آغاز احیاء برند اسمارت با سرمایه چینی ها

Smart با معرفی خودرو مفهومی Concept #1 که پیش‌نمایش یک کراس اوور کوچک الکتریکی است، عصر جدیدی را تحت مالکیت مشترک دایملر و جیلی آغاز می‌کند.

دوشنبه - ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۶
معرفی خودرو مفهومی Smart Concept #1

اسمارت در موتورشو مونیخ ۲۰۲۱ از خودرو نمایشی جدیدی رونمایی می‌کند که Smart Concept #1 نام گرفته. و این یعنی با این خودرو مفهومی، قرار است فصل تازه ای در این برند آغاز شود. همانطور که احتمالا می‌دانید، جیلی به تازگی ۵۰ درصد از سهام اسمارت را تحت تملک خود درآورده و این، عملا اسمارت را به برندی آلمانی-چینی تبدیل می‌کند. اولین محصولی که تحت این مالکیت ۵۰:۵۰ جیلی و دایملر توسط اسمارت معرفی می‌شود، Concept #1 است. و همانطور که از تناسبات آن پیداست، یک کراس‌اوور جمع‌وجور شهری است در کلاس خودرو هایی همچون مینی کانتری من.

و بالاخره یک اسمارت شاسی بلند!

این اولین بار نیست که اسمارت ایده یک کراس‌اوور با برند خود را مطرح می‌کند. سال ۲۰۰۶، موتورشو فرانکفورت محل رونمایی از خودرو مفهومی اسمارت فورمور بود؛ خودرویی که قرار بود با پلتفرم و اجزای مکانیکی مشترک با مرسدس-بنز GLK کلاس به تولید برسد. اما مشکلات مالی دوران دایملر-کرایسلر اجازه نداد اسمارت فورفور به مرحله تولید برسد. اما حال، پس از تقریبا ۱۶ سال، به نظر می‌آید اسمارت با پشتیبانی مالی جیلی خواهد توانست اولین کراس‌اوور خود را به بازار عرضه کند. در ضمن، Concept #1 پیش‌نمایش آینده تمام‌الکتریکی برند اسمارت نیز هست.

Smart Concept #1 یک خودرو کوچک اما بسیار جادار

احتمالا این پرسش در ذهن شما نیز به وجود آمده که Smart Concept #1 دقیقا چه ابعادی دارد. در جواب باید بگوییم این خودرو مفهومی طول بدنه ۴.۲۹ متری دارد و عرض و ارتفاع آن به ترتیب ۱.۹ و ۱.۷ متر اعلام شده. و همانطور که اشاره شد، از نظر ابعادی بسیار نزدیک به مینی کانتری من است که در کشورمان نیز طی سال های گذشته توسط پرشیا خودرو عرضه شده.

اما با وجود ابعاد نزدیک به کانتری من، انتظار می‌رود فضای به مراتب جادارتری در مقایسه با رقیب انگلیسی خود داشته باشد. دلیل آن هم این است که Concept #1 از همان ابتدا به عنوان یک خودرو برقی توسعه یافته و این امکان برای طراحان وجود داشته که آن را برپایه دو محور به فاصله قابل‌توجه ۲.۷۵ متر طراحی کنند. برای مقایسه هم که شده بد نیست بدانید این فاصله محوری حتی از کراس‌اوور های کامپکتی نظیر توسان و اسپورتیج بیشتر بوده، نزدیک به فاصله بین دو محور کراس‌اوور های میدسایز همچون سانتافه است.

متفاوت از Smart های قبل

این فضای بسیار زیاد کابین، طراحان را قادر ساخته یک صندلی عقب سوم هم برای مدل تولیدی این اسمارت در نظر بگیرند. اما این صندلی عقب اضافی، ویژگی اصلی فضای داخلی Smart Concept #1 نیست و طراحان بسیار تلاش کرده اند بر ماهیت بالارده برند  اسمارت در طراحی داخلی تاکید کنند. از همین رو طلایی را مکمل مناسبی برای پوشش جزئیات داخلی دانسته اند که مخصوصا در ترکیب با چرم روشن و تیره بخش های مختلف کابین، آمبیانس بدیعی به فضای داخلی بخشیده است. نکته جالب این است که تزئینات طلایی در Smart Concept #1 هم سرنشینان را از هم جدا می‌کنند (توسط کنسول میانی) و هم حصاری مجلل دور تا دور آنها می‌کشد (با قالب دور سقف).

حال که صحبت از این قاب طلایی سقف شد، بد نیست به رینگ های ۲۱ اینچ که ژستی بلندقامت همچون یک کراس‌اوور بزرگ به Concept #1 داده اند نیز اشاره کنیم. البته به نظر می‌آید همچون شکل بازشو درب های عقب که به سمت عقب است، این ابعاد رینگ نیز از مدل تولیدی فاکتور گرفته خواهد شد. اما احتمال می‌رود فرم کلی کابین که در آن، تمامی کنترلگرهای فیزیکی مرسوم در قالب یک نمایشگر ۱۲.۸ اینچ لمسی به‌ظاهر ایستاده بر روی داشبورد بازتعریف شده اند، به همین شکل به مدل تولیدی منتقل شود.

در پایان باید به فناوری های مدرنی اشاره کنیم که در قالب Smart Concept #1 ارائه شده مثل پشتیبانی از شارژ سریع، به‌روز رسانی ابری سیستم های الکترونیک، نسل جدید سیستم اطلاعات و سرگرمی و … . همچنین اسمارت قول داده مدل تولیدی این خودرو بالاترین سطح فرمان‌پذیری را در کلاس خود خواهد داشت که ادعای جالبی است. به نظر می‌آید حال که پای جیلی و سرمایه‌گذاری عظیم آن در اسمارت در میان است، بالاخره این برند به روز های خوب بازخواهد گشت.

زمان عرضه Smart Concept #1 به بازار

مدل تولیدی Smart Concept #1 سال ۲۰۲۲ ابتدا در چین و سپس در بازار های هدف اروپایی عرضه خواهد شد. ذکر این نکته نیز ضروری است که تولید آن در چین خواهد بود. در ادامه می‌توانید گالری تصاویر Smart Concept #1 را مشاهده کنید. در ضمن، پیشنهاد می‌کنیم برای آگاهی از تازه‌‌‌های جهان خودرو، اینستاگرام فارسی‌کار را حتما دنبال کنید.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟