بدون عوارض گمرکی و تشریفات طولانی؛

واردات ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس برای ایام اربعین

معاون سازمان راهداری از واردات ۲۰۰۰ اتوبوس برای اربعین خبر داد و گفت: برای کاهش متوسط سن ناوگان حمل و نقل جاده‌ای به ۴۰۰۰ اتوبوس نیاز داریم.

چهارشنبه - ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۰۰:۰۹
اتوبوس بین شهری اسکانیا K EB | واردات ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس برای ایام اربعین | 2017 SCANIA K410 EB

علیرضا افخم، معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور از واردات ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس برای ایام اربعین بدون تشریفات خبر داد و گفت: قرار است این تعداد اتوبوس بدون عوارض گمرکی و تشریفات طولانی مدت اداری وارد کشور شوند.

افخم با اشاره به این موضوع تاکید کرد: سرعت واردات، بسیار کند است، زیرا میزان تقاضای اتوبوس در کشور ترکیه و اتحادیه اروپا که فروشندگان اتوبوس به کشور ایران هستند نیز زیاد است و متقاضیان اتوبوس‌های جدید با ظرفیت بالا در نوبت هستند، بنابراین حتی اگر پول کافی هم داشته باشید باز هم خرید در دنیا با محدودیت‌هایی روبرو است.

به گفته این مقام مسئول در سازمان راهداری، در کنار کمبود تولید اتوبوس موضوعات دیگری از جمله تحریم، تورم و… نیز قرار می‌گیرد. معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در ادامه گفت: دست بخش خصوصی را برای واردات اتوبوس باز گذاشتیم تا به هر شکلی که می‌توانند اتوبوس حتی با پنج سال کارکرد نیز وارد کشور کنند و بتوانیم مشکلات فعلی جابه‌جایی مسافران را در اوج سفرهای کشور نظیر اربعین و ماه‌ پایانی تابستان مرتفع کنیم.

وی افزود: اگر ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس وارد و ۲۰۰۰ دستگاه را در داخل تولید کنیم کار بسیار بزرگی انجام شده که می تواند متوسط عمر ناوگان را از ۲۰ سال به ۱۴ سال برساند و پاسخگوی نیاز کشور باشد.

افخم در پاسخ به اینکه آیا پایین بودن قیمت بلیت باعث شده که بخش خصوصی تمایلی به نوسازی ناوگان نداشته باشند؟ گفت: قیمت بلیت پایین است ولی مهم‌تر از آن پایین بودن قیمت سوخت است.

به گفته افخم، وقتی قیمت سوخت پایین باشد دیگر علاقه‌ای به نوسازی وجود ندارد و مناسب است ضمن هماهنگ سازی نرخ سوخت با نرخ بلیت شرایط تورمی را نیز در این بخش در نظر گرفت تا حمل و نقل عمومی بخش خصوصی بتواند در این بخش خود را بازیابی کند.

این مقام مسئول در سازمان راهداری اشاره به این هم داشت که در حال حاضر قیمت برخی اتوبوس‌ها به ۱۰ میلیارد تومان و کشنده بالای ۱۲ میلیارد تومان رسیده‌ و این افزایش قیمت، تمایل به نوسازی ناوگان را کاهش داده است.

افخم افزود: برای نوسازی ناوگان دو اقدام جداگانه انجام می‌شود، اقدام اول حمایت از واردات است، چون قیمت ناوگان افزایش پیدا کرده برای بخش خصوصی در تهیه ناوگان نو وام‌های کمکی در نظر گرفته شده تا اگر فردی قصد واردات ناوگان حمل و نقل‌ جاده‌ای داشته باشد طی هماهنگی با بانک بهره را کاهش دهیم و اینگونه میل و رغبت برای نوسازی ناوگان ایجاد شود.

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور همچنین با بیان اینکه اقدام دیگر، حمایت از تولید در داخل کشور است، متولی تولید ناوگان را وزارت صمت معرفی کرد و با تاکید بر این که در حال حاضر توانایی تولید آن کمتر از تقاضای موجود است، گفت: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تقاضای ناوگان را به وزارت صمت اعلام و بیان کرده است که باید در کدام بخش از انواع ناوگان عمومی بیشتر سرمایه‌گذاری شود، همچنین حمایت‌های مالی نیز از کسانی که می‌خواهند از ناوگان داخلی استفاده کنند، با اولویت بالاتری انجام می‌شود.

5 از 1 رای

نظر شما چیست؟