از یک سو گل سرسبد غرفه مدیرانخودرو در مهمترین نمایشگاهها و رویدادهای شش ماه اخیر بوده و از سوی دیگر، مجموعهای از اولینها و ترینهای بازار خودرو ایران را در خود جای داده است. اکستریم VX با رویای برخورداری از بختی بلند، پای به قلمرویی در بازار خودرو کشورمان میگذارد که تا به حال هیچ خودروساز چینی جرات و جسارت آزمودنش را نداشته است؛ قلمرویی که روزگاری مجال قدرتنمایی شاسیبلندهای ژاپنی و کرهای بوده اما حالا دیگر باید پذیرفت که به مقتضای شرایط، معادلاتش دگرگون شده است …
پیشینه برند اکستریم
گروه چری که برای بیش از دو دهه عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو چین را یدک میکشد، برای حفظ و گسترش سهم بازار خود دارای استراتژی گسترده و هوشمندانهای برای ورود به سگمنتها و بخشهای گوناگون بازار است و ماحصل این استراتژی، ایجاد چندین و چند برند زیرمجموعه بوده و در همین راستا، برند اکسید / Exceed را در سال ۲۰۱۷ معرفی نمود تا تحت نام و عنوان آن به عرضه خودروهای لوکس و پریمیوم بپردازد.
از ابتدا قرار بود تمام تمرکز اکسید بر روی ساخت خودروهای شاسیبلند لوکس باشد اما در حال حاضر و در سبد محصولات آن یک خودروی سدان نیز به چشم میآید (سدان الکتریکی اِستِرا ES)؛ هرچند همچنان عمده سبد محصولات آن را خودروهای کراس اوور و شاسیبلندهای لوکس تشکیل میدهند.
در بین محصولات غیر برقی اکسید، به جرات مدل VX را میتوان محصول پرچمدار آن به حساب آورد؛ ؛ یک کراساوور میدسایز لوکس که نخستین بار در سال ۲۰۲۰ معرفی شد و از آن زمان تا به حال، تغییرات ظاهری و فنی ریز و درشت و مختلفی را تجربه کرده تا تبدیل به خودرویی شده که الان در مقابل دیدگان ما قرار دارد.
تحت تاثیر سیاستهای کمپانی مادر و در امری مسبوق به سابقه، محصولات اکسید در ایران تحت برند دیگری عرضه میشوند که اکستریم (XTRIM) نام دارد و در گام نخست، عرضه سه محصول را در دستور کار خود قرار داده که VX گرانترین، لوکسترین و بزرگترینشان است.
طراحی ظاهری اکستریم VX
در نمای ظاهری، اکستریم VX رخ پر جذبه و با ابهت و طراحی پخته و حسابشدهای دارد و بعید است که حتی مشکلپسندان نیز بتوانند ایراد و اشکالی اساسی را متوجه آن بدانند؛ کلیات پیکره و جزئیات نمای ظاهری همه و همه در تناسب با کلاس و پرستیژ خودرو بوده و چندان ردی از زوائد و اضافهکاریهای خامدستانه به چشم نمیآید.
مورد حائز اهمیت دیگر این است که به دستپخت طراحان نمای ظاهری VX نمیتوان برچسب کپی الصاق نمود هرچند دور از انتظار نبوده که خودروهای معیار و شاخص این کلاس (خصوصا محصولات تویوتا و لکسس) به عنوان الگویی برای تناسبات و تزئینات پیکره مورد توجه طراحان قرار گرفته باشند.
طراحی داخلی پرچمدار مدیران خودرو
بر عکس نمای خارجی خودرو که نمیشد به طراحی آن مستقیما برچسب کپیکاری و الگوبرداری زد، در نمای داخلی اوضاع کاملا متفاوت است چرا که کابین اکستریم VX، و بطور ویژه جلوداشبورد آن شامل پنل کاربری و نمایشگر سرتاسری و حتی رودریها و کنسول مرکزی، شباهتی غیرقابل انکار با همین بخش در جدیدترین محصولات الکتریکی مرسدس-بنز دارند. غربیلک فرمان دو شانه خودرو نیز به طور ناخودآگاه همین بخش در خودروهای کمپانی آمریکایی لوسید (Lucid) را در ذهن تداعی میکند.
به هر روی، اکستریم VX رسما نخستین مدل در بازار خودروی ایران لقب میگیرد که در کابین خود با چنین حضور چشمگیر و گستردهای از صفحات نمایشگر به استقبال مالکان و خریدارانش میرود.
کلاستر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی پشت فرمان، صفحه نمایشگر مرکزی لمسی ۱۵.۶ اینچی و صفحه نمایشگر ۱۲.۳ اینچی لمسی برای سرنشین جلو، در هماهنگی با جنون جهانی گرایش به دیجیتالیزیشن حداکثری کابین خودروها (رویکردی که در بین خودروسازان چینی با شدت و حدت بیشتری دنبال میشود) باعث شده تا حضور ابزارکها و دکمههای فیزیکی در کابین خودرو به حداقل برسد؛ موردی که شاید در عصر گجتهای هوشمند چندان غیرمنتظره نباشد.
اما احتمالا در برخورد اول چندان به مذاق مشتریان محافظهکار و سنتی خوش نخواهد آمد و البته در برخی موارد- نظیر فقدان کنترلرهای فیزیکی برای سامانه تهویه مطبوع- میتوان از لحاظ سهولت کاربری و کاربرپذیری نیز انتقاداتی را به این رویکرد در طراحی وارد دانست.
در بخش کیفیت و پرداخت یا فینیش متریال مصرفی و توجه به جزئیات در کابین، بهویژه مواردی مانند پترن و دوخت صندلیها و استفاده از چرم و جیر، اکستریم VX به راستی پرفروغ و در حد و اندازه انتظارات ظاهر شده است تا در کنار لیست پر و پیمان تجهیزات رفاهی و فضای بسیار جادار و فراخ کابین در ردیفهای جلو و عقب به لطف طول حدودا پنج متری و فاصله محوری ۲.۹ متر، ثابت کند که شعار تبلیغاتی سازنده برای آن، یعنی جت شخصی زیر پای شما، حداقل از حیث سطح آسایش و راحتی درون کابین، گزافهگویی نبوده است.
امکانات رفاهی XTRIM VX
اکستریم VX دارای سه ردیف صندلی با چیدمان ۲+۳+۲ است و در زمره نخستین خودروهای بازار ایران لقب می گیرد که دارای سیستم تهویه مطبوع سه کاناله با دریچههای مجزا برای سرنشینان هر سه ردیف است.
مضاف بر این، سیستم صوتی پیشرفته این خودرو با ۲۳ بلندگو همراه با ساب عقب، سیستم رایحه افشانی با قابلیت انتخاب و شخصیسازی و نورپردازی داخلی کابین با ۲۵۶ رنگ متفاوت و تکیه گاه ساق پا برای سرنشینان ردیف جلو، مواردی هستند که میتوانند سرنشینان XTRIM VX را به وجد بیاورند.
فرمان خودرو برقی است و اهرم تعویض دنده اتومات خودرو نیز باز هم مشابه مرسدس و شماری دیگر از خودروهای آلمانی (و برخی خودروهای کلاسیک و لوکس آمریکایی) در پشت فرمان و سمت راست آن قرار گرفته (علاوه بر حضور شیفترهای تعویض دنده). همچنین سامانه ارتباطی، سرگرمی خودرو مجهز به امکان درک و دریافت فرامین صوتی است که از زبان پارسی نیز پشتیبانی میکند و با به زبان آوردن عبارت سلام اکستریم میتواند یکسری از تسکهای از پیش تعریف شده (نظیر باز و بسته کردن سانروف و شیشهها) را به آن محول نمود.
علاوه بر اینها در لیست تجهیزات رفاهی اکستریم VX میتوان به هفت حالت رانندگی (اقتصادی/نرمال/ اسپرت/ آفرود/ شن و ماسه/ برف/ گل و لای)، قابلیت روشن و خاموش کردن خودرو از طریق ریموت، گرمکن و سردکن صندلیهای ردیف جلو و عقب، ماساژور صندلیهای جلو، حافظه صندلی راننده و سقف پانورامیک با سایهبان برقی.
همچنین امکان تنظیم صندلی سرنشین جلو توسط سرنشین ردیف پشتی (Boss Key)، نمایشگر اطلاعات خودرو روی شیشه (هدآپ دیسپلی)، اپل کار پلی و اندروید اتو وایرلس، دوربین ثبت وقایع، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور نور و باران، کول باکس، صندوق عقب برقی و سامانه پارک خودکار و … نیز در لیست امکانات XTRIM VX مدیران خودرو.
امکانات ایمنی اکستریم VX
اکستریم VX به پکیج کاملی از تجهیزات ایمنی مجهز است که تقریبا جای گله و شکایتی را باقی نمیگذارد؛ مواردی که برخیشان حتی ممکن است به گوش مشتریان و اهالی بازار خودرو آشنا به نظر نرسد!
علاوه بر تجهیز به ده کیسه هوا (شامل ایربگهای جانبی ردیف دوم، بین دو صندلی جلو، زانویی راننده و پردهای سرتاسری از جلو تا عقب) و همچنین موارد بدیهی ( برای خودرویی در این کلاس) نظیر ترمز پارک برقی، اتوهلد و سامانههای کنترل پایداری و کنترل کشش و …، XTRIM VX به دوربین دید ۵۴۰ درجه مجهز شده که دید بسیار کاملی از پیرامون خودرو ارائه نموده و همچنین به مجموعهای از سامانههای همیار راننده (ADAS) نظیر کروز کنترل تطبیقپذیر هوشمند، هشدار خروج از خط، نگهداری خودرو بین خطوط مسیر، دوربین تشخیص خستگی و حواسپرتی راننده، تابلو خوان مسیر، ترمز اضطراری خودکار و … مجهز شده که با اتکا به آنها، اکستریم VX در سطح ۲+ خودران قرار گرفته است.
مشخصات و قابلیتهای فنی XTRIM VX
با چنین هیبت و ابهتی، تبعا از اکستریم VX انتظاری جز تجهیز به سامانه چهارچرخ متحرک نمیرود! اما پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری و توربوشارژردار خودرو که حداکثر قدرت و گشتاوری معادل ۲۶۱ اسب بخار و ۴۰۰ نیوتنمتر دارد و با یک گیربکس ۸ سرعته خودکار آیسین جفت و جور میشود، با توجه به وزن خالص حدودا ۲ تُنی خودرو، ممکن است در اولین نگاه و مطابق معیارهای سنتی و تثبیت شده در ذهن خریداران، چندان ایدهآل بنظر نرسد. در بازارهای جهانی، این پیشرانه در حال حاضر قدرتمندترین پیشرانه موجود برای VX به شما میآید.
با اینحال، شتابگیری خودرو ابدا نا امید کننده نیست و میتوان قابلیتهای حرکتی آن را پذیرفتنی توصیف نمود، مضاف بر اینکه سواری خودرو- در هماهنگی با ذات و ماهیت آن- بسیار نرم، بیصدا و راحت است. اکسید VX بر روی پلتفرمی مشترک با چری تیگو ۸ توسعه یافته و عجیب نخواهد بود اگر در زیر پوست خود اشتراکاتی با این خودرو داشته باشد.
جمعبندی نهایی اکستریم VX مدیران خودرو
از همان ابتدا، تخمین های اولیه از تعیین قیمت ۴ الی ۴.۵ میلیاردی برای اکستریم VX حکایت داشت که این خودرو را نه تنها به گرانترین خودروی مونتاژی بدل میسازد، بلکه [فعلا] آن را در جایگاه گرانترین خودروی چینی بازار نیز قرار میدهد. اولین عرضه خودرو اکستریم VX نیز با قیمت نهایی ۳ میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان از طریق نمایندگی های مجاز برند XTRIM مدیران خودرو به اجرا درآمد تا نشان دهد تخمین های اولیه، پُر بیراه نبوده.
شرایط بازار خودروی ایران (از جمله قیمتهای عجیب و نجومی در بازار دست دوم خودروهای خارجی کرهای، اروپایی و ژاپنی) و خصوصا محدودیتهای موجود در دور جدید واردات، زمین بازی بکری را برای مونتاژکاران چینی –و در صدر آنها چری- فراهم آورده که در آن، پیروزی و کسب نتیجه دلخواه برایشان چندان دور از انتظار و دستنیافتنی بنظر نمیرسد.
در نهایت این اولویتها، ذهنیت و ترجیحات مشتریان خواهد بود که تکلیف را مشخص میکند؛ اینکه به تفکر کلیشهای و تقریبا منسوخ شده “تقبیح خودروی چینی” دل داده و به سمت گزینش کراساوورهای چند سال کارکرده کرهای و ژاپنی بروند یا اینکه به دلیل اشتیاق برای سواری گرفتن از خودرویی نو با شمایلی جذاب و به روز (و ایضا مجهز به جدیدترین تکنولوژیهای رفاهی و ایمنی و دارای کیفیتی قابل اعتنا)، حاضر خواهند شد چنین مبلغی را برای XTRIM VX پرداخت کنند.
جالبه که این یکی اگزوز فیک نداره و واقعیه
خیلی گرونه آقا، خیلی!
چه خبره چهار میلیارد بالای ماشین چینی پول بدیم؟
قیمت خیلی بالاست
حداکثر 200 بالاتر از پرومکس IE ارزش داره .