فورد تا همین چند سال پیش حضور بسیار موفقی در اروپا داشت و خودروهایی را تولید میکرد که مشتریان بسیار زیادی به واقع عاشق آنها بودند. اما از زمانی تصمیم گرفت به تولید تعدادی از همین خودروهای محبوب بازارهای اروپایی از جمله فییستا و فوکوس، پایان دهد و تمرکز خود را به کراساوور های الکتریکی معطوف سازد، جایگاه فورد در اروپا تا حدودی متزلزل شده. و جای تعجب ندارد که اعلام کرده قصد تعدیل نیروی ۴ هزار نفری در اروپا دارد.
فرآیند این تعدیل نیرو که بیشتر در بریتانیا و آلمان صورت خواهد گرفت و بالغ بر ۱۴ درصد از کُل نیروی کار فورد در اروپاست، تا ۲۰۲۷ کامل خواهد شد. فورد طی بیانهای پیرامون این تصمیم برای فعالیت های خود در اروپا گفته:
نگرانی اصلی، وضعیت بیزینس خودروهای سواری فورد در اروپاست، جایی که شرکت طی سال های گذشته زیان بسیاری را متحمل شده، و در صنعتی که تغییر رویکردش به خودروهای الکتریکی و رقبای جدیدی که در آن ظهور کردهاند، بسیار مخرب بوده.
درست است که خودروسازان در اروپا به واسطه قوانین آلایندگی سختگیرانه برای خودروهای مبتنی بر سوختهای فسیلی، عدم قطعیت نظارتی، استقبال کمتر از حد انتظار از خودروهای الکتریکی و ظهور و اوج گرفتن خودروهای وارداتی چینی که مورد آخر، بسیار هم مخرب بوده، روزهای خوشی را پشت سر نمیگذارند. اما این را هم نباید فراموش کنیم که فورد با یک اشتباه محاسباتی، درست محصولاتی را از لایناپ اروپایی خود کنار گذاشت که محبوبترین تولیدات فورد در بازارهای اروپایی بودند.
به گزارش رویترز، در حالی که فروش ماه سپتامبر خودرو های نو در بازارهای اروپایی ۶.۱ درصد کاهش را نشان میدهد، فروش ماه سپتامبر فورد در بازارهای اروپایی ۱۷.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته و در غیبت فییستا و فوکوس، روزهای بد برای فورد در اروپا کماکان ادامه خواهد داشت.
البته فورد، حداقل در ظاهر، ایراد کار را در جای دیگری میبیند. بیانیه رسمی شرکت حاکی از آن است که جان لاولر، مدیر ارشد مالی فورد به تازگی نامهای خطاب به دولت آلمان نوشته که بخشی از متن آن، به شرح زیر است:
آنچه که ما در اروپا، و همچنین آلمان نداریم، یک دستور کار سیاسی در جهت پیشبرد حملونقل الکتریکی است، از جمله سرمایهگذاری عمومی در زیرساخت های شارژ، تخفیفهای ملموس دولتی برای تشویق خریداران به خرید خودرو الکتریکی، ارتقاء رقابتی بودن قیمت برای تولید کنندگان و انعطافپذیری بیشتر در دستیابی به اهداف انطباق با استانداردهای آلایندگی.
این موارد شاید درست باشند. و ما میدانیم که آلمان از امسال ارائه مشوق های خرید خودروهای برقی را متوقف کرده. اما این که فورد با سرعت بسیار زیادی در حال سقوط است، فقط به عوامل خارجی بستگی ندارد.
همه اینها دست به دست هم داده تا فورد از هدفگذاری تولید خودروهای الکتریکی خود برای بازار اروپا، یعنی کاپری و اکسپلورر که هر دو برپایه پلتفرم و ساختار مشترک با خودروهای فولکسواگن طراحی و مهندسی شدهاند، کمی عقبنشینی کند.
فورد بهزودی قرار است مدل الکتریکی پوما که یک کراساوور توسعه یافته برپایه فییستا است را نیز معرفی و در بازارهای هدف اروپایی عرضه کند. اما آیا برای جبران مافات، کافی خواهد بود؟ آن هم در بازارهای اروپایی که خریداران کماکان دل در گرو خودروهای کوچک بنزینی یا گازوئیلسوز دارند؟
نظر شما چیست؟