حاشیه های تازه برای رامک خودرو و سانگ یانگ

حاشیه های به وجود آمده برای تولیدات کُر‌ه‌ای در ایران تنها به محصولات خانگی محدود نخواهد شد چراکه پای رامک خودرو و سانگ یانگ نیز به میان آمده.

چهارشنبه - ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷
سانگ یانگ رکستون ۲۰۲۱ محصول جدید رامک خودرو

روزنامه کیهان اخیرا در خبری شرکت رامک خودرو و برند سانگ یانگ را بصورت مستقیم مورد حمله قرار داد و حضور این برند در ایران را به منزله دلالی واسطه‌های ایرانی برای خودروساز ورشکسته کُره‌جنوبی مطرح کرد. این حمله کیهان به رامک خودرو و برند سانگ یانگ درست در روز هایی اتفاق می‌افتد که از یک سو، دستور رهبر انقلاب برای ممنوعیت واردات محصولات خانگی کُره‌ای باعث ایجاد حساسیت نسبت حضور تولیدات کُره جنوبی در کشورمان شده و از سوی دیگر، قیمت نجومی محصول جدید سانگ‌یانگ در ایران نیز حسابی خبرساز شده است. اما حمله به رامک خودرو به واسطه تولید و عرضه محصول کُره‌ای در ایران، تنها به روزنامه کیهان محدود نشد و جبهه‌گیری سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس در برابر این خودروساز در مصاحبه با خبرگزاری فارس را نیز به همراه داشت که نشان می‌دهد دردسرهای رامک خودرو و سانگ یانگ تازه آغاز شده است.

روز گذشته رحیم زارع سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به خلف وعده‌های دولت کره جنوبی برای آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در این کشور، اظهار داشت: خلف وعده‌های کره جنوبی در حالی است شرکت‌های بزرگ این کشور که در بازار ایران فعال بودند، پس از اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا سریعا کشور را ترک کردند، اما اخیرا شاهد تلاش این کشور برای تحت شعاع قرار دادن بازار لوازم خانگی ایران بودیم تا این صنعت مهم را که در سال‌های اخیر در کشورمان رشد داشته با چالش مواجه کند.

وی افزود: در موردی دیگر ما شاهد هستیم که یک شرکت ورشکسته کره‌ای همچنان با مجوز دولت قبل در حال مونتاژ خودروهای لوکس میلیاردی در داخل کشورمان است تا از این طریق هم آن شرکت ورشکسته را احیا کنند و هم صنایع داخلی ما را تحت تأثیر سؤ خود قرار دهند، موضوعی که مشابه اقدامات این کشور در حوزه لوازم خانگی است.

زارع با بیان اینکه مجوز و کمک ویژه‌ به این خودروساز ورشکسته کره‌ای، عملاً چراغ‌سبز مسئولان به دولت آن کشور برای جدی نگرفتن فشارها جهت آزادسازی پول‌های بلوکه شده است، خاطرنشان کرد: مونتاژ خودرو در داخل کشور که با انتقال دانش فنی هم همراه نباشد، نه‌تنها سودی برای کشورمان ندارد بلکه در حقیقت کمک به نجات یک شرکت ورشکسته از کشوری است که تا کنون در روابط دوجانبه خود با ایران صداقت نشان نداده و تحت تاثیر ایالات متحده آمریکا شاهد کارشکنی‌های عمده آنها در اقتصاد کشور بوده‌ایم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان با تاکید بر ضرورت اقدام فوری وزارت صمت و گمرک جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از فعالیت صنایع ورشکسته کره‌ای و اعمال تعرفه کالاهای لوکس بر اجزای خودروهای لوکس، عنوان کرد: از آنجا که مونتاژ این خودروها در داخل نه آورده فنی و صنعتی برای کشور دارد و نه کمکی به حل مشکل دسترسی راحت‌تر آحاد جامعه به خودرو مناسب می‌کند و تنها موجبات استفاده توسط قشر خاص و متمول جامعه است، ضروری است دستگاه‌های مسئول برای اعمال تعرفه‌های گمرکی بر قطعات وارداتی توسط خودرساز کره‌ای اقدام کنند.

برخلاف متن مصاحبه خبرگزاری فارس با سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی، کیهان در خبری که روز ۲۵ مهر ۱۴۰۰ در این روزنامه منتشر شد، جهت‌گیری تُندتری در قبال فعالیت های رامک خودرو و حضور برند سانگ یانگ در ایران داشته.

در متن خبر روزنامه کیهان آمده است در حالی که یک شرکت خودروسازی کره جنوبی در آستانه ورشکستگی است برخی از واسطه‌های ایرانی تلاش می‌کنند با عرضه خودرو‌های لوکس میلیاردی این شرکت در بازار ایران، آن را از خطر ورشکستگی نجات دهند! به تازگی خبر ورشکستگی قریب‌الوقوع شرکت خودروسازی سانگ یانگ کره جنوبی در رسانه‌های این کشور منتشر شده است. شرکت مذکور که چندین مدل خودروی تولیدی آن در ایران نیز عرضه شده است، به دلیل بدهی سنگین در آستانه ورشکستگی کامل قرار گرفته است.

اما در این شرایط برخی شرکت‌های دلال ایرانی همچنان تلاش می‌کنند با عرضه خودرو‌های لوکس میلیاردی شرکت سانگ یانگ در بازار ایران، آن را از خطر ورشکستگی نجات دهند. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که اخیرا به دلیل بدعهدی‌های کره جنوبی در همراهی با تحریم‌های ظالمانه و بلوکه کردن دارایی‌های ایران، واردات لوازم خانگی از این کشور با تایید رهبرمعظم انقلاب ممنوع اعلام شد.

حالا باید دید آیا مسئولان وزارت صمت و دیگر دستگاه‌های ناظر اجازه می‌دهند یک خودروساز ورشکسته کره جنوبی در چنین شرایطی با پول مردم ایران به حیات خود ادامه دهد؟ خبرگزاری میزان هم اخیرا درباره ورشکستگی خودروساز کره جنوبی نوشت: دادگاهی در کره جنوبی، شرکت خودروسازی سانگ یانگ موتور را موظف کرده طی ماه جاری میلادی، تصمیم نهایی خود را برای پایان دادن به وضعیت مالی نابسامان فعلی، اعلام کند.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، اگرچه بخشی از سهام سانگ یانگ موتور چندی پیش، توسط شرکت خودروسازی ماهیندرا متعلق به هندوستان خریداری شده، اما به علت وضعیت نامناسب مالی، زیان فراوان و احتمال انحلال، دادگاه تخصصی امور ورشکستگی در کره جنوبی تصمیم گرفت یک مدیر ارشد برای نظارت بر وضعیت این خودروسازی منصوب کرده و ضرب الاجلی را برای اتخاذ تصمیمات فوری در زمینه فروش کامل سهام یا ورشکستگی شرکت تعیین کند.

پیش‌بینی شده دست‌کم ۱۱ تریلیون وون (واحد پول کره جنوبی) برای تداوم فعالیت و کاهش زیان این خودروسازی، نیاز باشد. طبق اطلاعات یونهاپ، این دومین بار طی ۱۰ سال اخیر است که خودروسازی سانگ یانگ دچار مشکلات جدی مالی می‌شود. در نوبت قبل، هندی‌ها به کمک این خودروسازی آمدند، اما وضعیت این صنعت پس از همه‌گیری کرونا، موجب شد تا اکنون هندی‌ها نیز امکان سرپا نگه داشتن این شرکت را نداشته باشند؛ پیش از آن نیز، بیشتر سهام این شرکت در اختیار چینی‌ها بود.

به دلیل همین شرایط، دستگاه قضایی کره جنوبی مجبور به دخالت در این موضوع تحت عنوان برنامه حمایت از ورشکستگی شده به گونه‌ای که در شرایط فعلی، سانگ یانگ تنها یک مرحله تا ورشکستگی کامل فاصله دارد و در حال بررسی امکان واگذاری سهام یا تعطیلی کامل خطوط تولید آن است. طبق آمارها، فروش این خودروسازی در دوره ژانویه تا آگوست امسال حداقل ۱۴ درصد کاهش یافته و ۴۷۰۰ کارگر سانگ یانگ به دلیل همین وضعیت، واجد دو سال مرخصی بدون حقوق شدند، اما بخش دیگری از کارکنان آن، زیر بار این تعدیل نرفته و ضمن تحصن در داخل کارخانه این خودروسازی، با پلیس ضدشورش کره درگیر شدند.

حال باید منتظر ماند و دید که نتیجه این موضع‌گیری های واضح کیهان و خبرگزاری فارس در برابر رامک خودرو و حضور برند سانگ یانگ در ایران چه خواهد بود. این موضع‌گیری ها در شرایطی صورت می‌گیرد که رامک خودرو از شهریور ماه ۱۴۰۰ تولید سانگ یانگ رکستون را در شرکت نورا موتور پارس آغاز کرده و تا پایان شهریور ماه، طبق آمار ارائه شده از سوی وزارت صمت، ۲۶۰ دستگاه رکستون تولید کرده.

برای این رکستون های تولیدی رامک خودرو در حالی قیمت ۲.۵ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده که تعهدات معوق این شرکت، با کسر سود مشارکت و تخفیف های ارائه شده، رقمی در حدود ۱.۹ میلیارد تومان برای خریداران تمام می شود. اما در بازار، قیمت این خودرو به ۳.۵ تا ۴ میلیارد تومان رسیده که همین باعث شده تا حرف و حدیث ها پیرامون آن، بیش از پیش شدت بگیرد. لازم به ذکر است در کنار رکستون، سانگ یانگ تیوولی جدید نیز در برنامه تولید نورا موتور پارس قرار دارد. در انتها می‌توانید گالری تصاویر سانگ یانگ رکستون جدید که با نام امپرور در ایران عرضه شده را مشاهده فرمایید.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟