شاید شما هم با شنیدن نام هارلی دیویدسون، پیش از هر چیز به یاد موتورسیکلت های بزرگ کروزر با تایرهای پهن، سراگزوز های بزرگ و موتور های حجیم میافتید. و آنچه که احتمالا حتی به آن فکر هم نخواهید کرد، موتورسیکلت معمولی و تکسیلندری است که مشابهش، بهوفور در بازار کشورهای رو به توسعه یافت میشود. اما آنچه که حتی فکرش را هم نمیکنید، دقیقا همان چیزی است که هارلی دیویدسون به عنوان جدیدترین محصول خود به بازار عرضه کرده و اتفاقا با استقبال بسیار خوبی نیز مواجه شده.
این محصول جدید هارلی دیویدسون که X440 نام دارد، سه سال پس از تعطیل شدن بخش هندی هارلی دیویدسون به دلیل فروش بسیار ضعیف و تقاضای بسیار کم، به بازار آمده. در بیان اهمیت بازار موتورسیکلت هند برای شرکت بزرگی همچون هارلی دیویدسون، همین بس که این کشور، دومین بازار بزرگ موتورسیکلت در دنیا به حساب میآید و تعطیلی بخش هندی هارلی دیویدسون، ضرر ۷۵ میلیون دلاری به این نشان معروف آمریکایی زد.
حال با عرضه موتورسیکلت تکسیلندر ۴۰۰ سیسی ۲.۸۹۰ دلاری هارلی دیویدسون X440 در هند، به نظر میآید طلسم حضور هارلی در این شبهقاره، خواهد شکست چراکه همین حالا هم بیش از ۲۵هزار ثبت سفارش خرید برای آن صورت گرفته که عملکردی فراتر از انتظار به حساب میآید. سال ۲۰۲۰ که هارلی دیویدسون تصمیم به خروج از بازار هند گرفت، کارشناسان اشاره به این داشتند که در بازار بزرگی همچون هند که تیراژ تولیدات، بسیار بالاست و حاشیه سود هر محصول، بسیار کم، رقابت با بازیگران محلی بازار، ناشندنی است.
حال به نظر میآید هارلی دیویدسون به این نصیحت کارشناسان، گوش داده و به جای رقابت، تصمیم به رفاقت با برندهای هندی گرفته چراکه توسعه، ساخت و توزیع Harley Davidson X440 را بر عهده Hero Motorcorp گذاشته! این استراتژی جدید، هزینه بهمراتب پایینتری نسبت به استراتژی پیشین هارلیدیویدسون برای حضور در بازار هند دارد و در نتیجه آن، به جای این که موتورسیکلت های آمریکایی، با طراحی و مهندسی آمریکایی را در هند عرضه کند، محصولاتی را ارائه میدهد که مختص بازار هند بوده و توسط متخصصین هندی طراحی و مهندسی میشوند.
مشابه همین رویکرد را ترایمف، کیتیام و بامو نیز به ترتیب با شراکت با باجاج و تیویاس اتخاذ کرده اند و ثابت شده که رویکرد موفقی است. گزارشها حاکی از آن هستند که با استقبال چشمگیری که از Harley Davidson X440 صورت گرفته، ارزش سهام Hero Motorcorp نیز به میزان ۳درصد رُشد داشته. تولید این موتورسیکلت در هند، از اواخر تابستان آغار میشود.
اینجا ایرانه ، از ۲۵۰ سی سی به بالا بعد از ۴۰ سال هنوز وحشت دارن ، برای سوار شدن موتور دلخواه باید هفت خوان رستم و بگذرونی ، موتور و بزاری توی وانت ببری یه جای پرت دور بزنی باز همونجوری برگردونی ، مسخره نیست ؟
موتورسیکلت با این حجم و کیفیت چیزی حدود ۳۰۰۰ دلار با با احتساب قیمت ۵۰ هزار تومانی دلار میشه ۱۵۰ میلیون تومان ، با این هزینه موتورهای بی کیفیت چینی و داخلی میخریم . واقعاً تاسف باره
فقط میتوانم بگویم برای زیستن در کشوری که روی ثروت خدادادی خوابیده وبا این وضع فلاکت بار زندگی میکنیم متاسفم نابود باد ظالم و خاینین به مردم و کشور و اسلام.