کرایسلر، امسال، صدمین سال فعالیت های خود را پشت سر میگذارد اما طبق روال چند سال گذشته، روزهای خوبی را پُشت نمیگذارد. در واقع باید بگوییم این روزها، دیگر کسی از کرایسلر، حتی صحبت هم نمیکند؛ خودروسازی که امروز، تنها یک محصول در لایناپ خود دارد و مجموع فروش خودروهایش در سال ۲۰۲۴، به ۱۲۵ هزار دستگاه هم در آمریکا نرسید!
دقیقتر اگر بخواهیم بگوییم، کرایسلر در سال ۲۰۲۴ تنها ۱۲۴.۶۸۶ دستگاه در آمریکا فروش داشته که اگرچه بیشتر از فروش ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار دستگاهی این برند در سال های ۲۰۲۰، ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ است اما در مقایسه با سال ۲۰۲۳ که فروش ۱۳۳ هزار و ۷۲۹ دستگاهی را تجربه کرده بود، حدود ۷ درصد اُفت فروش را نشان میدهد.
و نکته جالب توجه این است که حدود ۱۱۹ هزار دستگاه از فروش سال ۲۰۲۴ کرایسلر، سهم تنها محصول تولیدی این روزهای این برند، یعنی مینیون پاسیفیکا / وویجر بوده و حدود ۵.۳۰۰ دستگاه دیگر نیز به کرایسلر ۳۰۰ اختصاص دارد، خودرویی که ۲۰۲۴ با فروش بیش از ۱.۳ میلیون دستگاهی از زمان آغاز عرضه در سال ۲۰۰۵، از لایناپ کرایسلر کنار گذاشته شد.
بسیاری بر این باور هستند که کرایسلر برای بازگشت به دوران اوج، در گام اول نیاز به احیاء دوباره ۳۰۰ محبوب و نمادین خود دارد چراکه این نام، نه تنها پرچمدار برند کرایسلر، بلکه به نوعی هویت این برند بوده و با پایان یافتن تولید و عرضه آن، این خودروساز آمریکایی عملا چیزی برای ماندن در یادها، ندارد.
برای طراحی و مهندسی نسل آتی ۳۰۰، دست کرایسلر باز است و میتواند از پلتفرم STLA Large استلانتیس که در توسعه داج چارجر جدید بهکار رفته و قرار است نسل آتی آلفارومئو جولیا نیز برپایه آن طراحی و مهندسی شود، استفاده کند. و این یعنی کرایسلر ۳۰۰ بالاخره میتواند از یک شاسی بهروز و مدرن بهره ببرد، برخلاف نسل پیشین که برپایه شاسی ارتقاء یافته مرسدس-بنز E-کلاس نسل سه (W211) طراحی و مهندسی شده بود.
نسل جدید پیشرانه های استلانتیس نیز برای ماهیت پرقدرت و البته، با وقار این سدان عضلانی، قابل استفاده خواهند بود؛ از پیشرانه های موسوم به eTorque بگیرید که میتواند به عنوان پیشرانه پایه در نسل آتی ۳۰۰ اسفتاده شود، تا سری Hurricane که میتواند جانشین پیشرانه HEMI V8 نسل پیشین شود. حتی امکان استفاده از پیشرانه های تمام-الکتریکی جدید استلانتیس برای نسل آتی کرایسلر ۳۰۰ وجود دارد.
البته آنچه که بیشتر از هرچیز، برای نسل آتی کرایسلر ۳۰۰، مهم خواهد بود، طراحی آن است که میبایست در عین قدرتمند و شکیل جلوه دادن این سدان عضلانی، آن سادگی و وقار طراحی نسل پیشین را نیز حفظ کند. تصاویری که در انتهای این نوشتار مشاهده میکنید، برداشتی است که هوش مصنوعی از طراحی نسل آتی کرایسلر ۳۰۰ دارد.
نظر شما چیست؟