پس از آغاز دور جدید واردات خودرو، گروه بهمن تحت برند بی ام کارز (BM Cars) به واردات محصولاتی در سگمنتهای گوناگون و از برندهای مختلف – عمدتا چینی- اقدام ورزید که در بین آنها، هم نامهای آشنا و باسابقه به چشم میخوردند و هم برندهایی که قرار است نخستین حضورشان در ایران را تجربه نموده و یا حتی نوپا (استارتاپی) هستند؛ از هاوال، بسترن و BYD گرفته تا هونگچی و … .
اما بیشک در بین تمامی برندها و خودروهای در نظر گرفته شده برای سبد محصولات بی ام کارز، بیتردید نتا جیتی /Neta GT را باید متفاوتترین و هیجانانگیزترین محصول آن برشمرد؛ یک کوپه اسپرت تمام الکتریکی با شتاب صفر تا صد ۳.۷ ثانیه که نه تنها در بازار خودروهای صفر کیلومتر کشورمان بیرقیب است، بلکه در بازار چین و سایر بازارهای جهانی نیز- در سگمنت و کلاسی که در آن قرار دارد- رقبای پرشماری را پیش روی خود نمیبیند.
پیشینه برند Neta / نتا
نِتا / Neta یکی از برندهای کمپانی دانشبنیان هوزون آتو (Hozon Auto) است که خود رسما در سال ۲۰۱۴ پا به عرصه وجود نهاد و پس از معرفی اولین کانسپت در سال ۲۰۱۷، یکسال بعد نخستین محصول خود یعنی نِتا N01 را روانه بازار کرد. هوزون اتو در سال ۲۰۱۸ ، به گشایش یک مرکز تحقیق و توسعه خودروهای خودران در سیلیکون ولی (کالیفرنیا، ایالات متحده) مبادرت ورزید و در سال ۲۰۱۹ نیز مرکز طراحی خود را در شهر پکن افتتاح کرد.
جیتی در زمره جدیدترین محصولات نتا است که در نمایشگاه خودرو ۲۰۲۳ شانگهای معرفی شد و توانست نگاههای زیادی را به خود معطوف کند. به نظر میرسد بیام کارز واردات دیگر خودروهای نتا را نیز در برنامه داشته باشد، از جمله کراساوور کامپکت نتا U که در آخرین دوره نمایشگاه خودرو تهران نیز حضور داشت. البته جذابترین گزینه برند نتا برای بازار کشورمان هم همین مدل جیتی خواهد بود چراکه با عرضه آن، پس از مدتها یک کوپه اسپورت را در جاده های کشورمان خواهیم دید.
طراحی ظاهری Neta GT / نتا جیتی
در نمای ظاهری نتا جیتی شاهده شمایلی کاملا شرقی هستیم، بهویژه در نمای جلو و با آن چراغهای کشیده و ابروییمانند. در عین حال اما چندان نمیتوان در حجمپردازیها و جزئیاتِ آن، ردی از اغراق و شلوغکاری پیدا کرد و این باعث شده تا خودرو، هر چه بیشتر به ماهیت یک خودروی جیتی وفادار باشد؛ وفاداری و وقاری که شاید بارزترین نمود آن را بتوان در نمای جانبی خودرو مشاهده کرد.
نمای عقب نتا جیتی اما با وجود چراغهای ذوزنقهای شکل و فقدان درامای آنچنانی و همچنین خطوط و حجمپردازیهای قابل پیشبینی، محافظهکارانه ترین بخش در نمای ظاهری خودرو است. البته از لحاظ زیباییشناختی نمیتوان ایرادی اساسی به آن وارد دانست ولی از لحاظ هماهنگی با خط مشی دنبال شده در طراحی شجاعانه و جسورانه تر نمای جلو، در این قسمت انتظار بیشتری از طراحان میرفت.
طراحی داخلی نتا جیتی
مشتریان چینی شدیدا شیفته گجتهای هوشمند هستند و از افزایش سهم ابزارهای دیجیتالی در کابین خودرو استقبال میکنند؛ نتا جی تی هم از این قافله عقب نمانده و علاوه بر کلاستر دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی (در مقابل دیدگان راننده) در کنسول مرکزی آن یک صفحه نمایشگر لمسی ۱۷.۶ اینچی عمودی (به صورت زاویه دار در همین راستا) خودنمایی میکند که از یک پردازنده اسنپدراگون ۸۱۵۵ قدرت میگیرد و حضور و وجود آن اگرچه همگام با ترندهای روز است.
اما باید این نکته را نیز مدنظر داشت که از خودرویی در کلاس جیتی انتظار میرود که بینصیب از دکمهها و ابزارکهای فیزیکی نباشد؛ مسئلهای که ظاهرا چندان مورد اعتنای طراحان قرار نگرفته است.
تریم دو رنگ نمای داخلی در کنار شکل و شمایل رودریها بر حال و هوای اسپرت و جوانپسند این خودرو افزوده و کیفیت کلی کابین آن را نیز میتوان کاملا پذیرفتنی ارزیابی کرد.
نتا جیتی یک کوپه ۲+۲ است اما از ردیف عقب آن نمیتوان انتظار فضای دلباز و فراخی داشت و شاید بیشتر بتوان آن را برای خردسالان مناسب دانست و افراد بزرگسال و قدبلند در مسافتهای زیاد و زمان طولانی در ردیف عقب خودرو به هیچ وجه احساس راحتی نخواهند کرد.
از آنجا که با یک خودروی الکتریکی سر و کار داریم، در زیر کاپوت جلوی خودرو خبری از قوای فنی و متعلقاتش نیست بلکه با یک فضای بار ۵۰ لیتری مواجهیم که در کنار فضای ۲۹۷ لیتری صندوق عقب، مجموعا فضای باری معادل ۳۴۷ لیتر را در اختیار سرنشینان قرار میدهد.
امکانات رفاهی Neta GT
از جمله تجهیزات رفاهی شاخص نتا جیتی میتوان به تنظیم برقی صندلی های جلو که ۶ جهته برای راننده است و ۴ جهته برای سرنشین کناری جلو، به همراه سیستم سرمایش و گرمایش و حافظه تنظیمات برای هر دو، اشاره کرد. این صندلی های اسپرت با چرم ناپا پوشش یافتهاند و بِیس موسیقی در حال پخش در سیستم صوتی از طریق پشتی آنها به راننده و سرنشین منتقل میشود تا حس بهتری از سواری و گوش دادن به موسیقی دریافت کنند.
تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک، سقف شیشه ای پانورامیک، سیستم صوتی با ۱۲ بلندگو و آمپلی فایر، دوربین ثبت وقایع، چراغ ها با تکنولوژی تمام الایدی و قابلیت تنظیم رانندگی در حالت های نرمال، اسپرت، اقتصادی، رانندگی با یک پدال و … نیز از دیگر امکاناتی هستند که کوپه برقی وارداتی نتا جیتی ارائه میدهد.
امکانات ایمنی کوپه برقی بیام کارز
علاوه بر شش ایربگ شامل ایربگهای جلو، جانبی و پردهای، خودرو الکتریکی کوپه نتا GT به دوربین ۳۶۰ درجه، هشدار خوابآلودگی راننده، کنترل هرزگردی و کنترل پایداری الکترونیک مجهز است.
این خودرو همچنین در بخش ایمنی دارای کنترل دمای باتری، کنترل حرکت در سراشیبی و کنترل حرکت در سربالایی بوده، به مجموعه ای از سیستم های همیار راننده مجهز شده که آن را در سطح ۲ خودرانی قرار میدهد.
مشخصات فنی Neta GT
بیام کارز مجهزترین، گرانترین و ردهبالاترین تیپ نتا جیتی، یعنی GT580 را برای حضور در بازار کشورمان انتخاب کرده. این تیپ، با پیکربندی جفتموتور، به یک پکیج باتری ۷۸ کیلووات ساعت مجهز بوده، دو موتور برقی آن، بر روی محورهای جلو و عقب خودرو قرار گرفته. این پیکربندی، نتا GT را به یک کوپه دو دیفرانسیل تبدیل میکند که با ۴۵۶ اسببخار قدرت و ۶۲۰ نیوتن متر گشتاور، میتواند شتابگیری صفر تا صد را در کمتر از ۴ ثانیه برای خودرو رقم بزند!
همانند بسیاری دیگر از خودروهای الکتریکی، وزن بالای پکیج باتریها باعث شده تا نتا جیتی از همتایان بنزینی خود وزن خالص بیشتری داشته باشد اما قدرت خروجی بالای پیشرانه الکتریکی، این مسئله را حل و فصل کرده و نسبت توان به وزن را در سطح بسیار مطلوبی نگه داشته است.
طبق ادعای سازنده، بُرد پیمایش خودرو به ازای هر بار شارژ کامل باتریها برابر با ۵۸۰ کیلومتر است. در حالت عادی، شارژ کامل مجموعه باتریها حدود ۱۴ ساعت زمان میبرد که البته تحت فرآیند شارژ سریع جریان مستقیم (DC) و به لطف شارژرهای مخصوص، میتوان در تنها سی دقیقه، شارژ پکیج باتریهای خودرو از ۲۰ به ۸۰ درصد رساند.
جمعبندی نتا جیتی BM Cars
در دور قبلی واردات خودرو به کشورمان – دهههای ۸۰ و ۹۰ شمسی- ورود خودروهای اسپرت و کوپه کرهای نظیر هیوندای کوپه، ولوستر، جنسیس کوپه و کیا سراتو کوپ (به علاوه تویوتا جیتی ۸۶ به عنوان یکی از معدود نمایندگان ژاپن) اگرچه در تیراژ چندان چشمگیری صورت نپذیرفت اما در نهایت این قبیل خودروها همواره خریداران و طرفداران خاص خود را داشتند و با حضورشان نه تنها به خیابانهای کشورمان تنوع دلچسبی میبخشیدند، بلکه نگاه و نظر رهگذران را نیز حسابی به خود جلب مینمودند!
ناگفته نماند که کوپههای اسپرت و لوکس از برندهایی نظیر مرسدس، بامو، لکسس و … به دلیل قیمت بالاتر و کلاس متفاوت، تبعا دارای عوالمی جداگانه هستند و حساب و کتاب خاص خود را دارند.
نکته قابل تامل این است که تحت تاثیر افول اقبال نسبت به این سگمنت در بازارهای جهانی، تعدادی از خودروهای نامبرده بدون معرفی هیچ جانشینی تولیدشان متوقف شده، نظیر جنسیس کوپه. بقیه مدلها همانند ولوستر نیز از این لحاظ به نوعی روی لبه پرتگاه قرار دارند و علاوه بر اینها، با توجه به شرایط و ضوابط موجود در دور جدید واردات خودرو، تبعا بسیاری از واردکنندگان محصولاتی را در اولویت قرار میدهند که نسبت به میزان فروش و موفقیت آن اطمینان بیشتری داشته باشند.
با این حساب، نتا جیتی از معدود گزینههای پیشرو در برابر خریدارانی خواهد بود که روزگاری به سراغ محصولاتی مشابه از خودروسازان کرهای میرفتند و علیرغم وجود برخی تردیدها در مورد کارایی خودروهای برقی در کشورمان، این محصول بیام کارز و نتا با شایستگیها و توانمندیهایی که دارد، در صورتی که با قیمتی معقول عرضه شود و از خدمات و پشتیبانی مناسبی بهرهمند گردد، میتواند در این بخش خلوت از بازار خودروهای صفر کیلومتر وارداتی، به یکهتازی بیرقیب تبدیل شود!
روی کاغذ خیلی جذابه، باید ببینیم میاد به بازار یا نه