جایگزینی سه مدل با تنها یک خودرو، آن هم خودرویی که قرار است آخرین ساخته یک خودروساز با موتور احتراق داخلی باشد، کار آسانی نیست. اما Emira از پس این کار برمیآید. لوتوس قرار است با سه محصول Elise، Exige و Evora خداحافظی کند و جای این سه را به Emira بدهد؛ خودرو اسپرت موتور-وسط جدیدی که پیشدرآمد خداحافظی اهالی نورفوک با موتور های احتراق داخلی نیز به حساب میآید. لوتوس امیرا از نظر ابعادی، به مراتب بزرگتر از Elise و Exige بوده، قرار است رو در روی رقبایی همچون پورشه ۷۱۸ کایمن و آلپین A110 قرار بگیرد.
لوتوس امیرا کمی بزرگتر از رقبای آلمانی و فرانسوی خود است. حتی فاصله دو محور ۲.۵۷۵ میلیمتری آن نیز نه تنها از ۷۱۸ کایمن و آلپین A110، بلکه از پورشه ۹۱۱ (نسل ۹۹۲) نیز بیشتر است. با این حساب شاید این تصور پدید آید که اِمیرا خودرو سنگینوزنی است اما لوتوس نشان داده که ساختن خودرو های سبک، بخشی از فلسفه این اسپرتساز انگلیسی است و این امر در مورد جدیدترین ساخته لوتوس هم صدق میکند. لوتوس اِمیرا تنها ۱.۴۰۵ کیلوگرم وزن دارد.
مجهز به پیشرانه های تویوتا و AMG
محرک لوتوس امیرا همان موتور ۳.۵ لیتری V6 ساخت تویوتاست که در Exige و Evora نیز بکار رفته. البته در کنار این موتور، اِمیرا با موتور ۲.۰ لیتری توربو ساخت AMG نیز عرضه خواهد شد. پیشرانه V6 هم با گیربکس دستی قابل سفارش خواهد بود و هم با گیربکس اتومات. اما موتور ساخت AMG تنها با گیربکس هشت سرعته اتومات دو کلاچ بر روی ساخته جدید لوتوس قرار خواهد گرفت. لوتوس هنوز از اطلاعات فنی دقیق از پیشرانه های اِمیرا منتشر نکرده اما اعلام کرده که بین ۳۶۰ تا ۴۰۰ اسببخار قدرت خواهند داشت. بیشینه گشتاور هم معادل ۴۳۰ نیوتنمتر اعلام شده. سریعترین اِمیرا ساخت لوتوس صفر تا صد ۴.۵ ثانیه و حداکثر سرعتی معادل ۲۹۰ کیلومتر در ساعت خواهد داشت.
لوتوس امیرا، زیبای انگلیسی…
اینها خصوصیات فنی یک کوپه دلفریب و جذاب است که ظاهری به مراتب مدرن تر و امروزی تر از خودرو هایی که قرار است جایگزین آنها شود، دارد. دلیل آن هم این است که الگوی طراحی آن، سوپراسپرت تمامالکتریکی Evija بوده؛ با همان ژشت پهنپیکر و کمارتفاع، و سطوح بدنه ای که مشخصا با تعقیب جریان هوا بر روی بدنه فرم گرفته اند. ماهیت به مراتب مدرن تر اِمیرا در مقایسه با ساخته های پیشین لوتوس، در کابین مشهود تر نیز هست. در این محیط که با سادگی، و کاملا کاربردمحور طراحی شده، تقریبا تمامی کاربری ها توسط نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچ سیستم اطلاعات و سرگرمی کنترل میشود. این سیستم دارای رابط کاربری اندروید و iOS بوده، مکمل آن هم نمایشگر ۱۲.۳ اینچ دیجیتال پشت فرمان است که تمامی اطلاعات ضروری را در مقابل چشمان راننده به نمایش میگذارد.
امیرا، مجهزترین لوتوس!
در قالب اِمیرا، لوتوس لیست قابلتوجهی از امکانات رفاهی و ایمنی را در اختیار مشتریان خود قرار میدهد، از کروزکنترل و مودلایتینگ کابین بگیرید تا صندلی های قابل تنظیم بصورت برقی در ۱۲ جهت، برف پاککن های اتوماتیک، سنسور های پارک جلو و عقب، آینههای برقی تاشو، ایربگهای جلو، جانبی جلو و پردهای، ورود و استارت بدون کلید و آینه دید عقب با قابلیت تضعیف نور اتوماتیک. لوتوس حتی سیستم ردیابی خودرو برای مواقع سرقت را برای اِمیرا در نظر گرفته. و در صورت سفارش Lotus Driver’s Pack، لانچکنترل نیز به لیست امکانات آن اضافه میشود. این کیت آپشنال تنظیمات اسپرتی تری به فنربندی میدهد و به جای تایرهای استاندارد Goodyear Eagle F1 Supersport، تایر های عملکردمحور تر Michelin Pilot Sport Cup 2 را دور رینگ های ۲۰ اینچ اِمیرا میاندازد.
لوتوس عرضه اِمیرا به بازار را برای تابستان ۲۰۲۲ برنامهریزی کرده. شروع قیمت آن نیز در بریتانیا، در محدوده ۶۰ هزار پوند و در اروپا، در محدوده ۷۲ هزار یورو خواهد بود. در ادامه میتوانید گالری تصاویر Lotus Emira را مشاهده کنید.
نظر شما چیست؟