشد، اما به لطف توربوشارژر هانی‌ول و فناوری DVVT بورگ‌وارنر، این پیشرانه ۱۵۷ اسب‌بخار قدرت داشته، توان تولید بیشینه گشتاوری معادل ۲۳۰ نیوتن‌متر در دور های ۱.۷۵۰ تا ۴.۵۰۰ را دارد. انتقال قدرت آن به محور جلو نیز بر عهده نسل جدید گیربکس های CVT چری است که از نوع ۹ سرعته بوده، تعویض های نرم و راندمان بهینه ای نسبت به نسل قبل گیربکس های CVT این شرکت دارد. این پیکربندی، طبق اطلاعات انتشار یافته از سوی مدیران خودرو، در سیکل ترکیبی صدی تنها ۶.۸ لیتر بنزین می‌سوازند.

قیمت و زمان عرضه تیگو ۷ پرو

هنوز از زمان آغاز عرضه تیگو ۷ پرو به بازار توسط مدیران خودرو اطلاعاتی در دست نیست اما پس از اولین نمایش عمومی در گردهمایی باشگاه مشتریان این شرکت، و همچنین اصحاب رسانه، انتظار می‌رود طی هفته های رویداد های متنوعی برای آشنایی مشتریان با این خودرو برگزار شود. و با توجه به قیمت تقریبا ۱ میلیارد تومانی تیگو ۷ عادی و با در نظر داشتن قیمت رقبای اصلی در بازار، بعید نیست این محصول جدید با قیمتی فراتر از ۱ میلیارد تومان در بازار عرضه شود. لازم به ذکر است همراه با تیگو ۷ پرو، مدیران خودرو برادر بزرگتر این کراس اوور کامپکت یعنی تیگو ۸ پرو را نیز در مراسم رونمایی به نمایش گذاشت.

نکته جالب توجه، نمایش مدل ۲۰۲۲ این خودرو در مراسم رونمایی از Tiggo 7 Pro بود که از نظر تناسبات کلی، امکانات و پیشرانه، تفاوتی با نمونه هایی که پیش‌تر و در قالب تست‌درایو و رویدادهای مختلف در ایران به نمایش درآمده‌اند، ندارد اما چهره آن به واسطه بازنگری در جلوپنجره و قاب‌بندی متمایز از رنگ بدنه آن، حس و حال مدرن‌تر و جسور تری دارد.

تیگو ۸ پرو یک رده ابعادی بالاتر از Tiggo 7 Pro قرار دارد و یک کراس اوور میدسایز به حساب می‌آید. مدیران خودرو بر این باور است که تیگو ۸ پرو با سطح امکاناتی که حداقل در بین خودروهای مونتاژی کشور، بی‎رقیب است، می‌تواند یک گزینه تازه و جذاب باشد برای خریدارانی که قصد خرید وارداتی‌هایی نظیر هیوندای سانتافه و یا نیسان ایکس‌تریل را دارند. تمامی امکاناتی که برای تیگو ۷ پرو ذکر شد، در قالب یک محیط لوکس‌تر و جادار تر، برای تیگو ۸ پرو نیز در نظر گرفته شده. البته با این تفاوت که به لیست امکانات برادر بزرگتر، باید فیلتر هوای N95 کابین، سیستم نیمه‌خودران سطح ۲.۵، نوربالای هوشمند با قابلیت تغییر پرتاب نور چراغ های جلو با زاویه فرمان، ترمز اضطراری هوشمند، سیستم هشدار برخورد از روبرو، کنترل فرامین صوتی، کروزکنترل تطبیق‌پذیر و … را نیز اضافه کنید.

در کنار امکانات بیشتر، تیگو ۸ پرو طراحی داخلی متمایزی دارد که کیفیت بالای متریال مصرفی و سطح بالای تکنولوژی را با طرح مدرن نمایشگرهای باریک دوتایی به عنوان نمایشگر اصلی سیستم اطلاعات و سرگرمی و نشانگرهای پشت فرمان ترکیب کرده. لازم به ذکر است موتور در نظر گرفته شده برای تیگو ۸ پرو نیز از نوع ۱.۶ لیتری توربو با قدرت ۱۹۷ اسب‌بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن‌متر است که به گیربکس ۷ سرعته دو کلاچ اتصال یافته. البته همانطور احتمالا می‌دانید، چری به تازگی عرضه مدل ۲۰۲۲ تیگو ۸ پرو با موتور ۲.۰ لیتری توربو را نیز در چین آغاز کرده که با ۲۵۱ اسب‌بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن‌متر، متصل به گیربکس ۷ سرعته اتومات دو کلاچ است و بطور متوسط صدی ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بنزین می‌سوزاند. البته عرضه مدل ۲.۰ لیتری تیگو ۸ پرو در ایران فعلا نه تایید شده، و نه تکذیب.

در مورد زمان عرضه و قیمت تیگو ۸ پرو نیز فعلا اطلاعاتی در دست نیست اما بطور مشخص قیمت به مراتب بالاتری در مقایسه با تیگو ۷ پرو خواهد داشت و حتی عددی در محدوده ۱.۳ میلیارد تومان برای آن تخمین زده اند. البته همانطور که اشاره شد، این ها صرفا حدس و گمان هایی پیرامون قیمت گذاری است که با توجه به فاکتور های مختلف برآورد شده و بهتر است در این مورد منتظر اعلام رسمی شرکت بمانیم.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

دیگر نظرات