آمریکایی ها از پیشرفت چینی‌ها ترسیده‌اند؟

اعتراف معنادار فورد؛ چینی‌ها به یک تهدید وجودی تبدیل شده‌اند!

مدیرعامل فورد با اشاره به ظهور خودروسازان ژاپنی نظیر تویوتا و هوندا، پدیده خودروسازی چین را تکرار کابوسی می‌داند که قبلا هم به حقیقت پیوسته.

دوشنبه - ۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵
پیکاپ جدید بی‌وای‌دی شارک - اعتراف معنادار فورد؛ چینی‌ها به یک تهدید وجودی تبدیل شده‌اند!

دیگر گذشته آن روزهایی که خودروسازان چینی، یک جوک در صنعت خودروسازی دنیا بودند. امروز، اکثر خودروسازان بزرگ چینی به برند های پیشرو و نوآوری تبدیل شده‌اند که با تولیدات خود، بزرگترین خودروسازان دنیا را به چالش می‌کشند. همین بزرگ شدن ترسناک خودروسازان چینی باعث شده در بازارهای اروپایی، تعرفه های سنگین برای واردات خودرو چینی وضع شود. حتی آمریکا از ۲۷ سپتامبر تعرفه سنگین ۱۰۰ درصدی برای خودروهای الکتریکی چینی وضع خواهد کرد. اما جالب‌تر از تمام اینها، اعتراف معناداری است که مدیران ارشد فورد در مورد خودروهای جدید چینی داشته اند.

مدیرعامل فورد، جیم فارلی به‌تازگی سفری به چین داشته و در این سفر، تجربه سواری با تعدادی از خودروهای چینی نیز داشته. این سفر به قدری جیم فارلی را تحت تاثیر قرار داده که خطاب به جان ثارنتون، عضو هیات مدیره فورد، خودرو های چینی را یک تهدید وجودی برای خودروسازان بزرگ جهانی معرفی کرده. در یکی از همین سفر ها به چین نیز معاون مالی ارشد فورد، جان لاولر مُدام تاکید بر این داشته که “اینها [چینی‌ها] جلوتر از ما [فورد] هستند“!

James D Farley Ford CEO - جیمز دی فارلی مدیرعامل فورد

مدیرعامل فورد با اشاره به ظهور و اوج گرفتن خودروسازان ژاپنی نظیر تویوتا و هوندا که از دهه ۱۹۸۰ از خودروسازان آمریکایی نیز در فروش خودرو در خاک این کشور، پیشی گرفته‌اند، پدیده خودروسازی چین را تکرار کابوسی می‌داند که قبلا هم به حقیقیت پیوسته. وی همچنین رُشد چینی ها در دهه‌های اخیر، به‌ویژه در ساخت خودروهای برقی را مشابه پیشرفت خودروسازان کُره‌ای همچون KIA و هیوندای دانست.

جیم فارلی می‌گوید برای حفظ فورد از این موج ویرانگری که خودروسازان چینی در بخش خودروهای برقی به راه انداخته‌اند، توسعه پلتفرم جدیدی را در دستور کار قرار داده که مختص خودروهای برقی اقتصادی و ارزان‌قیمت است. محصولاتی که برپایه این پلتفرم طراحی و مهندسی خواهند شد، نه فقط برای رقابت با خودروسازان چینی، بلکه به عنوان آلترناتیوی برای تولیدات تسلا عرضه می‌شوند.

بد نیست بدانید فورد از ۲۰۳۰ دیگر قرار نیست خودرو بنزینی یا دیزل در اروپا عرضه کند و سبد تولیدات این خودروساز بزرگ آمریکایی برای قاره سبز، تمام-الکتریکی خواهد بود. در همین راستا نیز قرار است به‌زودی مدل الکتریکی پوما را با نام Puma-E برای بازارهای اروپایی معرفی کند.

مدل ۲۰۲۴ فورد فی‌یستا - 2024 Ford Fiesta

فورد در راستای این استراتژی، سال ۲۰۲۲ موندئو را به بایگانی فرستاده بود و امسال، هاچبک محبوب و پرفروش فی‌یستا را از لایناپ اروپایی خود حذف می‌کند. ۲۰۲۵ نیز سال خداحافظی اروپایی ها با فورد فوکوس خواهد بود.

جالب این است که فورد استراتژی برقی شدن خود را فعلا برای بازارهای اروپایی، جدی گرفته و در آمریکا و دیگر بازارهای هدف، فعل برنامه جدی برای این مهم ندارد. برای مثال، قرار بود ۲۰۲۷ یک SUV سه ردیف سرنشین جدید به بازار عرضه کند که آن را به حالت تعلیق درآورده. نسل آینده فورد F-150 برقی هم که قرار بود ۲۰۲۵ به بازار بیاید، برای دومین بار به تعویق افتاده و احتمالا سال ۲۰۲۶ و یا حتی ۲۰۲۷ به بازار خواهد آمد.

5 از 1 رای

نظر شما چیست؟