سدان مونتاژی دیار خودرو؛

بررسی بیجینگ سابرینا U5 پلاس

حجم موتور
1.5 لیتری
حداکثر توان
112 اسب بخار
گشتاور
142 نیوتن متر
تنفس موتور
طبیعی
دیفرانسیل
جلو
گیربکس
CVT
نقاط قوت
طراحی ظاهری و داخلی قابل قبول و به‌روز با وجود گذشت هفت سال از آغاز عرضه در چین
هزینه نگهداری کمتر پیشرانه نسبت به نمونه های هم‌رده دارای موتور توربوشارژ
سطح امکانات مناسب، به ویژه در بخش ایمنی و سیستم های همیار برای خودرویی در این رده
نقاط ضعف
نداشتن برخی امکانات پیش پا افتاده برای خودرویی در این رده، نظیر صندلی های برقی جلو
ضعیف تر بودن پیشرانه نسبت به رقبای اصلی حاضر در بازار ایران به خاطر تنفس طبیعی بودن
گستردگی کمتر شبکه خدمات پس از فروش و فراوانی کمتر قطعات در مقایسه با رقبای اصلی

مشخصات فنی بیجینگ سابرینا U5 پلاس

موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ
حجم موتور 1.5 لیتری
تنفس موتور طبیعی
انتقال نیرو جلو
حداکثر قدرت 112 اسب بخار
حداکثر گشتاور 142 نیوتن متر
جعبه دنده CVT
شتاب ۰ - ۱۰۰ 11.5 ثانیه
مصرف سوخت داخل شهر در ۱۰۰ کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی 6 در ۱۰۰ کیلومتر
کلاس اتاق سدان کامپکت
ابعاد بدنه ۴۶۶۰x۱۸۲۰x۱۴۸۰ میلی متر
فاصله محور ها 2670 میلی متر
اندازه تایر 205/50R17
حجم صندوق 430 لیتر
حجم باک 48 لیتر
وزن خودرو 1255 کیلوگرم
آلایندگی یورو ۶
استاندارد ایمنی استاندارد ایمنی خودرو

بازار خودرو ایران در رده سدان های کامپکت پذیرای خودرو جدیدی از برند BEIJING خودروسازی BAIC چین با نام سابرینا U5 پلاس شده که محصول مونتاژی دیار خودرو است و رقیب خودروهایی نظیر MVM Arrizo 5 FL مدیران خودرو و ریسپکت 2 بهمن موتور به حساب می‌آید. تولید این سدان کامپکت از اوایل تابستان از اوایل تابستان ۱۴۰۴ در گلپایگان اصفهان، آغاز شده و از مرداد ۱۴۰۴ نیز دیار خودرو فروش آن را با تحویل فوری آغاز کرده است.

خودرو بیجینگ سابرینا U5 پلاس شرکت دیار خودرو | BAIC | BEIJING U5 Plus | Diar Khodro | 北京U5 PLUS

پیشینه بایک سابرینا U5 پلاس

خودرویی که امروز با نام سابرینا U5 پلاس توسط دیار خودرو در ایران، مونتاژ و عرضه می‎شود، در اصل تکامل‌یافته خودرویی بنام سنوا D50 است که توسط Beijing Auto، از زیرمجموعه های سواری‌ساز خودروسازی BAIC روی خط تولید رفت.

این سدان کامپکت، سال ۲۰۱۸ با تغییرات ظاهری چشمگیر، تغییر نسل داد و در سال ۲۰۲۰، بعد از تغییرات ساختاری در Beijing Auto و ایجاد برند BEIJING برای تولید و عرضه خودرو های سواری، نام Senova D50 به BEIJING U5 تغییر یافت.

نسل اول خودرو بایک سنوا D50 مدل ۲۰۱۳ | BAIC Senova D50 2013
نسل اول بایک سنوا D50 سال ۲۰۱۳

بعد از این ری‌برندینگ، BEIJING فیس‌لیفت U5 را در سال ۲۰۲۱ با تغییرات محسوس در طراحی ظاهری و داخلی به بازار عرضه کرد و همزمان با آن، نام U5 به U5 Plus تغییر کرد.

حضور U5 پلاس در ایران

دیار خودرو از همان زمان آغاز عرضه نسل دوم سنوا D50 به دنبال عرضه این سدان کامپکت در بازار کشورمان بود و حتی سال ۱۳۹۷ تصاویری منتشر شد از حضور این خودرو در خیابان های پایتخت، آن هم با لباس تاکسی! اما خروج ترامپ از برجام بازگشت تحریم ها که توقف حضور خودروسازان مختلفی در کشور را به همراه داشت، پروسه ورود سنوا D50 به کشور را نیز متوقف کرد.

نسل دوم خودرو بایک سنوا D50 مدل ۲۰۱۸ | BAIC Senova D50 2018
نسل دوم بایک سنوا D50 سال ۲۰۱۸

حال اما در سال ۱۴۰۴، شاهد آغاز مونتاژ جدیدترین نمونه BEIJING U5 Plus با نام سابرینا U5 پلاس در دیار خودرو هستیم و با آغاز فروش، مقدمات عرضه رسمی آن در بازار ایران نیز فراهم آمده است.

تناسبات و ظاهر BEIJING U5 Plus

همانطور که اشاره شد، سابرینا U5 پلاس یک سدان کامپکت است. تناسبات کلی آن نیز کاملا نزدیک به آن چیزی است که در یک دهه گذشته، از سدان های کامپکت چینی دیده‌ایم، البته با رویکرد مشخص BEIJING در طراحی.

خودرو بیجینگ سابرینا U5 پلاس شرکت دیار خودرو | BAIC | BEIJING U5 Plus | Diar Khodro | 北京U5 PLUS

این خودرو با طول بدنه ۴۶۶۰ میلیمتر، بر روی دو محور به فاصله ۲۶۷۰ میلیمتر سوار است و این یعنی از نظر ابعادی، کاملا نزدیک است به دو رقیب چینی موجود در بازار کشورمان، یعنی ام‌وی‌ام آریزو ۵ و بهمن ریسپکت. در واقع از نظر طول بدنه و فاصله دو محور، اندکی بزرگتر از آریزو ۵ است و اندکی کوچکتر از ریسپکت.

مشخصه بارز طراحی ظاهری سابرینا U5 پلاس، جلوپنجره بزرگی است که با طرح مش پارامتریک، طراحی شده و در طرفین خود، دیلایت هایی به شکل بومرنگ دارد. یک سطح بالاتر از این جلوپنجره حجیم و بزرگ نیز چراغ هایی را شاهد هستیم که با یک باریکه کرومی امتداد یافته تا بالای چراغ‌ها، به ظاهر، به یکدیگر متصل هستند.

خودرو بیجینگ سابرینا U5 پلاس شرکت دیار خودرو | BAIC | BEIJING U5 Plus | Diar Khodro | 北京U5 PLUS

خودرو سوار بر رینگ های ۱۷ اینچی، در نمای جانبی، ظاهر دینامیک و پویایی دارد که به لطف کاراکترلاین بُرش خورده از انتهای چراغ های جلو تا بالای چراغ های عقب، و همچنین، خط بُرشی پدید آمده در بالای پادری ها ایجاد شده. در نمای عقب نیز پیروی شده از سبک چراغ های کشیده و یکپارچه که طی سال های گذشته، بسیار در خودروهای این رده، استفاده می‌شود.

در کنار این مشخصه ظاهری که طراحی نمای عقب را با طرح چراغ های به‌ظاهر یکپارچه جلو، مرتبط می‌سازد، تکرار الگوی پارامتریک جلوپنجره را در زیر سپر شاهد هستیم. چراغ های خطر نیز طرح بومرنگی مشابه دیلایت های جلو دارند.

خودرو بیجینگ سابرینا U5 پلاس شرکت دیار خودرو | BAIC | BEIJING U5 Plus | Diar Khodro | 北京U5 PLUS

طراحی داخلی سدان مونتاژی دیار خودرو

با ورود به فضای داخلی سابرینا U5 پلاس، بیشتر از هر چیز، پویایی خطوط و فرم های به‌کار رفته در طراحی این محیط، جلب نظر می‌کند. و این که این خطوط و فرم ها، با طرح هایی ترکیب شده که حس زنده بودن به محیط می‌دهد. برای مثال، طرح غربیلک فرمان D-کات بسیار شبیه به چهره یک موجود زنده، جلوه می‌کند اگر بخش جوی‌استیک-مانند کنترلگر های فیزیکی را چشم ها، و بخش طرح-فز ستون پایین غربیلک فرمان را دهان تجسم کنید!

همین حس را اگر از سه‌رُخ سمت سرنشین به داشبورد نگاه کنید، از پنل کنترلگر های سیستم تهویه و شکاف زیر آن در اتصال با کنسول میانی خواهید گرفت.

خودرو بیجینگ سابرینا U5 پلاس شرکت دیار خودرو | BAIC | BEIJING U5 Plus | Diar Khodro | 北京U5 PLUS

البته بیشتر از اینها، طرح نمایشگر های یکپارچه روی داشبورد که در یک بخش گود رفته، جانمایی شده‌اند، در این محیط مشهود است. در این قاب شش ضلعی کشیده، یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی با یک نمایشگر ۷ اینچی برای نشانگر های پُشت فرمان، به شکلی یکدست با هم ترکیب شده‌اند تا همراه با سطوح و فرم های پویا، طراحی داخلی BEIJING U5 Plus را مدرن و به‌روز جلوه دهند.

شکل و فرم خروجی های سیستم تهویه در طرفین داشبورد را نیز در این بین، نباید از قلم بیاندازیم؛ طراحان BAIC با تغییر سطح و حجم ایجاد شده در کشیدگی کوهان-مانند آن به طرفین در بالای داشبورد، سعی کرده‌اند هیجان حضور در کابین یک خودرو اسپرت را به راننده و سرنشین جلو بدهند. البته با پیشرانه ای که برای سابرینا U5 پلاس توسط دیار خودرو انتخاب شده، می‌دانیم که همه اینها، تنها یک تلاش بصری است برای مهیج جلوه دادن این سدان کامپکت.

خودرو بیجینگ سابرینا U5 پلاس شرکت دیار خودرو | BAIC | BEIJING U5 Plus | Diar Khodro | 北京U5 PLUS

مشخصات فنی U5 پلاس دیار خودرو

در بخش پیشرانه، همچون دیگر چینی های پرتعداد بازار کشورمان، شاهد استفاده از یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر در سابرینا U۵ پلاس هستیم. البته برخلاف رقبا، پیشرانه به‌کار رفته در U5 پلاس، توربوشارژ نیست و به یک موتور تنفس طبیعی ۱۱۲ اسبی که توان تولید ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور بیشینه را دارد، اکتفا شده.

با این خروجی، شاید نتوان U5 پلاس را در حد و اندازه های خودرو هایی نظیر آریزو ۵ و ریسپکت که دارای موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ هستند، دید، اما به واسطه تنفس طبیعی بودن، می‌توان در طولانی مدت انتظار هزینه های نگهداری به مراتب کمتری را برای آن به واسطه کیفیت بسیار پایین بنزین در کشورمان داشت.

بحث بنزین شد، موتور مذکور در U5 پلاس به یک گیربکس CVT متصل شده و در سیکل ترکیبی، صدی حدود ۶ لیتر بنزین می‌سوزاند؛ عددی که برای خودرویی در این رده ابعادی، با وزن خالص ۱۲۵۵ کیلوگرم، بسیار مناسب به نظر می‌آید. با در نظر داشتن این میزان مصرف سوخت، و این که خودرو از باک ۴۸ لیتری بهره می‌برد، روی کاغذ می‌توان انتظار حداقل ۸۰۰ کیلومتر پیمایش بدون نیاز به سوخت گیری مجدد را از سابرینا U5 پلاس دیار خودرو داشت.

البته در تجربه این میزان مصرف سوخت و بُرد پیمایش، هم شرایط محیطی و نحوه رانندگی بسیار موثر و تاثیرگذار است، هم کیفیت بنزین که دومی، در کشور ما، بسیار نازل است.

خودرو بیجینگ سابرینا U5 پلاس شرکت دیار خودرو | BAIC | BEIJING U5 Plus | Diar Khodro | 北京U5 PLUS

در مورد توان حرکتی و شتاب‌گیری نیز با توجه به پیشرانه انتخابی، همانطور که اشاره شد، نمی‌توان انتظار آنچنانی از BEIJING U5 Plus مونتاژی دیار خودرو داشت و به همین توضیح می‌توان اکتفا کرد که شتاب ۰ تا ۱۰۰ خودرو، در شرایط ایده‌آل، در حدود ۱۱.۵ ثانیه است. البته رقبای توربوشارژ این خودرو در بازار ایران نیز در بخش شتاب‌گیری، عملکرد چندان بهتری ندارند.

امکانات سابرینا U5 پلاس

با این ویژگی های فنی، شاید اینطور برداشت شود که در بخش رفاهی نیز انتظار آنچنانی از بایک سابرینا U5 پلاس نمی‌توان داشت. اما چه از نظر ایمنی، و چه از نظر رفاهی، امکانات سابرینا U5 پلاس در سطح مناسبی است.

برای مثال، در بخش رفاهی، در کنار نمایشگر های دوتایی، ورود و استارت بدون کلید و آینه های برقی دارای گرمکن، می‌توان به بهره‌مندی BEIJING U5 Plus مونتاژی دیار خودرو برای بازار کشورمان از پوشش چرم برای صندلی ها و برخی از بخش های کابین اشاره کرد که وقتی با سطوح پیانویی کنسول میانی و تریم طرح فلز، ترکیب می‌‎شود، می‌تواند حس بهتری به فضای داخلی بدهد.

خودرو بیجینگ سابرینا U5 پلاس شرکت دیار خودرو | BAIC | BEIJING U5 Plus | Diar Khodro | 北京U5 PLUS

در کنار اینها، سانروف برقی و سیستم صوتی با ۶ بلندگو را نیز در لیست امکانات رفاهی U5 پلاس داریم. البته آنچه که اصلا خوشایند نخواهد بود، تنظیم دستی صندلی هاست که برای راننده، ۶ جهته و برای سرنشین کناری جلو، ۴ جهته است. این دستی بودن تنظیمات، مخصوصا وقتی بیشتر تو ذوق می‌زند که فرم اسپرتی و پوشش چرم خوش‎ساخت صندلی های جلو را در نظر داشته باشد.

به هر حال، این، انتخابی است که دیار خودرو احتمالا برای کاهش هزینه ها و ارزان تر تمام شدن خودرو، داشته و باید دید نظر خریداران در مورد آن، چیست. اما می‌توان گفت ترکیب این امکانات رفاهی با مورادی نظیر ۴ ایربگ، کروز کنترل، سیستم دید ۳۶۰ درجه، ترمز پارک برقی، اتوهُلد، TPMS و رادار هشدار انحراف از مسیر و تشخیص نقاط کور در لیست امکانات ایمنی، ترکیب تقریبا کاملی را به خریداران BEIJING U5 Plus مونتاژی دیار خودرو ارائه می‌دهد.

خودرو بیجینگ سابرینا U5 پلاس شرکت دیار خودرو | BAIC | BEIJING U5 Plus | Diar Khodro | 北京U5 PLUS

همراه با اینها، ABS+EBD، کمک ترمز برقی، سنسور نور، کنترل پایداری الکترونیک، کنترل حرکت خودرو در سربالایی، کنترل هرزگردی و سیستم حفاظتی ضد مانع در شیشه بالابر ها و مکانیزم بسته شدن سانروف نیز در لیست امکاناتی ایمنی و سیستم های همیار U5 پلاس دیده می‌شود.

تولید U5 پلاس در ایران

تولید سابرینا U5 پلاس در ایران، در کارخانه دیار خودرو در فاصله ۳۸۰ کیلومتری جنوب غربی تهران، در شهرستان گلپایگان استان اصفهان انجام می‌شود. فرآیند مونتاژ خودرو سابرینا U5 پلاس در کارخانه دیار خودرو از تیر ماه ۱۴۰۴ آغاز شده و طبق آمار، تا پایان مرداد ماه تعداد ۶۰ دستگاه از این خودرو، به تولید رسیده است که ۴۰ دستگاه آن، سهم تولید مرداد ۱۴۰۴ بوده.

خودرو بیجینگ سابرینا U5 پلاس شرکت دیار خودرو | BAIC | BEIJING U5 Plus | Diar Khodro | 北京U5 PLUS

قیمت U5 پلاس دیار خودرو

دیار خودرو از مرداد ماه ۱۴۰۴ اولین مرحله فروش بایک سابرینا U5 پلاس مونتاژی در ایران را با قیمت مصوب و نهایی ۱.۳۹۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان آغاز کرد و یک طرح فروش دیگر نیز در اوایل شهریور ماه با همین قیمت، به اجرا درآمد. از اواخر شهریور ماه اما با ابلاغ شرایط فروش جدید با پرداخت وجه چهار مرحله ای، قیمت مصوب BEIJING U5 Plus در ایران به ۱.۴۹۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان تغییر کرد.

دیار خودرو به تازگی اعلام کرد فرآیند اخذ مجوز ها جهت شماره‌گذاری U5 پلاس را انجام داده و این یعنی انتظار می‌رود از اوایل پاییز ۱۴۰۴ شاهد تحویل اولین سری از سابرینا U5 پلاس های مونتاژی این شرکت به مشتریان باشیم.

خودرو بیجینگ سابرینا U5 پلاس شرکت دیار خودرو | BAIC | BEIJING U5 Plus | Diar Khodro | 北京U5 PLUS
اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟