طی سال های گذشته، بزرگترین خودروسازان دنیا توسعه فناوری خودران را در اولویت اول دستور کار مراکز تحقیق و توسعه خود قرار داده اند و این تلاش در جهت رسیدن به خودروهای بدون نیاز به راننده، به جایی رسیده که امروز، سطح رانندگی نیمهخودران L2 به مشخصه ای عادی در خودروهای سواری تبدیل شده، حتی در بین خودروهای به نسبت اقتصادیتر و ارزانقیمت تر چینی.
سطوح بالاتر فناوری خودران اما فعلا مشخصهای است که در خودروهای بالارده برندهای مطرحتر در سطح بینالمللی عرضه میشود. البته این محدودیت و انحصار، چند وقتی است که برای نام های بزرگ چینی صنعت خودرو، شکسته و چری نیز قصد دارد به این لیگ بزرگان فناوری خودران بپیوندد. با همین هدف، سطح خودرانی L4 که سطح بالای فناوری خودران بوده و نیازی به راننده در آن وجود ندارد، توسط مهندسین چری در حال توسعه است. نمود این تلاش چری در رسیدن به سطح بالای فناوری خودران را نیز میتوان در خودروی تحقیقاتی بدون راننده RoboTaxi دید.
همانطور که از ظاهر خودرو و تناسبات آن، پیداست، روبوتاکسی برپایه اکسید Sterra ES توسعه یافته؛ خودرویی که به عنوان پرچمدار برند اکسید شناخته میشود و سدانی پیشرفته است با پیشرانه تمام-الکتریکی تک یا جفتموتور در چهار سطح قدرت و باتری ۲۴۸ تا ۴۷۳ اسببخاری، شتاب صفر تا صد ۳.۸ ثانیه (در مدل جفتموتور ۴۷۳ اسببخاری) و بالاترین سطح امکانات ایمنی و رفاهی.
در پروژه روبوتاکسی اما الگوریتم خودران Drive 1.0 که توسط Dazhuo Intelligent یعنی زیرمجموعه و بازوی توسعه دهنده تکنولوژی خودروسازی چری مهندسی شده، بهکار رفته تا در ترکیب با یک پلتفرم تامین آنلاین و آفلاین خودرو، به یک تاکسی بدون راننده برای جابجایی مسافر در مسیرهای مشخص تبدیل شود.
با ادامه توسعه سیستم خودران L4 چری در پروژه روبوتاکسی، انتظار میرود طی سال های آتی شاهد ارائه سطح بالاتری از خودرانی در خودروهای برندهای مختلف این خودروساز چینی باشیم. و بعید نیست در کمتر از چند سال، شاهد عرضه خودروهایی از برند چری باشیم که حداقل برای مسافت های معین، نیازی به راننده نداشته باشند و یا بتوان بخشی از مسافتهای روزمره یا مسافرت های آخر هفته را بصورت خودران با آنها پیمود. البته فعلا این پروژه بصورت آزمایشی در حال اجراست و در حاشیه همایش سالانه چری، فرصتی دست داد تا از نزدیک این پروژه آزمایشی و تحقیقاتی چری را ملاقات کنیم.
انتهای پیام
نظر شما چیست؟