آمار حاکی از آن است که در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۵ میلادی، روی هم رفته ۴۸۷ هزار دستگاه انواع خودرو سواری در روسیه، به تولید رسیده است. این عدد، در مقایسه با تولید ۹ ماهه سال ۲۰۲۴ خودرو سواری در روسیه، یک کاهش ۲.۷ درصدی را نشان میدهد. و این در حالی است که تولید ماه سپتامبر ۲۰۲۵ در مقایسه با مدت مشابه ۲۰۲۴ نیز کاهش ۱.۷ درصدی داشته.
اوضاع تولید انواع خودرو در روسیه در بخش کامیونت، کامیون و کشنده، بد تر نیز هست تا جایی که در ۹ ماه نخست ۲۰۲۵، تنها ۱۱.۱۰۰ دستگاه خروجی داشته یعنی ۴۱.۴ درصد کمتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۴.
این اُفت تولید که برای دومین ماه پیاپی در روسیه تکرار میشود، در حالی است که طی چند ماه گذشته هم اخباری منتشر شده مبنی بر آغاز مونتاژ چینی های جدید روی خطوط تولید روس ها. البته در خلال همین اخبار هم از کم شدن شیفت ها و روز های کاری در خطوط تولید خودروسازان روس به کررات شنیده ایم.
برای مثال، به تازگی اعلام شد AVTOVAZ روزهای کاری هفته را به چهار روز کاهش داده است. بعد از وضع شدن تحریم های بین المللی علیه روسیه و خروج خودروسازان بزرگ جهانی از این کشور، صنعت خودرو روسیه مُدام با چالش های مختلفی مواجه بوده و به نظر میآید حضور چشمگیر خودروسازان چینی نیز نتوانسته سنگینی سایه تحریم ها را از روی خودروسازان روس و بازار خودرو روسیه، بردارد.
نظر شما چیست؟