استونیک کراساوور کوچکی از تولیدات کیا موتورز است که اولین بار، زمستان سال گذشته در جمع وارداتی های هرمس خودرو، در نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۳ برای بازار کشورمان، پاگُشا شد و اسفند ماه نیز برای اولین بار، در سامانه یکپارچه وارداتی ها، عرضه شد و قرار بود با مدل ۲۰۲۵ به بازار بیاید.
البته پروسه ورود کیا استونیک به خیابان ها و جاده های ایران، به قدری کُند شد که تا بخواهد به بازار بیاید، کیا موتورز فیسلیفت ۲۰۲۶ این خودرو را هم با تغییرات گسترده و چشمگیر نسبت به نمونه وارداتی هرمس خودرو، رونمایی کرد.
در فیسلیفت ۲۰۲۶ که دومین فیسلیفت استونیک به حساب میآید، هم در نمای جلو، و هم در نمای عقب، شاهد تغییرات بنیادین در طراحی خودرو هستیم؛ تغییراتی که وامدار سبک طراحی جدید خودرو های کیا موتورز است و استونیک را بیشتر و بهتر از قبل به یک کراساوور واقعی، تبدیل کرده.
تغییرات در طراحی داخلی هم به همین اندازه، چشمگیر و خوشایند هستند؛ از طراحی خطی و جدید داشبورد که حال یک جفت نمایشگر ۱۲.۳ اینچی به هم چسبیده روی آن، خودنمایی میکند، تا سطوح حساس به لمس به جای دکمه های فیزیکی، سیستم اطلاعات و سرگرمی جدید و غربیلک فرمان که بسته به تیپ خودرو، در دو طرح کاملا متفاوت برای کیا استونیک ۲۰۲۶ قابل عرضه است.
سطح امکانات ایمنی و همیار نیز در مدل ۲۰۲۶ استونیک، به بالاترین سطح در ۹ سال گذشته رسیده تا آنجا که لیست سیستم های ADAS خودرو شامل هشدار نقاط کور با همیار خروج ایمن از خودرو، هشدار بهبود یافته احتمال تصادف از روبرو، کروز کنترل هوشمند متکی بر سیستم ناوبری، همیار حفظ خودرو در بین خطوط و سیستم حفظ فاصله از خودرو جلویی نیز میشود.
کیا موتورز مدل ۲۰۲۶ استونیک را فعلا با موتور ۱.۰ لیتری TGDI معرفی کرده که هم به گیربکس ۶ سرعته دستی قابل اتصال است، و هم به گیربکس ۷ سرعته اتومات دو کلاچ. این موتور جمعوجور که با سیستم نیمه-هایبرید ۴۸ ولت نیز در برخی بازارها، عرضه میشود، از ۹۹ به ۱۱۳ اسببخار ارتقاء یافته و همین باعث شده صفر تا صد خودرو از ۱۲.۱ ثانیه به ۱۰.۸ ثانیه بهبود یابد.
نظر شما چیست؟