اسپانیا موتورسیکلت سواران را با ایربگ می‌خواهد

آمار نگران‌کننده تلفات تصادفات مرتبط با موتورسیکلت، اسپانیا را به اتخاذ تمهیداتی مثل الزام استفاده از ایربگ پوشیدنی توسط موتورسوار واداشته.

چهارشنبه - ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۳
اسپانیا موتورسیکلت سواران را با ایربگ می‌خواهد - Motorcycle Rider Airbag

اداره کل حمل و نقل اسپانیا پس از الزامی کردن پوشیدن دستکش برای موتورسواران، این بار پا را فراتر گذاشته و قصد دارد قانونی را وضع کند که طبق آن، موتورسواران ملزم به استفاده از ایربگ شخصی خواهند بود! البته به نظر می‌آید این تصمیم مقامات اسپانیا با مقاومت سفت و سخت موتورسواران و دوست‌داران موتورسیکلت همراه بوده و همین باعث شده در مورد این تصمیم، عقب‌نشینی شود.

اولین بار پیشنهاد استفاده از ایربگ پوشیدنی توسط موتورسوار جولای ۲۰۱۹ توسط مسئولین امر در اسپانیا مطرح شد. دلیل آن هم تلفات بالایی است که موتورسواران اسپانیایی در سال دارند. بد نیست بدانید سال ۲۰۱۸ دست‌کم ۳۵۰ اسپانیایی بر اثر تصادفات مرتبط با موتورسیکلت جان خود را از دست دادند که برای کشوری همچون اسپانیا، عدد بسیار بالایی است. اداره کل حمل و نقل اسپانیا با هدف کاهش همین مرگ‌ومیر اقدام به وضع قوانینی کرده که بسیاری از موتورسواران اسپانیایی آن را بیش از حد سخت‌گیرانه می‌دانند.

طبق نظرسنجی‌هایی که گروه‌های موتورسواری اسپانیا از موتورسواران به عمل آورده اند، بیش از ۶۵.۵ درصد موتورسواران معتقدند استفاده از ایربگ پوشیدنی باید داوطلبانه باشد، نه اجباری. همچنین با تاکید گروه‌ها و انجمن‌های موتورسواری، قرار شده ارگان‌های ذیربط تحقیقات بیشتری را در مورد چند و چون تلفات در تصادفات مرتبط با موتورسیکلت به عمل بیاورند تا در مورد کارآیی استفاده روزمره از ایربگ پوشیدنی توسط موتورسواران اطمینان بیشتر حاصل شود.

اگرچه طی ۲۰ سال گذشته تکنولوژی ایربگ‌ ها پیشرفت چشمگیری داشته اما لزوما استفاده از آن در هر موقعیت و مکانی، تضمین کننده ایمنی افراد نیست. در این که در مسابقات، داشتن ایربگ به منزله تضمین هرچه بیشتر سلامت موتورسوار است اما در جاده و شهر، اوضاع متفاوت است. در حال حاضر، در شهر و جاده الزامی برای استفاده از ایربگ‌های پوشیدنی وجود ندارد و مسئولین دولتی اسپانیا نیز بر این امر فعلا اذعان دارند.

هنوز مشخص نیست که مقامات اسپانیایی قصد اجباری کردن استفاده از ایربگ‌های پوشیدنی برای موتورسوار را خواهند داشت یا خیر. اما تا این تکنولوژی ارزان‌سازی نشود و با قیمت مناسب در دسترس عموم موتورسواران قرار نگیرد، بعید است مقامات اسپانیایی در به کُرسی نشاندن رای خود، کار آسانی را پیش رو داشته باشند.

5 از 1 رای

نظر شما چیست؟