نمایش اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل در نمایشگاه خودرو شیراز

اتوبوس برقی E Atros ایران خودرو دیزل که نخستین اتوبوس برقی ساخت داخل دارای استانداردهای ۸۵ گانه است، در نمایشگاه خودرو شیراز به نمایش درآمد.

پنجشنبه - ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳
اتوبوس برقی E Atros ایران خودرو دیزل در نمایشگاه خودرو شیراز

یکی از محصولاتی که ایران‌خودرودیزل در بیستمین نمایشگاه بین المللی خودرو شیراز به نمایش عموم گذاشته، اتوبوس برقی E Atros است؛ خودرویی که از آن به عنوان نخستین خودرو برقی ساخت داخل دارای استانداردهای ۸۵ گانه یاد می‌شود. این اتوبوس برقی دارای پیشرانه‌ای با قدرت ۳۵۰ کیلووات و ۳۵۰۰ نیوتن متر گشتاور بوده، بر پایه پلتفرم اتوبوس آتروس بصورت صفر تا صد بازطراحی و تولید شده. ایران‌خودرودیزل مدعی است این اتوبوس برقی به راحتی می تواند شیب های ۲۰ درصد و بالاتر را پیمایش کند و حداکثر سرعت پیمایش ۱۳۰ کیلومتر در ساعت را داشته، اما بصورت الکترونیکی، این عدد به ۹۰ کیلومتر در ساعت محدود شده.

اتوبوس برقی E Atros ایران خودرو دیزل در نمایشگاه خودرو شیراز

ظرفیت مسافر اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل ۳۵ نفر نشسته و ۳۵ نفر ایستاده است و گفته می‌شود با هر بار شارژ کامل باتری، می تواند دست کم ۲۵۰ کیلومتر را با کولر روشن در سطح شهر پیمایش کند. در این اتوبوس برقی از دو کولر به صورت هم زمان استفاده شده است؛ این دو کولر علاوه بر قابلیت خنک کنندگی کابین مسافر، وظیفه خنک کنندگی باتری های به کار رفته در خودرو را نیز بر عهده دارند. با این اقدام ریسک گرم شدن باتری به دلیل خرابی کولر به حداقل رسیده و در صورت خرابی هریک از کولرها، کولر دوم به صورت پشتیبان عمل کرده و باتری های خودروی را خنک می کند.

در اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل، با توجه به حذف موتور دیزل و گیربکس و جایگزینی این مجموعه با موتور برقی، قسمت عقب شاسی خودرو نسبت به اتوبوس آتروس دیزل متفاوت است. و با توجه به این که ۱۰ بسته باتری شامل شش بسته در سقف و چهار بسته در قسمت عقب خودرو استفاده شده، سقف خودرو به منظور تحمل وزن باتری های به کار رفته، تقویت شده است.

اتوبوس برقی E Atros ایران خودرو دیزل در نمایشگاه خودرو شیراز

ایران خودرو دیزل می‌گوید استانداردهای این محصول بر اساس استانداردهای ۸۵ گانه گروه M۳ کلاس یک (اتوبوس هایی که می توانند مسافر ایستاده داشته باشند) بوده و تمامی استانداردهای ۸۵ گانه ای که شامل این خودرو می شود، پاس شده است. این اتوبوس موفق شده است آزمون R100 که مختص خودروهای برقی است را به خوبی پشت سر گذاشته و در ارتباط با موضوع نشتی الکتریکی و برق گرفتگی، به مراتب به عدد بالاتری از استاندارد تعیین شده دست یابد. از سوی دیگر این محصول موفق به عبور از آزمون پایداری ۲۸ درجه شده است.

آزمون هایی مانند ترمز، آزمون سرعت، محدود کننده سرعت و سایر مواردی که مربوط به این گروه خودرویی بوده نیز توسط این اتوبوس برقی انجام و تایید نوع آن توسط سازمان استاندارد صادر شده است. در ضمن، برای نخستین بار تمامی چراغ های به کار رفته در این محصول، LED با طراحی داخلی بوده و همچنین سیستم اتوماتیک اعلام و اطفای حریق در E Atros به کار رفته است.

اتوبوس برقی E Atros ایران خودرو دیزل در نمایشگاه خودرو شیراز

از دیگر ویژگی های این اتوبوس برقی، می توان به برخورداری از فناوری خودروی متصل اشاره کرد که در همکاری با شرکت ایرانسل اجرا شده است و در زمان تولید انبوه، تمامی محصولات مجهز به این سیستم خواهند بود. همچنین در همکاری با شرکت مپنا، دو مدل شارژر برای این اتوبوس برقی در نظر گرفته شده است که در زمان تحویل و با توجه به انتخاب مشتری تحویل داده خواهد شد؛ شارژر ۱۲۰ کیلووات این خودرو قابلیت شارژ کامل سه ساعته و شارژر ۲۴۰ کیلووات قابلیت شارژ یک و نیم ساعته را دارد. در زمان تولید انبوه، به ازای هر دو اتوبوس، یک شارژر با دو عدد گان شارژر عرضه خواهد شد.

نمایشگاه خودرو شیراز از روز سه‌شنبه ۲۳ خرداد آغاز به‌کار کرده و تا روز جمع ۲۶ خرداد پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟