تویوتا لندکروزر به تازگی نسل عوض کرده و همانطور که احتمالا میدانید، این نسل عوض کردن چندان بی سر و صدا هم نبوده. مثلا همین چند روز پیش بود که خبر از منع فروش لندکروزر ۳۰۰ توسط خریداران به مدت یک سال شنیدیم. و این که اگر خریداری از این بند قرارداد خود امتناع کند، تویوتا دیگر به او خودرو نخواهد فروخت! در این نوشتار اما کاری به لندکروزر ۳۰۰ نداریم. در عوض میخواهیم شما را با مدل ۲۰۲۲ لندکروزری آشنا کنیم که امسال، ۳۷ ساله شده! بله، میخواهیم در مورد تویوتا لندکروزر سری ۷۰ جدید که به تازگی برای بازار استرالیا، بهروز شده، صحبت کنیم.
محدودیت هایی برای اسطوره استقامت!
این اتاق سخت جان تویوتا لندکروزر که اولین بار سال ۱۹۸۴ معرفی شد و کماکان تولید میشود، در بخش های مختلفی از دنیا، مخصوصا در استرالیا که شرایط محیطی گاها سختی برای یک خودرو عادی دارد، از محبوبیت بسیار بالایی نیز برخوردار است. اما به واسطه برخی محدودیت های قانونی، تویوتا استرالیا مجبور به بازنگری هایی در لندکروزر ۷۰ شده. برای مثال از نوامبر ۲۰۲۲ تمامی خودرو های جدیدی که در استرالیا به فروش میرسند باید سازگار با استاندارد های ایمنی سختگیرانه تری در برخورد از کناره ها با میله و ستون باشند. و پاس کردن این استاندارد های سخت گیرانه تر، مخصوصا برای خودرو هایی با ساختار و معماری قدیمی چندان ساده نخواهد بود.
تلاش تویوتا برای حفظ جایگاه لندکروزر سری ۷۰
همین باعث شده تا لکسوس مدل های CT و RC را سبد تولیدات خود در استرالیا حذف کند. دلیل آن هم این است که نمی خواهد هزینه های گزاف بابت سازگار ساختن این مدل های نه چندان سود ده با استاندارد های جدید را به جان بخرد. تویوتا لندکروزر سری ۷۰ اما داستان متفاوتی دارد. درست است که این SUV ژاپنی امسال ۳۷ ساله شده اما کماکان خودرویی محبوب نزد استرالیایی ها به حساب میآید.
بد نیست بدانید با وجود افت فروشی که تقریبا تمامی خودرو ها در سال ۲۰۲۰ به واسطه پاندمی کرونا تجربه کردند، تویوتا سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۱۰ هزار دستگاه لندکروزر سری ۷۰ در استرالیا به فروش رساند و انتظار دارد آمار فروش سالانه ۲۰۲۱ برای این محصول دستکم ۱۰ درصد به نسبت ۲۰۲۰ بهبود یابد. با این حساب، بی دلیل نیست که هزینه های بالای بهروز رسانی برای سازگار ساختن لندکروزر سری ۷۰ با استاندارد های ایمنی جدید را به جان خریده.
تغییرات احتمالی در تویوتا لندکروزر سری ۷۰ جدید
برای این کار، تویوتا دو راه پیش رو دارد. اول این که بهروز رسانی های ایمنی اعمال شده در پیکاپ تک کابین لندکروزر مدل ۲۰۱۶ (شامل فریم مستحکم تر و ایربگ های پرده ای) در مدل شاسی بلند تویوتا لندکروزر سری ۷۰ نیز اعمال شود. دوم این که وزن ناخالص خودرو را افزایش دهد تا یک رده وزنی بالاتر از آنچه که هست، رده بندی شود.
صرف نظر از اینها، برخی موارد قرار نیست دستخوش تغییر قرار بگیرد. مثلا قرار نیست مثل کاری که مرسدس با جی واگن و لندروور با دیفندر کرد را تویوتا نیز با لندکروزر سری هفتاد انجام دهد. دلیل آن هم مشخص است. تویوتا همین حالا هم برای آن دسته از افرادی که به دنبال یک SUV لوکس و مجهز امروزی هستند، لندکروزر ۳۰۰ را ارائه کرده. همچنین میدانیم قرار نیست موتور توربودیزل ۴.۵ لیتری V8 جای خود را به متور V6 جدید تویوتا بدهد. طبیعی هم هست چراکه با وجود ۲۰۲ اسببخار قدرت و ۴۳۰ نیوتنمتر گشتارو، یک موتور قابل اطمینان و کمدردسر به حساب میآید. این موتور از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی محرک چهار چرخ است.
قدیمی ترین خودرو جدید دنیا؟
طی ماه های آتی، اطلاعات بیشتری در مورد به روز رسانی های لنکروزر سری ۷۰ برای ۲۰۲۲ منتشر خواهد شد. و به نظر میآید با همان اقتدار و هیبت همیشگی، ۴۰ سالگی خود را روی خط تولید تویوتا جشن خواهد گرفت. البته این به این معنی نیست که می توانیم لندکروزر سری ۷۰ را قدیمی ترین آفرودر حاضر در خط تولید به حساب بیاوریم. این عنوان به لادا نیوا میرسد که از زمان معرفی در سال ۱۹۷۷، کماکان روی خط تولید لاداست. البته قرار است به زودی جایگزین این نام نمادین صنعت خودرو روسیه معرفی شود.
نظر شما چیست؟