دسته ویدیو ها:
۲۲ فروردین ۱۴۰۳
SUV بزرگ تویوتا بعد از ۱۴ سال نسل عوض کرد

با تویوتا فوررانر ۲۰۲۵ آشنا شوید

بعد از ۱۴ سال، تویوتا بالاخره فوررانر را از نو طراحی و مهندسی کرده و قرار است این SUV آفرود را با ظاهر و باطنی مدرن به بازار عرضه کند.

آخرین باری که تویوتا فوررانر در هیبتی کاملا تازه به بازار عرضه شد، باراک اوباما تازه رئیس جمهور آمریکا شده بود، برج خلیفه دبی به عنوان بلندترین ساخته دست بشر، افتتاح شده بود و داشتیم آماده می‌شدیم تا به تماشای رقابت های جام جهانی ۲۰۱۰ بنشینیم! بله، درست متوجه شدید؛ تویوتا فوررانر آخرین بار سال ۲۰۱۰ نسل عوض کرده بود. حال، پس از ۱۴ سال، تویوتا نسل چهارم فوررانر، موسوم به N280 را بازنشسته می‌کند تا نسل پنجم این SUV بزرگ توسعه یافته برپایه پیکاپ تاکوما را با کُد N410 به بازار عرضه کند.

به گزارش خودرودیلی، نسل جدید تویوتا فوررانر برپایه تازه‌ترین نسل پیکاپ میدسایز تاکوما توسعه یافته و این، یعنی دارای پلتفرم TNGA-F تویوتاست. در نسل جدید، دیگر خبری از موتور قدیمی و تاریخ‌مصرف گذشته ۴.۰ لیتری V6 که به گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک متصل بود، نیست و در عوض، از موتور ۲.۴ لیتری توربو چهار سیلندر در تیپ پایه 4Runner جدید بهره گرفته شده. این موتور، با ۲۷۸ اسب‌بخار قدرت، توان تولید ۵۱۲ نیوتن‌متر گشتاور بیشینه را دارد و این یعنی ۸ اسب‌بخار قدرت بیشتر و ۱۳۶ نیوتن‌متر گشتاور بیشتر نسبت به موتور V۶ نسل قبل در اختیار فوررانر ۲۰۲۵ قرار می‌دهد.

SUV جدید تویوتا فوررانر ۲۰۲۵ - The All-New 2025 Toyota 4Runner

در کنار این پیشرانه پایه، یک پیشرانه هایبرید نیز برای Toyota 4Runner جدید در نظر گرفته شده که از نوع هایبرید، موسوم به I-Force Max بوده، از همان موتور ۲.۴ لیتری توبو، اما در ترکیب با یک بخش الکتریکی تشکیل یافته و ۳۲۶ اسب‌بخار قدرت دارد و ۶۳۰ نیوتن‌متر گشتاور. گیربکس هر دو این پیشرانه ها، از نوع ۸ سرعته اتومات بوده، بسته به تیپ تجهیزاتی می‌تواند محرک محور عقب و یا چهار چرخ (با سیستم 4WD موقت و یا دائمی) باشد.

لازم به ذکر است 4Runner جدید حتی در تیپ های تک دیفرانسیل نیز بصورت استاندارد به یک دیفرانسیل لغزش محدود مجهز است. در تیپ های 4WD، یک گیربکس کمکی دو سرعته با دنده های سبک و سنگین به همراه سیستم کنترل هرزگردی پویای تویوتا موسوم به A-Trac نیز در کنار این LSD به مجموعه محرکه تویوتا فوررانر ۲۰۲۵ اضافه می‌شود.

SUV جدید تویوتا فوررانر ۲۰۲۵ - The All-New 2025 Toyota 4Runner

تویوتا همچنین مکانیزم جدیدی موسوم به مکانیزم قطع اتصال میل تعادل را برای افزایش کورس تعلیق در مواقع ضروری در فوررانر جدید به کار برده که می‌توان با یک دکمه، آن را فعال کرد تا تایرها، تماس حداکثری با مسیر را حفظ کنند. این را هم بد نیست بدانید که 4Runner جدید زوایای صعود و فرود به ترتیب ۳۲ و ۲۴ درجه دارد. در کنار اینها، فوررانر ۲۰۲۵ دارای حالت های رانندگی گل‌ولای، شِن و خاکی بوده، از سیستم کنترل خزش کم‌صدا تری بهره می‌برد.

همچنین با اضافه شدن تیپ جدید Trailhunter که در تاکوما نیز داریم، امکان سفارش این خودرو در ۹ تیپ وجود دارد که عبارتند از SR5، تیپ TRD Sport، تیپ TRD اسپرت پریمیوم، تیپ TRD آفرود، تیپ TRD آفرود پریمیوم، تیپ لیمیتد، تیپ پلتینوم، تیپ TRD Pro و تریل‌هانتر.

تیپ تریل‌هانتر که به آن اشاره شد، دارای تایرهای آفرود ۳۳ اینچ است که ارتفاع سواری را تا ۲ اینچ در محور جلو و ۱.۵ اینچ در محور عقب افزایش می‌دهند. کمک فنرهای ۲.۵ اینچ Old Man Emu با محفظه ARB در چهار گوشه تعلیق به کار رفته. در ضمن، باربند سقفی ARB و هواکش اختصاصی برای پیشرانه هایبرید I-Force Max که پیشرانه استاندارد Trailhunter است به همراه لایت‌بار ۲۰ اینچ و زیرسپری های فولادی در این تیپ به کار رفته. این تجهیزات، با یک طراحی ظاهری اختصاصی نیز همراه شده تا ظاهری متمایز به 4Runner Trailhunter بدهند.

SUV جدید تویوتا فوررانر ۲۰۲۵ - The All-New 2025 Toyota 4Runner

البته آن دسته از خریدارانی که به دنبال یک SUV مجهز صرفا آفرودی نیستند، می‌توانند 4Runner Limited را انتخاب کنند که هم در ظاهر، ژستی متمایز نسبت به تیپ های پایین تر از خود دارد، و هم در کابین به لطف مواردی نظیر گرمکن صندلی های ردیف دوم، هدآپ‌دیسپلی و سنسور باران، لیست امکانات کامل‌تری دارد.

تویوتا بصورت استاندارد فوررانر ۲۰۲۵ را با نمایشگر ۸.۰ اینچ لمسی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی و نمایشگر ۷.۰ اینچ برای پُشت‌آمپر ها عرضه می‌کند. اما در تیپ‌های بالاتر، این موارد به ترتیب به ۱۴ اینچ لمسی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی و ۱۲.۳ اینچ برای پُشت‌آمپرها ارتقاء می‌یابند. رابط کاربری بی‌سیم اندروید و iOS، پد شارژ بی‌سیم گوشی‌های هوشمند و خروجی های USB معمولی و تایپ C نیز از مواردی است که باید در این بخش به آن اشاره کنیم.

SUV جدید تویوتا فوررانر ۲۰۲۵ - The All-New 2025 Toyota 4Runner

همچنین بد نیست بدانید تویوتا فوررانر ۲۰۲۵ بصورت استاندارد به مجموعه امکانات ایمنی و سیستم های همیار SafetySense3.0 مجهز است و این یعنی دارای مواردی نظیر ترمز اضطراری اتوماتیک با تشخیص عابر پیاده، کروزکنترل تطبیق‌پذیر، همیار تغییر لاین مسیر، تشخیص علایم جاده و همیار نوربالاست.

فعلا اعلام نشده که تویوتا فوررانر ۲۰۲۵ با چه قیمتی عرضه خواهد شد، اما یک چیز را می‌دانیم و آن هم این است که قطعا محدوده قیمتی بالاتر نسبت به نسل فعلی که شروع قیمتش از ۴۲.۱۰۰ دلار است، خواهد داشت. عرضه این خودرو قرار است طی ماه های آتی، آغاز شود.

گالری عکس و تصاویر تویوتا فوررانر ۲۰۲۵

گالری عکس و تصاویر کابین تویوتا فوررانر ۲۰۲۵

5 از 3 رای

نظر شما چیست؟