سونی با رونمایی از سدان برقی لوکس ویژن-اس در نمایشگاه تکنولوژی CES سال ۲۰۲۰ همه را حیرت زده کرد. امسال هم همین رویداد در لاسوگاس آمریکا محل رونمایی از شاسیبلند ویژن-اس بود و در کنار آن، سونی بخش حمل و نقل خود به عنوان زیرمجموعه ای که قرار است چند و چون ورود به عرصه ساخت خودروهای برقی را بررسی و امکانسنجی کند را معرفی کرد. پس از آن بود که اخباری مبنی بر تمایل سونی به یافتن شرکای استراتژیک در این زمینه منتشر شد. حال Sony این شریک استراتژیک برای تولید خودرو برقی را پیدا کرده و تفاهمنامه ای با Honda به امضا رسانده که میتواند پای این غول دنیای لوازم الکترونیک را به دنیای خودروهای برقی باز کند.
دو شرکت ژاپنی سونی و هوندا به تفاهم رسیده اند که مذاکرات پیرامون ایجاد یک همکاری مشترک برای توسعه و فروش خودروهای برقی را وارد فاز تازهای بکنند. برای رسیدن به این مهم، یک جوینتونچر که مختصر و مفید، New Company یا به زبان خودمان، شرکت جدید نام دارد، تاسیس خواهد شد تا توسعه و تجاری سازی خودروهایی با آلایندگی صفر را به انجام برساند. اولویت اول دو شرکت نیز تاسیس New Company تا پایان سال جاری میلادی است.
چنانچه همه چیز طبق برنامهریزی ها پیش برود، اولین خودرو برقی حاصل این همکاری مشترک سونی و هوندا حداکثر تا اوایل 2025 به بازار خواهد آمد. در این بین، Honda مسئولیت تولید خودرو در یکی از سایت های تولیدی خود را بر عهده خواهد داشت و در این پروسه، از پلتفرم توسعه یافته توسط Sony بهره خواهد برد.
هنوز صحبت در این مورد که آیا خودرو تولیدی، مرتبط با کانسپت های دو سال گذشته سونی خواهد بود یا خیر. اما ذکر این نکته ضروری است که دو خودرو مفهومی مورد بحث نیز تماما ساخته و پرداخته Sony نبوده اند و این شرکت در طراحی و مهندسی آنها با نام های بسیار بزرگی همکاری داشته مثل Magna Steyr، بوش، ZF، کانتیننتال، اینویدیا و کوالکام. همچنین توسعه بیشتر سدانی که دو سال پیش به نمایش عموم درآمد، تا به امروز ادامه داشته و این یعنی سونی قرار نبوده صرفا به معرفی یک خودرو مفهومی بسنده کند و با آن، رویاهای بسیار بزرگی در سر داشته و دارد.
هم سونی ویژن-اس سدان و هم سونی ویژن-اس شاسیبلند هر دو دارای پیشرانه تمامالکتریکی محرک چهار چرخ هستند که از یک موتور برقی بر روی محور جلو و یک موتور برقی تعبیه شده بر روی محور عقب تشکیل یافته است. این پیکربندی روی هم رفته ۵۳۶ اسببخار قدرت تولید میکند که با آن، مدل سدان در ۴.۸ ثانیه از صفر تا صد سرعت میگیرد و میتواند به حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعت دست یابد.
شاسیبلند برقی سونی اما کمی کُندتر بوده که دلیل آن، وزن ۲.۴۸۰ کیلوگرمی (۱۳۰ کیلوگرم بیشتر از مدل سدان) است. البته ظرفیت ۷ سرنشین آن در مقایسه با ۴ سرنشین بودن مدل سدان قطعا میتواند جبران این کُندی نسبی باشد. بد نیست بدانید پلتفرم این دو خودرو که پکیج باریک باتری ها را در کف خود دارد، برای دیگر اتاق های خودرویی نظیر مینیون نیز قابل استفاده خواهد بود.
باید منتظر ماند و دید که آیا سونی میتواند اپل را در خودروساز شدن شکست دهد یا خیر.
انتهای پیام
نظر شما چیست؟