آرین پارس موتور پس از استارت موفقیت آمیز تولید و عرضه لاماری ایما به عنوان اولین خودرو سواری مونتاژی خود، و استقبالی که از این خودرو صورت گرفت، به دفعات از تصمیم خود مبنی بر مونتاژ و عرضه خودرویی اقتصادی تر، سخن به میان آورده بود. این محصول، اواسط خرداد ماه ۱۴۰۴ بصورت رسمی در هیبت لاماکو فلو رونمایی شد؛ محصولی در رده کراساوور های سابکامپکت (B-Segment) که فعالیت های برند LAMACO آرین پارس موتور نیز با آن، آغاز میشود.
جایگاه لاماکو فلو در بازار
لاماکو فلو در اصل نمونه ریبَج شده خودرویی است که دانگفنگ با نام فنگون ۵۰۰ از سال ۲۰۱۹ روی خط تولید برده. طول بدنه ۴.۳۸۵ میلیمتری و فاصله دو محور ۲.۶۵۵ میلیمتری، این خودرو را در رده کراساوور های سابکامپکت یا همان B-Segment قرار میدهد و نکته جالب توجه این است که تناسبات، ابعاد و ظاهر کلی خودرو، بسیار نزدیک است به آنچه که در زوتی DL5 وارداتی پارس خودرو نیز دیدهایم.
در کنار زوتی DL5، خودرو هایی نظیر تیگارد X35 و همچنین، MVM X33 Cross نیز از رقبای اصلی لاماکو فلو در بازار کشورمان به حساب میآیند.
طراحی ظاهری لاماکو فلو
همانطور که اشاره شد، لاماکو فلو در اصل همان دانگفنگ فنگون ۵۰۰ است که خود، به نظر تکاملیافته خودرویی است که زوتی با نام T300 یا همان DL5 خودمان، از اواخر ۲۰۱۶ روی خط تولید برده. با این حساب، تعجبی ندارد اگر بگوییم لاماکو فلو از نظر طراحی ظاهری، برای سال ۲۰۲۵، حرفی برای گفتن ندارد. اینها را در خطوط و فرم های بدنه، شکل و شمایل نمای جلو و همچنین نمای عقب نیز میتوان به خوبی حس کرد.
و این، خلاف جهت طراحی روز در رده کراساوور های کوچک است چراکه این رده از خودروها، معمولا سعی دارند با یک طراحی مدرن و متمایز، جوانتر ها و یا خریداران خودرو اولی را جذب برند خود کنند. در مورد لاماکو فلو بعید است خریداران، به واسطه طراحی ظاهری خودرو، جذب شوند.
طراحی داخلی و امکانات FLO
برخلاف طراحی ظاهری، فضای داخلی لاماکو را میتوان تا حدودی، جذاب تلقی کرد؛ نزدیکی بصری هم به واسطه خروجی های گرد سیستم تهویه، شکل کلی غربیلک فرمان و چیدمان بدون دکمه فیزیکی داشبورد به طراحی داخلی لاماری ایما دارد.
البته برخلاف لاماری ایما، خبری از نمایشگرهای دوتایی به هم چسبیده بر روی داشبورد نیست و تنها به یک نمایشگر باریک و کشیده ۸.۸ اینچی برای مولتیمدیا که قاب ضخیم و بدشکلی هم دارد، بسنده شده. به جای پُشتآمپر دیجیتال هم یک کامپیوتر سفری ۳.۵ اینچ بین گیج های آنالوگ قرار گرفته.
برای فضای داخلی لاماکو فلو، هم در صندلی ها، و هم در داشبورد، کنسول میانی و رودری ها، شاهد استفاده از پوشش چرم هستیم که دو رنگ بودن آن، کمی جذابیت بیشتر به فضای داخلی میدهد.
وجود سانروف پانورامیک، فرمان D-کات خوشدست و سیستم صوتی با ۶ بلندگو نیز یک مزیت برای این کراساوور کوچک به حساب میآید. اما این که صندلی ها، دستی هستند (۶ حالته برای راننده و ۴ حالته برای سرنشین کناری)، کمی آزاردهنده است، مخصوصا وقتی خوشفرم بودن آنها را مد نظر قرار دهیم.
البته سیستم فرمان برقی (EPS)، ورود و استارت بدون کلید، آینه های جانبی برقی دارای گرمکن، تهویه اتوماتیک، دوربین دنده عقب، کروزکنترل، نویگیشن، MirrorLink، کلیدهای چندمنظوره روی فرمان و یک کنسول میانی خوشساخت با محفظه بار کاربردی و جالیوانی را نیز داریم تا این حس ناخوشایند دستی بودن صندلی ها را کمی کمرنگ کند.
در کنار اینها، باید به بهرهمندی لاماکو فلو از سنسور نور و باران، چراغ های جلو با قابلیت تنظیم برقی ارتفاع نور، ترمز پارک برقی، اتوهُلد، TPMS و سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی را نیز همراه با ABS+EBD و کنترل پایداری الکترونیک در لیست امکانات ایمنی لاماکو فلو داریم، با این توضیح که خودرو، تنها با دو ایربگ راننده و سرنشین جلو عرضه میشود.
پیشرانه لاماکو فلو
تا به اینجای کار، شاید ویژگی هایی که برای لاماکو فلو اعلام شد، چندان جالبتوجه نباشند؛ مخصوصا برای رده و سطح قیمتی که در آن ارائه میشود. اما پیشرانه، تا حدودی میتواند پاسخگوی نیازهای رانندگی با یک کراساوور کوچک شهری باشد چراکه از نوع ۱.۵ لیتری توربوشارژ است، با ۱۴۳ اسببخار قدرت و توان تولید ۲۴۰ نیوتنمتر گشتاور.
در واقع با وجود CVT بودن گیربکس نیز میتوان انتظار توان عملکردی مناسبی از این پیشرانه ۴ سیلندر برای کراساوور ۱.۴۷۰ کیلوگرمی آرین پارس موتور داشت.
حداقل روی کاغذ میدانیم با این پیشرانه محرک محور جلو، صفر تا صد لاماکو فلو در حدود ۹ ثانیه است و میتواند تا ۱۸۰ کیلومتر در ساعت، سرعت بگیرد؛ مقادیری که نشان میدهد FLO، خودرو دستوپا بسته ای در خیابان و جاده ها نخواهد بود.
این پیشرانه، از یک باک بنزین ۵۰ لیتری تغذیه میکند و با توجه به این که متوسط مصرف سوخت خودرو، صدی حدود ۶.۹ لیتر در سیکل ترکیبی اعلام شده، روی کاغذ میتوان دستکم ۷۲۵ کیلومتر رانندگی بدون نیاز به سوختگیری با لاماکو فلو داشت.
البته باید منتظر ماند و دید که آیا با کیفیت بسیار پایین بنزین عرضه شده در ایران، و تنظیماتی که احتمالا برای کم اثر کردن این کیفیت پایین بنزین روی پیشرانه و راندمان آن، اعمال شده، همین مصرف سوخت را در دنیای واقعی نیز میتوان با FLO داشت، یا خیر.
قیمت و زمان عرضه لاماکو فلو
آرین پارس موتور قرار بود لاماکو فلو را به عنوان یک کراساوور اقتصادی روانه بازار کند. در زمان رونمایی نیز صحبت های درگوشی و غیررسمی، حاکی از احتمال عرضه آن با قیمت حدودا ۱.۴ میلیارد تومان بود اما اخیرا نمایندگی های مجاز، فروش لاماکو فلو را با قیمت بالاتر از ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بصورت نقدی و اقساطی آغاز کردهاند.
فعلا این قیمت اعلامی نمایندگی ها، از سوی آرین پارس موتور، تایید یا رد نشده اما در صورتی که صحت داشته باشد، دیگر نمیتوان Lamaco FLO را کراساووری اقتصادی به حساب آورد. در واقع با این قیمت، لاماکو فلو رقیب خودروهایی نظیر MVM X55 Pro میشود.
نظر شما چیست؟