تویوتا پس از گذشت ۱۴ سال از عرضه لندکروزر اتاق ۲۰۰، بالاخره نسل جدیدی از لندکروزر معرفی میکند. و این طولانیترین فاصله بین نسل های لندکروزر در تاریخ ۷۰ ساله این نام پرآوازه به حساب میآید. آیا این انتظار طولانیمدت برای یک لندکروزر جدید ارزشش را داشته؟ با طراح این سوال میخواهیم به بررسی خصوصیات و ویژگی های تویوتا لندکروزر ۲۰۲۲ بپردازیم.
کوتاه از میراث ۷۰ ساله یک تویوتا
جایگاه نمادین تویوتا لندکروزر یک شبه به دست نیامده. ۷۰ سال از معرفی اولین لندکروزر میگذرد و در این مدت زمان طولانی، تویوتا این فرزند خلف خود را در ۱۷۰ کشور دنیا به فروش رسانده. آمار فروش جهانی لندکروزر در ۷۰ سال گذشته نیز به ۱۰.۴ میلیون دستگاه رسیده است. شعار غرورآمیز تویوتا در مورد لندکروزر این است که “همه جا و هر کُجا که اراده کنید، میرود و شما را سالم برمیگرداند”.
شجرهنامه این تویوتای خوشنام به Toyota BJ مدل ۱۹۵۱ باز میگردد، خودرویی که آزمایش خود را در بالا رفتن از سختترین مسیرهای کوه فوجی ژاپن پس داد. در واقع BJ چنان از این آزمون سربلند بیرون آمد که مسئولین امر تصمیم گرفتند آن را به ناوگان پلیس ژاپن اضافه کنند.
از آن زمان بود که لندکروزر به نماد امنیت نیز تبدیل شد و امروز، نمونههای تولیدی نسل های مختلف آن، در جای جای دنیا به خودرویی مطمئن با دوام بالا و توانایی های آفرود بیبدیل شهرت دارد. همین خصوصیات لندکروزر را به انتخاب اول مردمی تبدیل کرده که در دورافتادهترین نقاط دنیا زندگی میکنند.
لندکروزر؛ اتاق ۳۰۰
نسل جدید لندکروزر قرار است به عنوان پرچمدار SUV های تویوتا، جای اتاقی را بگیرد که اولین بار سال ۲۰۰۷ معرفی شد و در ۱۴ سال گذشته، غیر از یک فیسلیفت مختصر، تغییرات اساسی به خود ندیده. به همین دلیل آنچه که در قالب لندکروزر ۳۰۰ معرفی شده، ژستی به مراتب مدرنتر از خودرویی که قرار است جایگزینش شود، دارد. البته این ژست مدرن، از زمان انتشار اولین تصاویر واضح غیر رسمی از لندکروزر ۲۰۲۲، انتقادات بسیاری را به همراه داشت.
پلتفرم جدید برای اتاق جدید
لندکروزر ۲۰۲۲ با این طراحی جدید بروی پلتفرم کاملا تازه ای توسعه یافته که اولین برداشت اتاق جدا از شاسی (Body-onFrame) از پلتفرم TNGA (ساختار جهانی جدید تویوتا) به حساب میآید. نام این پلتفرم نیز GA-F است. این پلتفرم به ادعای تویوتا در عین ارائه توان آفرود بسیار بالا، در زمینه استحکام بدنه و توازن حرکتی نیز بهبود هایی را به نسبت لندکروزر ۲۰۰ به همراه دارد که روی هم رفته به ارتقاء توان حرکتی و راندمان خودرو در جاده و شهر نیز میانجامد.
در ضمن، پلتفرم GA-F امکان استفاده از تکنولوژی های جدید را در لندکروزر ۲۰۲۲ فراهم آورده. و اینها در حالی است که به کاهش وزن، پایین تر آوردن مرکز ثقل خودرو و ارتقاء ایمنی کمک کرده و همینطور طراحان را قادر ساخته ایدههای نو در طراحی ظاهری و فضای داخلی بکار ببرند.
تویوتا میگوید وزن لندکروزر در نسل جدید تا ۲۰۰ کیلوگرم کاهش یافته اما ابعاد خودرو، زوایای صعود و فرود، فاصله بین دو محور و …، بسیار نزدیک هستند به لندکروزر ۲۰۰. البته توزیع وزن (جلو به عقب)، توازن بهینه تری در نسل جدید دارد. شاید بخشی از آن به لطف جانمایی موتور باشد که ۲۸ میلیمتر پایینتر و ۷۰ میلیمتر عقبتر از موقعیت آن در نسل قبل قرار گرفته.
قابلیتهای آفرود بیشتر
برای لندکروزر ۲۰۲۲، تویوتا از زاویه ایستادهتری برای فنربندی استفاده کرده و مفصلبندی تجدیدنظر شده، امکان کورس بیشتر فنربندی هر چرخ را فراهم آورده. این یعنی در مسیرهای سخت آفرود میتوان انتظار توان و مانورپذیری بهتری به نسبت قبل داشت. در ضمن، تویوتا برای اولین بار آپشن e-KDSS را برای لندکروزر ارائه میکند.
در این سیستم، با غیرفعال شدن میلتعادل های جلو و عقب، کورس فنربندی بیشتر از حالت معمول خواهد بود که در مسیرهای ناهموار بسیار کاربردی است. به اینها اضافه کنید عرضه نسل جدید لندکروزر با دوربین جلو را که به سبک ساختههای لندروور میتواند در مسیرهای ثعبالعبور، دید بهتری از مسیر پیش رو به راننده بدهد. تویوتا مدعی است به لطف هوش مصنوعی، لندکروزر در نسل جدید میتواند با بررسی شرایط و سطح مسیر، بهترین حالت رانندگی را بصورت اتوماتیک انتخاب کند.
تویوتا لندکروزر ۲۰۲۲، ایمنتر از قبل
بخش دیگری از تکنولوژی های جدیدی که به لطف بهرهمندی از پلتفرم GA-F در لندکروزر ۳۰۰ ارائه شدهاند، سیستم های ایمنی فعال این تویوتا هستند. از جمله این سیستم ها میتوان به کروزکنترل رادار-محور، ترمز اضطراری اتوماتیک، هشدار نقاط کور راننده، هشدار ترافیک عبوری از پُشت در هنگام دنده عقب با قابلیت ترمزگیری خودکار و سیستم تشخیص علایم جاده اشاره کرد که در تمامی تریمهای لندکروزر ۳۰۰ ارائه خواهد شد. برای مقایسه هم که شده، در لندکروزر ۲۰۰ تنها بخشی از امکانات ایمنی نسل فعلی ارائه شده که آن هم مختص مجهزترین تریم هاست.
کمی لوکستر، کمی مجهز تر!
برخلاف طراحی ظاهری که موافقین و مخالفین خود را دارد، طراحی داخلی لندکروزر ۲۰۲۲ بیشک انقلابی است در مقایسه با خودرویی که قرار است جایگزینش شود. شاید از این نظر هنوز هم به پای رقبای لوکستری همچون کدیلاک اسکلید نرسد اما تویوتا خیلی خوب توانسته فضای داخلی لندکروزر را از آن خُشکی و زمختی اتاق ۲۰۰ جدا کند و مدرنیتهای توام با یک حس بالاردهتر و لوکس تر از قبل را در آن تزریق کند.
سرنشین لندکروزر جدید اولین چیزی که در بدو ورود به کابین پیش روی خود میبیند، محیطی است که نه تنها با متریال با کیفیتتری فرم گرفته و سطوح بیشتری در آن با چرم دوختدار پوشش یافته، بلکه متناسب با طراحی مدرن بدنه، حس و حال بهروزتری دارد. تمرکز اصلی این حس و حال به روز تر نیز در حدفاصل داشبورد و کنسول میانی پهن آن مشهود است، جایی که تقریبا تمامی کنترلگر های خودرو بر روی یک حجم شیبدار چیده شدهاند. و در قسمت فوقانی این حجم اتصال دهنده داشبورد به کنسول میانی، یک نمایشگر پهن ۱۲.۳ اینچ به ظاهر ایستاده است که جلب نظر میکند.
در کنار اینها، از صندلیهای مجهز به سیستم گرمایش و سرمایش و ماساژور با تنظیم برقی چند حالته و حافظه تنظیمات بگیرید تا سانروف برقی، بازشو برقی درب قیمت بار بدون دخالت دست، آینههای برقی تاشو با گرمکن، نمایشگر ۷ اینچ پُشت فرمان، ورود و استارت بدون کلید، سیستم سرگرمی سرنشینان عقب با مانیتورهای نصب بر روی پشتسری صندلی های جلو، ترمز پارک الکترنیک، مودلایتینگ قابل تنظیم کابین، پوششهای متنوع چرم و پراچه، تزئینات چوب و طرح فلز، تهویه مطبوع با کنترل الکترونیک چند نقطهای، سنسور نور و باران، چراغ خوشامدگویی و بدرقه، هدزآپدیسپلی و نویگیشن، هر آنچه از یک SUV لوکس و مجهز انتظار دارید در لیست امکانات ایمنی و رفاهی لندکروزر ۳۰۰ گنجانده شده است.
خداحافظی با لندکروزر های هشت سیلندر!
شاید تنها خبر بد برای دوستداران لندکروزر، حذف موتور هشت سیلندر از بین گزینه های پیشرانه باشد. نسل جدید لندکروزر فعلا با دو موتور V6، یکی از نوع بنزینی و دیگری از نوع گازوئیلسوز معرفی شده و دیگر قرار نیست با موتور V8 عرضه شود.
البته این دلیل بر توان کم لندکروزر نمیشود چراکه یک طرف موتور V6 توئینتوربودیزل ۳.۳ لیتری قرار دارد که ۳۰۴ اسببخار قدرت و ۷۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. برای مقایسه هم که شده بد نیست بدانید این موتور جدید، جای موتور V8 توئینتوربودیزلی را میگیرد که با ۲۶۸ اسببخار قدرت، توان تولید ۶۵۰ نیوتنمتر گشتاور را داشت.
در طرف دیگر نیز موتور V6 توئینتوربو بنزینی را داریم که از نوع ۳.۵ لیتری است و با ۴۰۹ اسببخار قدرت، توان تولید بیشینه گشتاوری معادل ۶۵۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد. در ضمن، به جای گیربکس ۶ سرعته اتومات لندکروزر های اتاق ۲۰۰، از گیربکس ۱۰ سرعته اتومات در نسل جدید تویوتا لندکروزر بهره گرفته شده که نه تنها مصرف سوخت را کاهش میدهد بلکه شتابگیری سریعتری به این SUV جدید تویوتا میدهد. سیستم چهار چرخ محرک هم که برای تمامی مدل ها قابل سفارش خواهد بود.
کمی گرانتر از قبل
آغاز عرضه تویوتا لندکروزر ۲۰۲۲ به بازار برای تابستان برنامهریزی شده و انتظار میشود ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار گرانقیمت تر از خودرویی باشد که قرار است جایگزینش شود. البته هنوز بطور قطعی اطلاعاتی در این مورد ارائه نشده. اما میدانیم کشور های حوزه خلیج فارس اولین بازار های هدف تویوتا برای نسل جدید لندکروزر خواهند بود.
نظر شما چیست؟