با اقدام تنها ۱۰ درصد مشمولین نسبت به پرداخت؛

آیا پروژه مالیات بر خودرو لوکس شکست خورده است؟

کارنامه وصول مالیات خودرو لوکس در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد ۹۰ درصد از دارندگان این خودروها از پرداخت مالیات لوکس‌ها خودداری کرده‌اند.

یکشنبه - ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۳
پورشه باکستر اسپایدر ۲۰۱۷ در ایران - 2017 Porsche Boxster Spyder in Iran - آیا پروژه مالیات بر خودرو لوکس شکست خورده است؟

طبق اعلام دیوان محاسبات کشور، سال گذشته از ۱۶۶ هزار و ۳۲۵ خودرویی که قیمت بیش از ۳ میلیارد تومان داشته و مشمول مالیات بر خودرو های لوکس می‌شدند، تنها ۱۰ درصد اقدام به پرداخت مالیات کرده‌اند. از این محل، قانون بودجه سال ۱۴۰۲ درآمدزایی ۲ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومانی را برآورد کرده بود.

اما حال مشخص شده از این درآمد برآورد شده از محل مالیات خودرو لوکس در بودجه سال ۱۴۰۲، تنها ۲۱۸ میلیارد تومان از طرف دارندگان این خودروها پرداخت شده است. جالب این که این میزان وصول نیز مربوط به خودروهایی بوده که در زمان تعویض پلاک و نقل‌ و‌ انتقال خودرو، شناسایی شده‌اند.

در واقع هیچ‌یک از افرادی که پیامک پرداخت مالیات خودرو های لوکس را دریافت کرده‌اند، اقدامی برای پرداخت آن انجام نداده‌اند و به بیان دیگر، اجرای قانون مالیات بر خودرو های لوکس با شکست مواجه شده‌ است؛ موضوعی که در عملکرد سه سال گذشته نهاد های ذیربط پیرامون این موضوع، کاملا مشهود است.

برای مثال، مالیات برآورد شده برای خودرو های لوکس در سال ۱۴۰۱، برابر با ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که از این رقم، تنها ۲۰ میلیارد تومان وصول شده بود. و این در حالی است که در سال ۱۴۰۰، طبق اعلام سازمان امور مالیاتی، ۵۰ درصد مالیات بر خودرو های لوکس وصول شده بود.

با این حساب، هرچه می‌گذرد، توجه دارندگان خودروهای لوکس به پرداخت مالیات مذکور، کمتر می‌شود و به این نتیجه رسیده‌اند که عدم پرداخت مالیات بر خودرو لوکس برای آنها تبعاتی به همراه نخواهد داشت و تا زمانی که مجبور به تسویه آن به خاطر معامله خودرو نشوند، برای پرداخت اقدام نمی‌کنند.

4 از 1 رای

نظر شما چیست؟